40cc Tartan twin op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Norwen, 20 nov 2019.

  1. Norwen

    Norwen

    Lid geworden:
    17 jun 2017
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Bergen Nh
    Hallo piloten,
    Vraagje, ik ben van plan bovenstaande motor om te bouwen naar benzine, ik vroeg me af of de 2 cilinders tegelijk ontsteken of dat er een aantal graden tussenzit, ik weet niet of de zuigers op 1 kruktap zitten of niet, ik zag wel dat ze niet om en om naar boven gaan dwz. Ze gaan tegelijk naar boven en beneden.
    Iemand ervaring met deze motoren?
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.976
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet niet heel veel van deze motoren, en heb er ook geen rechtsstreekse ervaring mee, maar wát ik er van weet, is dat het van oorsprong benzinemotoren waren, die aangepast zijn voor modelbouw-gebruik. Italiaans fabricaat, oorspronkelijk een andere naam, kan me even niet meer herinneren
    Dus terug aanpassen naar benzine zou niet al te moeilijk moeten zijn.
    De cylinders ontsteken allebei tegelijk, dus met een gewone twin ontsteking zou het gewoon moeten werken.
    Of de membramen in de carburateur tegen benzine kunnen, weet ik niet, ik weet ook niet uit mijn hoofd of er een Walbro, Tillotson, Zama of wat dan ook op zit, maar het zou niet al te moeilijk moeten zijn om hetzij nieuwe membramen, hetzij gewoon een nieuwe carburateur te vinden.

    Ik neem aan dat het een oude motor is (volgens mij al gauw 30 a 40 jaar oud), en dat hij ooit op methanol gelopen heeft en vermoedelijk lang stilgestaan heeft, Dus dan is het wel verstandig om hem open te maken en goed te controleren of er geen roest aanwezig is.

    Edit: van wat ik er over lees, was deze motor sowiso op methanol nooit erg succesvol, maar op benzine een prima, zij het niet al te krachtige motor.

    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?895074-Super-Tartan-Twin-44cc-gas-engine

    https://www.modelflying.co.uk/forums/postings.asp?th=112917

    https://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=69425
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2019
  3. Norwen

    Norwen

    Lid geworden:
    17 jun 2017
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Bergen Nh
    Er zit een dellorto carb. Op, hoe italiaans wil je het hebben? Als ik de opmerkingen lees van onze buitenlandse collega's dan denk ik dat het wel zeer de moeite waard is hem om te bouwen, hij heeft prima compressie en het lagerwerk voelt als nieuw, de originele prop zit er ook nog op!
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.976
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dell'Orto bestaat bij mijn weten nog, en het zou dus mogelijk moeten zijn om indien nodig membranen te kunnen kopen, al heb ik zo uit mijn hoofd niet het flauwste idee wáár.

    Zo op de foto ziet hij er absoluut meer dan uitstekend uit. Ik heb het altijd een qua uiterlijk zéér stoere motor gevonden, met die geweldige luchthapper... Maar ja, ik was dan ook een klein jochie toen ik ze voor het eerst zag in de (ik meen Simprop) catalogus.

    En geloof het of niet, maar Italianen hebben ondanks soms hele rare reputatie, over het algemeen mechanisch zéér degelijke en goed lopende motoren geproduceerd... Er is iets met dat volk, die hebben deels olijfolie, deels mengsmering in hun bloedsomloop.
     
  5. Norwen

    Norwen

    Lid geworden:
    17 jun 2017
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Bergen Nh
    We gaan het zien, nu eerst een ring maken met een conisch gat voor het magneetje, is wel prachtig weg te werken aan de montagekant vd motor, ik houd je op de hoogte, bedankt voor je reacties !
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.976
    Locatie:
    Oldeberkoop
    dat is één optie, en als je half en half handig bent met een draaibank, zou dat vrij eenvoudig te doen moeten zijn, Met of zonder spiebaan, dat maakt weinig uit, want je kunt het sensorbeugeltje ook maken zoals je zelf wilt.

    Zelf zou ik voor de nog gemakkelijker optie kiezen van een magneetje in de propmeenemer, maar wie ben ik? ;)

    Succes!
     

Deel Deze Pagina