450 heli met MX12

En weer heb ik jullie hulp nodig
icon_redface.gif

Ik ben bezig met een GL450 met MX12, maar kan de pitch kurves instellen zo ik wil, de besturing reageert daar niet op.
Ook kan ik niet omschakelen naar "normal"of "stunt", zoals bij mijn MX16, daarbij zie ik ook in welke modus hij staat, bv "normal"of "aerobat", bij de MX12 zie ik dat echter niet.....
In de manual vind ik hierover ook niet echt iets terug.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt voor info,

Zelfs lucht kan houvast geven.
meer over mij: http://www.endeweb.tk

Bij de mx12 moet je wel even een switch toewijzen aan je stunt-mode knop anders gaat hij niet naar die mode.
Daarnaast moet je ook ccpm in het menu geselecteerd hebben, pas in dat menu kun je de swash servo's gaan afstellen en zorgen dat je swash doet wat hij moet doen.
Laat de pitch curve gewoon nog even lekker van 0 tot 100 lopen (lineair) en stel eerst de servo's af in het swash menu van de zender.
Dus...
-switch toewijzen aan stuntmode
-in de zender het model op ccpm zetten, ik denk dat de 450 ook een 120graden ccpm tuimelschijf heeft
-je servo's afstellen in het swash menu van de zender (swash menu verschijnt pas als je voor ccpm gekozen hebt)

Zorg eerst dat alle servo's dezelfde kant opgaan als je pitch geeft. Gaat er een servo niet goed...dan die reversen. Als je meer dan 1 servo moet reversen zit je al fout, dat kan nl niet :) Er zijn er altijd 2 die dezelfde kant opgaan.
Nadat je alle servo's in dezelfde richting laat gaan dan ga je uit het reverse menu en je komt er nooit meer in!! Ga niet achteraf weer een servo lopen reversen want je zal er nooit uitkomen. Alles gebeurt nu vanuit het swash-menu.
Gaan je servo's naar beneden terwijl je pitch omhoog geeft...dan zet je de + waarde bij de pitch in het swash menu op een - waarde. Dus als er +60 staat dan maak je er -60 van.
Dan de aileron ...gaat die naar links als je naar rechts stuurt, maak dan van de + waarde een - waarde bij aileron. zelfde geldt voor de elevator......

Succes alvast :)

Swash reageert goed op stick, helemaal zoals hoort, pitch werkt opzichzelf ook goed, FL-M toegewezen aan schakelaar "aile dr" echter geen overeenkomst tussen instellingen ( pitchcurves) en werkelijke beweging.... alsof de instellingen "overruled" worden door iets.
Voorbeeld van pitchcurves : "stunt" is nu een diagonale lijn van links onder naar rechts boven, "norm" is een horizontale lijn van links naar rechts over het laagste punt.
De werkelijke reactie op de "gas/pitch" stick is in beide gevallen gelijk, een grote uitslag van neg. naar pos. in welke stand de toegewezen schakelaar ook staat.
Bij normal zou met deze instelling de pitch toch niet moeten veranderen? ... of vergeet ik iets?
En is op de display niet te zien of hij in normal of stunt mode staat?

Bedankt alvast
Jan

Jazeker kun je in de display wel zien in welke stand je schakelaar staat :)
Als je naar je pitchcurve menu gaat en je zit in NORM dan staat er een streep onder de tekst NORM. schakel je nu naar 3D/stunt dan verdwijnt die streep.
Verander je de NORM naar STUNT dan zie je geen streep eronder totdat je de schakelaar weer op stunt zet. Zo kun je zien in welke stand de schakelaar staat.
Heb je geen DR instellingen in de zender staan ? Misschien omdat je de switch aile/dr gebruikt voor de idleup mode (stunt mode) dat je tevens ook een dr instelling mee krijgt.
Mijn idleup switch op de zender is die gewoon helemaal rechtsboven. Dus de switch boven de aile/dr switch.
Kun je dat eens veranderen en ben ik benieuwd of je betere reaktie op je swash krijgt.

Ja, het is me nu duidelijk hoe je ziet in welke mode hij staat, ik heb hem nu ook goed kunnen afstellen..... en shame on me, hij leek "overrulled" te worden, en dat was ook inderdaad zo.
Ik had de throttle hold instaan, maar dat is tevens de autorotation instelling.
De "aile/dr" switch is dus goed te gebruiken, de switch daarboven schakelt de gyro (normal/hh) vandaar dat ik die niet kon gebruiken, maar dat blijkt dus niet nodig te zijn.

In elk geval bedankt voor de (snelle) hulp.

Jan

ps. wat bedoelt u met dr instellingen? het is niet mijn zender, ik heb hem ook niet helemaal ingesteld, dus misschien is nog niet alles ok ?

Laatst bewerkt:
DR is dual rates.
Je kan met een knop switchen tussen veel uitslag of weinig uitslag (hogere precisie).
Je kan bvb op 'low rates' je servo's maar 80% van hun normale uitslag laten geven. Een volledige stick uitslag geeft dan 80% servo uitslag. Hierdoor wordt de heli minder gevoelig.
Je doet dit in het expo/dual rates menu (1 menu verder dan het scherm met de grafische servo posities (kanaaluitgangen) )
Wel eerst even een switch toewijzen aan dual rates/expo (ik zet ze gezamelijk op 1 switch)

Het verhaal van u4eake is correct.
Persoonlijk gebruik ik geen dual rate instelling. Als ik minder servo uitslag wil dan kan je de endpoints van je servo's ook veranderen. Voordeel van de dr is dat je die rates met het overhalen van de switch kunt instellen en weer terugzetten met de switch.
Wat ik bv wel gebruik...in datzelfde menu....is een klein beetje expo.
Ook dit valt onder dezelfde switch en hiermee verander je geen eindpunten van je servo's maar kun je instellen hoe gevoelig je servo's reageren op bv midstick bewegingen.
Dus heb ik nog steeds het volledige bereik van m'n servo's (en dus de snelheid met reageren van de heli) allleen rond centerstick heb ik iets meer precisie wat ik persoonlijk wel prettig vindt.

Goede uitleg omtrend Dual rates:
http://video.helifreak.com/?subpath=finless/jr/g770&filename=dualrates101.wmv
En uitleg van expo:
http://video.helifreak.com/?subpath=finless/jr/g770&filename=expo101.wmv

Back