40 mhz RC

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Lena, 18 dec 2017.

  1. Lena

    Lena

    Lid geworden:
    18 dec 2017
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Amersfoort
    Hallo.. m'n schoondochter kocht twee identieke RC auto's maar dan wel 100% identiek dus ook dezelfde frequentie 40.680 Mhz. Wie kan me helpen aan een oplossing. in de form van twee kristallen..
     
  2. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Deze vraag is niet zo maar te beantwoorden. Is er ook een afbeelding of een site beschikbaar, waarop de zenders van deze auto's te zien zijn?

    Allereerst is 40.680 MHz een Aziatische frequentie, die hier niet is toegestaan. Deze zit precies tussen kanaal 51 (40.675) en kanaal 52 (kanaal 40.685) in. Dit levert ook gegarandeerd storing als deze in combinatie met één van deze frequenties wordt gebruikt.

    Vervolgens is de vraag welk merk/type de kristallen het in deze set zullen doen. Zijn de sets AM- of FM-gemoduleerd? Als regel staat dit zowel op de kristallen als op de zender. Bij een AM set heb je AM kristallen nodig, bij een FM set FM-kristallen.

    Bij AM kun je kristallen van zo'n beetje elk merk wel gebruiken. In de rubriek 'te koop gevraagd' kun je dan vragen om een AM kristalset. De kanalen 50 t/m 92 zijn hier vroeger volop in gebruik geweest.

    Bij FM is het een beetje een gok, maar de meeste Aziatische sets werken op FM kristallen, die gelijk zijn aan die van Futaba. Deze zijn nog steeds bij modelbouwwinkels te koop. Uiteraard kun je ook voor deze kristallen terecht in de rubriek 'gevraagd'.
     
  3. Lena

    Lena

    Lid geworden:
    18 dec 2017
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Amersfoort
    Corrien bedankt voor je snelle reactie, ik ben aan het zoeken geweest.. Heb inmiddels een paar andere kristallen op de kop getikt in China met een frequentie van 40.765 Mhz. In afstandsbediening is de laten we maar zeggen kristal kanaal 51a vervangen voor deze. Ik verwachte in de auto ook een kristal te vinden maar denk dat deze op de bewuste frequentie gepiekt is daar de kristal ontbreekt. Moet dus waarschijnlijk met een scoop aan de slag, (die ik niet heb) om e.e.a. met elkaar af te stemmen. Maar misschien weet jij of iemand binnen het forum me verder advies te kunnen geven.
    gr. en prettige jaarwisseling..
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2017

Deel Deze Pagina