450 of 500 voor beginner?

450 of 500

• 450

Votes: 17 45,9%
  • 500

Votes: 20 54,1%

• Total voters
    37
Hallo,

Enige tijd ben ik aan het kijken om te beginnen met heli-vliegen.
Ik ben een beginner met een beetje coaxiaal en sim ervaring (niet veel dus :))

Nu twijfel ik nog tussen een HK450MT en een HK500GT.

Als ik de even snel de prijs bekijk(zonder tx/rx) kom ik op het volgende uit:
HK450MT: 130euro
HK500GT: 225euro

Of grof gezegd een 100euro meer in aankoop.

Mijn pro/contra's:
- aanschaf is de prijs 100euro meer maar herstellingen zijn waarschijnlijk ook 2x zo duur
- een 500 lijkt stabieler en tevens ook gemakkelijker om te leren vliegen.
- Ben niet zeker of het echt wel mijn ding gaat blijven
- 450 lijkt mij makkelijker in een alu-kistje te steken en op verlof mee te pakken
- Met een 450 zal ik minder schrik hebben om te vliegen/crashen dan met een 500
- Een 500 zal met meer wind ook nog vliegbaar zijn
- ...

Misschien ook nog meegeven dat ik niet de mogelijkheid heb om in een club te gaan om te leren heli vliegen dus ben ik aangewezen op goede raad van ervaren piloten, sim, forums, ...

Alvast bedankt voor jullie meningen, tips, etc..

Laatst bewerkt:
alleen aanschafprijs van het frame zegt nog niet alles over de kosten.

Servo's zijn een slagje groter als in een 450, motor ook, regelaar en batterijen dus ook.

Wil je een goede kostenopgave zien, zul je eerst even alle onderdelen voor beide heli's op moeten zoeken, dan kun je echt iets zeggen.

En mijn mening, de 450.
Kleiner, goedkoper, idd meer vliegen. En als je die kan vliegen, zul je een duurdere grotere heli niet zomaar in de prak vliegen.
Zorg ook dat je even naar een simulator kijkt, dat scheelt ook heel wat crashes.

Succes!

Ik zou zeggen pak de 500. Let er wel op dat het heel wat anders is dan een coaxiaaltje. 450 is wel leuk maar een 500 is veel stabieler, beter zicht op en kan meer met je mee groeien. 450 zou wel leuk zijn als je ook meer binnen kunt gaan vliegen.

Kleine hoepel onder de 500 of pingpong ballen (hoepel heeft voorkeur) en eerste stapjes gaan maken. Oefen eerst goed op de sim. En wie weet is er iemand van het forum die je bij de maiden flight kan helpen/op weg helpen.

Als je niet zeker bent of het je ding gaat zijn, koop dan een leuke FP. 2e hands krijg je niks terug voor je hobbycity heli's. Bij een FP zit ook vaak een zender en kun je mee binnen oefenen.

Ik zou zelf voor een combinatie gaan. Gewoon beginnen met een goedkope 450, bijvoorbeeld de CopterX AE V2, die uitrusten met goede spullen zoals een goede gyro, goede zender en goede lader. Als je dan eenmaal kunt hooveren en wat heen en weer kunt vliegen crash je lang niet zoveel meer en hoef je niet zoveel geld uit te geven aan de stuk duurdere bladen van de 500. De gyro, zender enz. houd je en je verkoopt je 450 weer. Daarvan kun je weer goede servo's kopen voor je 500 en zo kun je relatief goedkoop vliegen. Natuurlijk kost het wel het een en ander maar zo smeer je het ook uit over langere tijd en de eerste paar crashes zijn stukken goedkoper.

Ik ben zelf met een king 2 begonnen en daarna ook een 500 gekocht maar daar was ik nog niet klaar voor, en dan is een 500 nog best wel een indrukwekkend ding.

Hoi,

Een grotere heli vliegt altijd stabieler, kost wat meer, maar je leert het in het algemeen ook wat makkelijker...

En natuurlijk een goede voorbereiding is het halve werk.. check...

Groeten
Roel

Kan iemand uitleggen waar de aanduidingen 450/500/600 voor staat. Ik heb een kds450 maar kan niet echt de 450 plaatsen. Waar staat dit voor gewicht, diameter rotor, vermogen motor, schaal?

Mvg,

Werner

Bij heli's komen volgens mij de aanduidingen van origine van het gebruikte motor type.
Maar eigenlijk is het een beetje vaag omdat je tegenwoordig die typeringen niet meer ziet staan bij E-motoren en dat soms weer wel bij sommige merken de rotorbladlengte overeen komt met de typering.
Maar een 450 heeft meestal wel 325 bladen, wordt weinig van afgeweken.

Ik ben na een stop periode van 20 jaar ook weer met helivliegen begonnen en heb een 450. Erg leuk ding en vliegt als een scheermes maar moet eerlijk zijn, het is een heli die erg snel reageert op stuur bewegingen en ik merk nu dat de 450 net ff te klein is.

Als je de hover periode voorbij bent en gaat rond vliegen dan gaat een 450 er als een raket vandoor en bij een windkracht 3/4 is het erg oppassen. Ik zou zeker weten voor een 500 gaan! Ik zelf ga ook groter vliegen en ga naar een 600 ;-)

Hou er wel rekening mee dat de crash kosten iets hoger zijn bij een 500 t.o.v. een 450, 1 ding is zeker.....crashen ga je....zeker weten maar laat je niet uit het veld slaan! Ook de zeer ervaren helivliegers vliegen nog wel eens schade.

Ik ben na een stop periode van 20 jaar ook weer met helivliegen begonnen en heb een 450. Erg leuk ding en vliegt als een scheermes maar moet eerlijk zijn, het is een heli die erg snel reageert op stuur bewegingen en ik merk nu dat de 450 net ff te klein is.

Als je de hover periode voorbij bent en gaat rond vliegen dan gaat een 450 er als een raket vandoor en bij een windkracht 3/4 is het erg oppassen. Ik zou zeker weten voor een 500 gaan! Ik zelf ga ook groter vliegen en ga naar een 600 ;-)

Hou er wel rekening mee dat de crash kosten iets hoger zijn bij een 500 t.o.v. een 450, 1 ding is zeker.....crashen ga je....zeker weten maar laat je niet uit het veld slaan! Ook de zeer ervaren helivliegers vliegen nog wel eens schade.

Aangezien ik een beginner ben zal ik vooral de 450 gebruiken voor te hoeveren. Misschien eens dit goed onder de knie te hebben dat ik kan uitkijken naar een opvolger.. 500/600 maar das voor heeeel later mijn gedacht ;)

Ik ben ook zeer snel overgestapt naar een T-Rex500...de vooruitgang, zowel om te hoveren als om te vliegen gaat veel sneller. Later heb ik nog wel enkele 450's gehad erbij, eens toen ik al kon vliegen.

Ik zou ook voor de 500 gaan. Nu heb ik nog een maatje groter, en teruggaan, ik denk het niet, tenzij ik echt ergens regelmatig indoor zou gaan vliegen. Met een 500 vlieg je meer omdat je weer iets minder aan het weer gebonden bent...

Back