4-takt motor 1/10?

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Guzzio, 29 sep 2004.

  1. rs4evo3

    rs4evo3 Guest

    jou tz 1,5pk?.... een jp heeft op die dyno 0,87 pk ofzo dus lijkt me een beetje apart.....

    mvg jarno
     
  2. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    o, geen idee wat die doet op dyno hoor. Nog niet naar gekeken :oops:

    1.5pk is wat OS op geeft voor de 3 poorter. Maar moet zeggen, meestal is OS redelijk eerlijk in zijn gegevens.

    Je maakt me nieuwsgierig, straks een ff zoeken naar de dyno charts van de TZ.

    TZ is vergelijkbaar met de JP lijkt me, zal niet veel verschil in zitten... Behalve de prijs dan :) rara waarom rij ik een TZ en geen JP :p
     
  3. rs4evo3

    rs4evo3 Guest

    koop dan een vega voor echte snelheid;) of die nieuwe orion wasp wondermotor.

    mvg jarno
     
  4. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    Voor de mensen die ook die dyno zaken willen bekijken :
    http://www.nitrodynesystems.com/
    Maar er staan jammer genoeg niet zoveel motors op, ook mijn TZ niet.

    Nog sneller dan mijn TZ ? Niet nodig, ik had hiervoor een Mega ZX, die was sneller... maar ik rij een stuk beter (controleerbaarder) met de TZ.
     
  5. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    Ben er nu wel achter dat de standaard carb van de 4 takt echt bagger is.

    Met een alleen een HSN naald krijg ik deze motor niet zoals ik hem wil hebben, het midden blijft veel te rijk, terwijl ie op top totaal geen rook meer geeft, en naar mijn gevoel gewoon veel te arm loopt.

    Heb bij een vriend een 10E-R carb geleend (is van een OS CV-R) volgens het forum in de US moet deze veel beter werken. Hij heeft ie ieder geval twee naalden, kan dus in ieder geval midden en top apart regelen. Niet helemaal correct, tis een mixture en een HSN, maar krijg al veel meer controle. Volgens die gasten is dit de carb voor deze motor die het veel beter moet doen dan standaard.

    Ga dit weekend weer uitgebreid verder afstellen, weer zit er super uit !
     
  6. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    Die carb is erg rot, denk dat ie een stevige crash heeft gehad, moer van mixture naald is rot, en rubbers zijn ook totaal verrot.

    Ik ben dus nu op zoek naar een OS 10E-R carb in goede staat, iemand nog zo'n carb liggen ? Hij zit op een hele verzameling oude en nieuwere 2.11, 2.5 en 3cc motors van OS, zoals de CV-R etc etc.
    Type staat altijd op huis van carb ! Er mag best nog een defecte motor aan vast hangen :lol:
     
  7. R3an!m@ted

    R3an!m@ted

    Lid geworden:
    9 jul 2005
    Berichten:
    709
    Locatie:
    Zwanenburg
    Ik heb nog een novarossi carb liggen, met alle mogelijke instellingen, weet alleen niet of dat pas op een os.
     
  8. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    Maatje van carb is erg kritisch natuurlijk.

    Vandaar dat ik me beperk tot deze 10E-R, die past in ieder geval prima.

    Maar bedankt voor je aanbod !

    Huidige carb ben ik wel achter dat die echt zijn beperkingen heeft :
    Afstellen is heel simpel, geef vol gas, stel de naald af dat ie goed loopt.
    Daarna moet je de stationair schroef stellen zodat ie stationair goed blijft lopen. Zo loopt ie op top prima, hoge snelheid en klein rookpluimpje !
    Maar onderin is ie zo rijk, dat motor veel moeite heeft om te blijven draaien en midden gebied is zo rijk dat ie echt pruttelend op gang komt.
    Nie goed dus.
     
  9. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    Knoop maar doorgehakt, heb een nieuwe 10E-R carb besteld. Verwacht hem met een paar dagen binnen.
     
  10. masterwebber

    masterwebber Guest

    Ik ben benieuwd of het veel helpt!
    Hopelijk reageerd die onderin dan beter :lol:
     
  11. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    En ...

    :lol: ik lees uit het bovenstaand dat een Mega ZX sneller is dan een JP???!!! No way!
    De performance van een motor moet je zien over de gehele lijn.
     
  12. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    Poeh... je neemt me wel heel erg letterlijk !

    Ik heb nooit zelf een JP gehad, maar op het laatste Belgische 1:10 evenement (Houthalen) waren de TZ's samen met Mega's, sirio, JP en wat verdwaalde Picco's vooraan te vinden. B-finale is zelfs gewonnen door TZ met een FW-05RR :lol: (Helaas niet mijne..)
    Vandaar mijn opmerking dat een TZ prima kan meekomen met een JP.

    De ZX vond ik een motor die erg lastig was af te stellen, maar als ie scherp stond was het een motor die op top een stukkie sneller was als mijn huidige TZ. Niet gemeten, maar dat was mijn gevoel.
    De TZ daarintegen is veel fijner controleerbaar, trekt wat beter onderin, en loopt ook in middengebied heerlijk. Daardoor rij ik met de TZ snellere rondjes dan met de ZX.
     
  13. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Snoebel, ik ken het evenement niet en ook niet de rijders die hieraan deel hebben genomen. Wat ik wel weet en persoonlijk zie is dat de Novarossi's het breedst wedstijden winnen op grote evenementen. Let wel dat je pas van een goede motor uit kan gaan als de bestuurder hiermee kan omgaan (zoals je zelf ook al aangeeft).

    Kijk even naar de laatste EK-B bijvoorbeeld:

    http://www.jpracing.com/fr/competit...ay_sous_bois_2006/statistiques.php?referer=en

    De winnaar was bv een MAX (uit de welbekende fabriek)
     
  14. Beethoven

    Beethoven

    Lid geworden:
    9 dec 2003
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Gouda
    In de .12 motoren liggen de balletje net anders dan bij de .21 motoren
     
  15. QuiXoTic

    QuiXoTic

    Lid geworden:
    20 sep 2005
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Den Hoorn
    Is die TZ in Belgie trouwens gemakkelijk verkrijgbaar? Ik heb hem tot nu toe alleen nog gevonden bij webshobs in Hong Kong en de USA, maar ik hou het liever wat dichter bij huis (tenzij het prijsverschil erg groot is).
     
  16. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    :eek:ntopic: graag !

    Dit topic gaat over 4 takt motoren in 1:10 auto's !
     
  17. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    Iedereen geschrokken omdat ik vroeg on topic te blijven ?

    Carb 10E-R is ondertussen binnen, heb vorig weekend eerste poging gedaan, dit was niet echt een succes.
    Motor liep nog steeds te rijk onderin, en pakt slecht op. Denk dat de brandstof zich inderdaad ophoopt in het spruitstuk. Na een paar keer flink gas geven gaat het nml een stukkie beter. Hij lijkt ook nog steeds problemen te hebben om langere tijd vol gas te rijden. Houdt nogal in. Maar had weinig tijd om echt te spelen.

    Zonder verder te spelen met nieuwe carb maar besloten om spruitstuk (de 90 graden bocht) te verwijderen en advies te volgen op forum in US, carb zo dicht mogelijk bij kop te plaatsten. Dit gedaan door gebruik te maken van standaard spruitstuk welke bij motor wordt geleverd.
    Was ff stoeien met gas stangetje, maar zit nu prima. Groot voordeel is ook dat ik nu bij alle stelschroefjes van carb kan zonder carb te moeten verwijderen !

    Zondag ga ik uitgebreid testen, zal weer verslag doen van mijn bevindingen !

    Klinkt misschien dramatischer en negatiever dan het is, auto loopt nu al sneller dan standaard 2.5cc... :) Trekt ook veel harder.
    Maar ik heb het gevoel dat er gewoon meer in zit !
    Motorvermogen is heel instabiel, soms gaat ie als de brandweer ervandoor, maar soms rookt ie ook zoveel dat het ff duurt voordat ie op gang komt, maar nog altijd pakt ie sneller op als meeste standaard 2 takts, reageert fantastisch op het gas.

    Maar zo snel als mijn FW-05RR met TZ 3 ports zal het nooit worden.
     
  18. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Ik denk dat je de oplossing meer in de gebruikte brandstof moet zoeken, dan in de carburateur... Ga eens wat terug in het nitro percentage, want 35% nitro maakt het afstellen gewoon heel tricky... Ik denk als je een 20% of 25% brandstof probeert dat je opmerkelijk goeie resultaten zal boeken....

    Vergeet niet dat een 2.5cc tweetakt op 35% nitro ook lastig af te stellen is, maar als 'ie loopt dan gaat 'ie als een kogel....

    Ik hoop dat je wat aan mijn overweging hebt...
     
  19. snoebel

    snoebel

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    2.520
    Locatie:
    Geleen, Limburg
    Hoop dat het daar niet aan zal liggen, brandstof heb ik gekozen na overleg met nogal wat leveranciers en andere collega 4 takt rijders.

    Heb dan ook 2 gallons op voorraad :oops: :oops:

    Maar idd, meer nitro betekent normaal met 2 takt ook lastiger afstellen.

    Nitro is trouwens zo hoog voor de koelende werking die voorkomt uit nitro, niet voor vermogen, al is dat leuk meegenomen.
    Die gast in de US die wedstrijd rijdt met deze motor (buggie) zou zelfs heel graag 40% nitro willen hebben als ie eraan zo kunnen komen.

    Diezelfde gast vertelde ook dat die 90 graden bocht echt de wereld verschil maakt. En als je hem van binnen ziet, erg veel ruimte en haakse bochten, kan ik me hier best iets bij voorstellen.

    We gaan het meemaken zondag, heb nog goede hoop... en zo slecht loopt ie nu ook weer niet hoor.

    @ Bart : Ben jezelf nog begonnen aan een 4 takt project ? Of wacht je toch totdat je die van mij kunt kopen ?
     
  20. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Hehehe .... mooi dat testen maar ehhhhh.... pakt sneller op dan een standaard 2 takt? Bedenk je goed dat je appels met appels moet vergelijken. Als ik 35% nitro in bv een JP druk heb ik een raket! :lol:
    Toch is dit een leuk stuk, waar ga je testen zondag?
     

Deel Deze Pagina