42% (3 meter?) Extra 260 Hacker power

Hij was er toch niet op zondag, als je niet weet wie hij is.

Heb ik later die week goede connectie aan overgehouden.
Sponsering van 1 hacker wie weet volgt no 2.

Groeten Han.

Bertus zei:
Wat ik eindelijk niet begrijp is.
Waarom verschijnen hier zulke bouw draadjes niet.
Iedereen vind het prachtig maar bouwdraadje vind ik niet.
Geldboompjes te kort :?:

En Theo liever 5 % rendement en heel de middag vliegen.
Dan 100% en 1 vlucht op de middag.

Zelfde reden als voor de 8 of 10m+ zwever met klap-aandrijving.

Vliegen zie ik als hobby, dus lekker ff rust tussen door en ouwe hoeren hoort erbij. Ze noemen zondag niet voor niks rustdag :).

Wat ik niet begrijp is dat mensen het nodig vinden om in het elektro forum over brandstof motoren te gaan ouwebetten, en dan moeten de elektro-ers zich zgn. gaan verdedigen. En dan ook nog tegen personen die claimen een dikke 12V auto-accu leeg te trekken op een vliegmiddag????

Rick

Electrovliegen bestaat natuurlijk al heel lang, maar vond ik te duur en te zwaar (accu's! EN motoren). Maar met de opkomst van bostelloos en Lipo accus gaat het de goeie kant op!

Dat van 10 min vliegen en een jaar laden is BS.. Laden van een Lipo gaat met 1C en duurt dus ongeveer een uurtje.

Als je gewicht en vermogen ongeveer gelijk houdt, zijn met een borstelloze motor en Lipo accu's veel langere vliegtijden te bereiken dan met brandstof motoren. Het gewicht van een borstelloze motor met het zelfde vermogen is veel lager dan van een brandstofmotor. Het gewicht wat je overhoudt kun je stoppen in grotere capaciteit accu waardoor de vliegtijd toeneemt.

Er zijn al heel wat kistjes omgebouwd van brandstof naar electro en meestal is het resultaat dat mensen (veel) langere vluchten kunnen maken

De torque van een borstelloze electromotor is ook veel beter, waardoor je grotere props moet gebruiken, bij lagere toerentallen. Over het algemeen is het rendement van langzaam draaiende props ook veel beter, waardoor het vermogen ook weer beter wordt omgezet in trekkracht.

Electro is dus veel effectiever! meer kracht per kilo OF langer vliegen per kilo.. 't is maar wat je wilt.

Enig nadeel is dat het bij grotere kisten nog behoorlijk onbetaalbaar is voor de gemiddelde zondagsvlieger. Maar ook dat gaat de goede kant op.

Tot 1m50 en 2Kg hoeft het helemaal niet meer zoveel duurder te zijn dan met een brandstofmotor. Overstappen kost wel een paar diepte investeringen in laders en accu's en zo, maar als je dat eenmaal hebt valt het wel mee, de motoren zelf zijn voor hetzelfde vermogen juist een stuk goedkoper. Accu's kun je op meerdere kisten gebruiken, die wissel je onderling uit. Als je verstandig met accu's en motoren omgaat kunnen ze heel lang mee.

Ombouw charter naar electro:

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=2748&postdays=0&postorder=asc&start=15

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=29590&highlight=electro+charter

(oh, ik zie dat Bertus zich daar ook al met deze vraag bemoeid heeft.. zeker nog steeds niet overtuigd :D )

Er zijn kistjes met setups die 45 minuten kunnen vliegen zonder te laden. Als je twee pakketten gebruikt, heb je dus tussen twee heeeeeele lange vluchten een kwartiertje om bij te komen een broodje te eten, koffie te drinken, en.. niet onbelangrijk.. ouwenelen met je vliegvrienden.

Het 'rendement' van een mooie zondag morgen (4 uurtjes aanzwezig) is bij de meesten onder ons vaak niet meer dan vier of vijf vluchtjes van 10 minuten. Dat uurtje laden laden per accupack is dus helemaal niet zo'n bezwaar, zeker niet als je meerdere packs hebt.

Marco

geweldig die electro freaks...
hebben altijd honger

hap hap hap :lol:

krijg je met 80% rendement!!! heb je gelijk over engergie :proost:

maar goed ieder zijn ding als je dit leuk vindt mij best. :yes:

Theo Coenen zei:
Waarom blijven jullie allemaal klooien met die slechte motoren, je haalt maar een rendement van nog geen 30% met die verbrandingsmotoren. Met goeie electromotoren zit je al snel met rendementen van meer dan 80%.

Euh, een vluchtje met mijn Extra 2,6 met DA100 kost mij ongeveer een euro in brandstof kosten.
Electro in dit voormaat is omgerekend ongeveer het 5 voudige!!!
Ik weet wel wat rendement voller is voor mijn portomonnee. :wink:

Ik hoef persoonlijk niet 45 minuten aerobatic te vliegen en volgens mij wil niemand dat!!!
Ik kan 15 minuten vliegen op een tank en dan ben ik echt op.
Ik ben het volledig eens dat electro de toekomst is maar het is gewoon nog onbetaalbaar in de grotere klassen.

Marco uit Hangar 5 zei:
Als je gewicht en vermogen ongeveer gelijk houdt, zijn met een borstelloze motor en Lipo accu's veel langere vliegtijden te bereiken dan met brandstof motoren. Het gewicht van een borstelloze motor met het zelfde vermogen is veel lager dan van een brandstofmotor. Het gewicht wat je overhoudt kun je stoppen in grotere capaciteit accu waardoor de vliegtijd toeneemt.

Marco

Dit is dus echt onzin als je het hebt over de grotere aerobatic kisten!!!:roll:
De Funtana's 2 meter die ik heb zien vliegen en waar ik over lees op diverse forums zijn ten allertijden zwaarder en kunnen net zo lang vliegen als brandstof.
De Composite ARF Extra 2,6 in Duitsland met de Hacker set-up was ruim een kilo zwaarder dan de mijne met een vliegtijd van ongeveer10 minuten.

Hallo allemaal.

Het gaat er om wat vind je leuk.
Vlieg zelf al electro voordat er een regelaar bestond.
Maar hier gaat het om wat vliegt een ander.
Nu is dit wel wat buiten sporig.
Dat neemt niet af dat het niet leuk is.
Of het nu geld kost of niet.
Het is maar wat je uitgeeft.
Eigenlijk is het helemaal niet leuk zo'n composietarf geval uit duitsland of waar ook vandaan.
Het geeft volgens mij helemaal geen voldoening als je met zo'n kant en klaar geval vliegt.
Als ik zelf iets maak het liefst iets wat een ander niet heeft en het vliegt dan, dan is de voldoening vele malen groter.
Zo'n gevoel kennen maar weinig mensen.
Er zijn in dit topic 4 á 5 mensen die weten wat de kick bij mij is.
En of je nu brandstof vliegt of electro dat maakt toch verder niets uit.
Als we maar plezier heben in de hobby.
Ik zeg nog wel eens gek scherend tegen de branstofboys, als de motor niet wil lopen ga toch electrovliegen. Maar dat is meer pesterij met een lachje.
En aan het eind drinken we met z'n allen een pilsje.

Hoop dat julli mij niet verkeery begijpen.

Groeten Han.

Voor allen, die grote bakken op electro zijn op dit moment voor de gewone man niet te betalen. Op benzine zal dit natuurlijk een stukje goedkoper zijn, maar of het daadwerkelijk zoveel scheelt betwijfel ik. In een ander draadje heb ik al eens aangegeven dat we met meneer Hacker gesproken hebben. Een van onze vragen was wat het nu daadwerkelijk kost om zo een model uit te rusten en vliegklaar te maken. Als antwoord gaf hij zelf ook aan dat het voor de gewone man niet te doen is, je kon er een kleine midenklasse auto voor kopen. Voor hun zijn dit soort projecten testcases en prestige projecten. De ene keer mag zoonlief ermee spelen (Aspach) en de andere keer een zogenaamde toppiloot zoals in het filmpje van de eerste post.

Helemaal mee eens Han!!
En toch blijft het leuk he :)
Er zijn al heel wat avonden mee gevuld met dit onderwerp :mrgreen:
En het gaat er om dat we plezier hebben met de hobby en het onzinnige geklets daarom heen :proost:

@Didier en Bertus

Vwb grote kisten, heb je helemaal gelijk. Ik had de normale formaat kistjes in gedachten toen ik dat schreef, vandaar ook mijn voorbeeld van electro charter. Het formaat waarbij het beter is om electro te gaan neemt dus wel toe. Voorheen moest ik er niet aan denken een charter te bouwen als electro kist, maar nu begint dat toch heel interessant te worden.

Electro in formaat 42% Extra 260 is inderdaad nog experimenteel en niet interessant voor de gemiddelde big scale vlieger, maar dan vooral vanwege het prijskaartje. Het is slechts een kwestie van tijd voordat dat ook een redelijk alternatief wordt voor benzinemotoren.

@Han

Ik ben het helemaal met je eens! En ik ken jouw gevoel als geen ander! Ik heb ook wel eens een eigen kistje onworpen, en de geweldige voldoening dat het gaf toen dat kistje voor het eerst de lucht in ging en beter vloog dan alle troep die ik daarvoor had gehad, zal ik nooit vegeten.

Overigens vind ik dit soort discussies alleen maar interessant en kunnen we uiteindelijk allemaal van leren.

Marco

Voor "redelijk" groot kan je met de grote AXI's (53xx/yy) serie of de hyperion Z40 serie goed uit de voeten.
200 euro motor, 200 euro regelaar en 32 "oude cellen" voor 230 euro of 10 stevige lipo's (1s of 2s 4000) voor het dubbele (450 euro).

Inderdaad, 2 keer zo duur als 6.5 - 10cc vervanging, maar wel spul dat 18 inch props en groter rondkrijgt voor je 1/4 pipercub. of 2 meter extra.

of 2 de paket lipo's van 450€ , en tweede lader van +/- 100 € extra bijkopen...
En als je dan hoort dat na 100 of 200 vluchten je paketje al niet meer in zijn glorietijd is, dan hou ik het toch nog op verbrandingsmotortjes voor die grootte.
Maar ik vind het welk knap dat ermee ge-experimenteerd wordt. Door het werk van deze mensen nu kunnen we binnen enkele jaren waarschijnlijk wel aan een schappelijke prijs op de electro-toer met zulke modellen.

Han zei:
He Nando op de flyingcirkus site staan hele leuke filmpjes.
Je moet je wel even aanmelden.
Is zo gedaan.

En de prijs Totaal maar iets meer als 10.000 euri.
Valt wel mee als je een geld boompje hebt.

Groeten Han.
Ik was al aangemeld daar maar keek (spelling?) niet zoveel, laatste tijd steeds meer :wink:
Leuk hoor die gekke amerikanen.

Verder brandstof/electro ach ik koop liever een wat kleiner (goedkoper, maar uiteidelijk evenduur) toestel en ga die electro uitvoeren, dan een iets grotere en brandstof uitgevoerde.

Een funtana s90 kost zoon 1800-2000 electro, Wilco en Robin kunnen je vertellen wat hij brandstof kost (maar in ieder geval minder).
Hij zal ongeveer hetzelfde wegen :).

Specks Hacker in Aspach.

Here are some Pictures of Mr Rainer Hacker and His new Krill Models-KatanaS 3M all composite scale aerobatic plane.

**Please note the gearbox is the New Hacker "C50 Acro Quad" using a 6.7:1 sealed geardrive incorporating, oil bath lubrication and Helical Gears!

Technical Data:

Model: KANTANA S designed Seba Silvestry from KRILL
Wingspan: 3m
Take of weight: 20kg
Motorsystem: 4 x C50-15XL in one closed gearbox with oil inside
Prop: 31x12
Battery: 8 x TP6000-5S3P ProLite
Controller: 4 x MASTER 90-O-Acro
Receiver: GRAUPNER/JR SMC20DS
Transmitter: JR-10X
Servos: 14 pcs JR8411
Dual-Power-Supply: PowerBox Champion/ Deutsch