Is lastig uit te leggen wat het verschil precies is.
Heel theoretisch is een FBL "zuiverder" qua sturen, doet niks op invloeden van buitenaf, volgt alleen de sticks. Want digitaal. Wat niet betekent "electronisch" of "computergestuurd" in dit verband, maar "per digit" ofwel, het ding rekent met min of meer zuivere gemeten waardes. Hierdoor zal het ding, mits goed ingeregeld en met de juiste servo's etc etc werkend, als het een waarde "nul graden per minuut rollen" als opdracht krijgt, ook actief sturen tot het ding een waarde van "nul graden per minuut rollen" méét, en sterker nog: als hij wat anders meet, stuurt hij ook weer het "onbedoelde stukje" terug....
Een Flybar is analoog en mechanisch, en wordt door allerlei onbedoelde zaken van buitenaf beïnvloed. Ook al zet je de swash level (wat je kunt vertalen als "nul graden per minuut") dan zal een windvlaagje de boel toch een beetje verstoren, en de flybar verzet zich daar wel tegen, maar hij is niet in staat die reeds ontstane afwijking weer terug te sturen.
Daarnaast wordt een flybar bijvoorbeeld ook door de vliegsituatie van dat moment beïnvloed. Een horizontaal voorwaarts vliegende heli met flybar, die door pitch terug te nemen in daling gebracht wordt, zal door de luchtstroom tegen die flybar en de hoofdrotor licht achterover komen, ook al staat de swashplate volkomen level.
Een FBL heli zou dit ook wel willen doen, maar de FBL electronica detecteert dit, vergelijkt het met het binnenkomende signaal, en legt de swash lichtjes voorover om te compenseren. Resultaat is dat de heli vlak blijft.
Die minieme correcties die je met een flybar zelf moet doen (en die veelal op een onbewust niveau gebeuren) maken dat sommige mensen die overstappen eerst een tijdje moeten wennen, omdat ze (Flybar over naar FBL) corrigeren waar dat niet hoeft, of andersom (FBL naar flybar), niet corrigeren waar dat wel nodig is, en dus nét niet uitkomen waar ze eigenlijk zouden willen....
Groet, Bert