4-takt motor 1/10?

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Guzzio, 29 sep 2004.

  1. Guzzio

    Guzzio Guest

    Mijn vraag is simpel: bestaan er 4-takt motoren voor 1/10 (on / off) road rc cars?

    En zo ja, van welk merk? Voor- en nadelen? Prijskaartje?
    :?
     
  2. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
  3. Stijn S

    Stijn S Guest

    als je de tekst van @bart banaan gelezen hebt kun je er uit opmaken dat 4 takt minder vermogen heeft
     
  4. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Maar wel massa's meer koppel wat dan weer kan leiden tot het "vergroten" van de tandwielverhoudingen en meer trekkracht. Vermogen is één punt maar het is ook niet alles. :nooo:

    Stevo :nooo:
     
  5. Is dus de levensduur ook langer door het minder aantal toeren, en de afstelling, is dat makkelijk gemaakt?
     
  6. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    jasper,

    De afregeling van de carburator van een 4 takt is analoog aan dat van een 2 takt en bestaat ook uit een stationaire- en hoofdnaald. Enig nadeel kan zijn dat je periodiek de kleppen zal moeten regelen. Ik denk ook dat een 4 takt langer meegaat dan een 2 takt, toch in het autowereldje.
     
  7. NMTRacer

    NMTRacer Guest

    Cool, als de eerste 4 takt motor uit komt in Nederland ga ik zeker overwegen om er een aan te schaffen...

    Maken die dinge ook een echt 4 takt geluid? Lekker diep en langsaam?

    Groeten, Thomas
     
  8. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    NMTracer,

    Véééél realistischer dan die hoge toeren draaiende, jankende 2 takts, zeker weten :yes:

    Stevo
     
  9. Guzzio

    Guzzio Guest

    Kostprijs???????
     
  10. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Ik zou een bij 2BrotherRC gaan informeren, die weten alles van Kyosho, en kunnen je vast verder opweg helpen...
     
  11. svenie

    svenie Guest

    ik baal een beetje van die nitro motoren het is heel leuk om er mee te rijden maar zeer onbetrouwbaar en om dan een big scale aan te schaffen
    vind ik ook weer een beetje te duur :)
     
  12. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Dan ben je met een viertakt nog niet geholpen, want die rijden ook op methanol en nitromethaan 8)
     
  13. el_barto

    el_barto Guest

    4-takt op nitro en methanol :? ??????
    meen vriend heeft een 4-takt mobilet
    en die rijd gewoon op grasmachine benzine hoor
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Kleine motoren kunnen niet de compressie opwekken om normale benzine tot een zelfontbranding te brengen (die Mobilet heeft immers een electrische ontsteking)

    2- of 4-takt hoeft per definitie niet aan een bep. brandstof gehangen te worden, net als mijn Kadett GSI het ook prima doet op methanol met Nitro.
     
  15. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    rijdt je kadett op nitro???? gaat ie dan sneller :twisted:

    in de gebruikersboekje van mijn suzuki staat dat dat sterk afgeraden word...
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je leeg staat en je hebt toevallig een "blik" in de kofferbak hebt staan probeer je dat. En ja, door de Nitro is die aardig krachtig maar aan te bevelen is het om niet te lang het vermogen te proberen anders kost het een koppakking.
     
  17. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    Ik weet, erg oud topic.

    Maar ik loop al een tijdje met het idee om een 4-takt 1/10 te gaan bouwen.

    Heb al heel veel gelezen op diverse internationale forums, en ik denk dat je een redelijk snelle wagen kunt bouwen met die 4.4cc 4takt os-max motor. Ik mag in ieder geval bij onze club meerijden met de standaard 1:10 klasse... dat zijn de 2.5cc motortjes die ook meestal maar .5pk ofzo hebben, dus wie weet kan ik ze zelfs bijbenen :)

    Zijn er al mensen met ervaringen ? (In NL ?)

    Rij zelf FW-05RR, en het idee is om er een FW-05R (of RR) bij te nemen, puur voor de fun van een 4takt.

    Prijzen zijn best redelijk tegenwoordig, motor 200 dollar.. ombouw kit fw-05 180 dollar... verder heb je volgens mij ook nog een fan nodig met riemaandrijving, iemand ervaring met welke hier voor te gebruiken is ?
     
  18. JaZzMaN251

    JaZzMaN251

    Lid geworden:
    25 dec 2005
    Berichten:
    941
    Locatie:
    Melsele (Oost-Vlaanderen, België)
    Ik ben ook wel nieuwsgierig naar deze 4 takt motoren alhoewel ze blijkbaar niet echt aanslaan (kheb er nog niemand iets over horen zeggen...).
    Kan iemand mij zo'n type motor geven die op een 1/8 buggy zou passen?

    Groeten,
    JaZz.
     
  19. lennart

    lennart Guest

  20. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    Maar beide niks speciaals voor auto's.

    4takt is heel gebruikelijk in de vliegerij, vandaar dat je het best veel tegenkomt in de winkels.

    In een buggy, tja denk dat een 4-takt daar nog beter tot zijn recht komt als mijn setup ... heb ergens op US forum zitten lezen over een gast die er zelfs wedstrijden mee reed, en wist te winnen... off road..
    Motors voor 1:8 buggy zijn wel maatje groter dan diegene die ik wil gaan inzetten. Weet ook niet of die nog gewoon leverbaar is, zie op site alleen die "kleine" nog staan.

    Hou wel rekening met veel maatwerk, en aanpassingen die jezelf moet uitvinden... Heb nog nergens kant en klare kits gezien voor een buggy.
     

Deel Deze Pagina