40MHZ FM Vs. 2.4 GHZ

• Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
M

Mattijn

Guest
2.4GHZ
40MHZ FM

De 2.4GHZ is lijkt me beter, maar waarom? En is het verschil erg merkbaar? Ik rij namelijk niet circuit ofzo, maar gewoon recreatie (driften).

Ik vraag me dus af of die extra 25 euro het waard is.

Mattijn,
Er zijn nog problemen met de 2,4GHz. Sommige zenders komen niet in Europa op de markt omdat ze niet aan de regels voldoen. Sommige types voor auto's schijnen wel aan de regels te voldoen maar welke dat zijn weet ik helaas niet.
Gebruik de zoekfunctie op dit forum maar eens dan kan je daar wel draadjes over vinden.

Juist als je recreatief rijd, dus zonder zendercontroles en dergelijke, is de 2,4Ghz de betere keuze omdat je geen idee hebt of er iemand anders op je kanaal bezig is in de buurt. 2,4GHz zenders en ontvangers reageren alleen op elkaar als ze gelinkt (gebonden) zijn.

ja kijk eens naar de prijs van een hrs ontvanger met 3 setjes kristallent tegenover spectrum.

hmm... lijkt me niet erg handig? 2,4ghz is ook de band die WiFi en WiMax gebruiken. Nu is WiMax in Nederland niet aan de orde, maar als je in een woonwijk bezig bent en er zitten mensen met een WiFi netwerkje, op hetzelfde kanaal(in Nederland mogen 13 kanalen gebruikt worden), dan zou dat wel interferentie kunnen geven, mits er een appart bereik is gereserveerd voor RC?

Benji zei:
hmm... lijkt me niet erg handig? 2,4ghz is ook de band die WiFi en WiMax gebruiken. Nu is WiMax in Nederland niet aan de orde, maar als je in een woonwijk bezig bent en er zitten mensen met een WiFi netwerkje, op hetzelfde kanaal(in Nederland mogen 13 kanalen gebruikt worden), dan zou dat wel interferentie kunnen geven, mits er een appart bereik is gereserveerd voor RC?

Wlan geeft geen interferentie daar deze technieken gebruik maken van direct-sequence spread spectrum modulatie, collision-avoidance en andere moeilijke dingen :wink: Je moet er maar eens op googlen.

ik weet hoe Wlan werkt, ben van beroep IT'er en heb al menig Wlan netwerk aangelegd.
Daaruit heb ik ook gemerkt dat meerdere Wlan's elkaar nogal kunnen storen en dat er op de 2,4ghz band nogal wat dingen kunnen storen.
Noem een simpele halogeen dimmer, zelfs ouderwetse TL balken kunnen moeilijk doen.
Het kan helemaal goed gaan, maar het kan ook ongelooflijk slecht gaan.

Echt storen zal je toestellen niet kunnen op de 2,4Ghz band. Bij Wlan vermindert gewoon de bandbreedte als 2 wlan toestellen op overlappende frequenties uitzenden. Verder is de 35Mhz band gevoeliger voor andere storingen (motoren, lampen, etc) dan 2,4Ghz. Je moet al veel zenders, wlan, bluetooth, etc... tegelijk hebben opstaan om enige degradatie in signaal te krijgen. kortbij staande microgolf kan misschien wel een probleem opleveren.

Voor mij is het wel zeker dat 2,4GHz de betere keuze is. In Nederland zijn er nog steeds veel mensen huiverig omdat het op Wireless Lan/Bluetooth en weet ik veel wat niet meer zit, maar in de praktijk heb ik nog NOOIT hinder ondervonden van welke wlan of bluetooth in de buurt dan ook. En ik vlieg mijn Blade CX2 gewoon thuis waar WLan ook draait en dat van nog 4 buren.

Benji zei:
Noem een simpele halogeen dimmer, zelfs ouderwetse TL balken kunnen moeilijk doen.

13 jaar in de installatietechniek, en nog nooit gezien.
wel als je de tl op de dimmer aansluit ;)

hoe zit het nou eignelijk als ik een 2e ontvanger hievoor wil hebben?Zonder kristallen enzo

Voor 2,4 Ghz ga je naar de winkel waar je de zender hebt gekocht en bestelt een nieuwe ontvanger van hetzelfde tipe en klaar! Je hebt geen kristal nodig.

maar dat moet je dan toch instellen? Want je kan toch met meerdere van die afstandsbedieningen naast me kaar rijden, en als je dan ineens nieuwe ontvanger koopt weet die toch ook niet op welke afstandsbediening hij moet afstelleN?

Back