Nou dat kun je wel vergeten
de benziene heefd minder vermogen
al is het niet veel minder
Met behulp van onder andere onderstaande tabel bereken ik altijd mijn motoren en voor anderen.
TABEL 1.
Mgf waardes ; ( De speciale kunstvlucht en racemotoren zijn dus buiten beschouwing gelaten!).
a) De goedkopere en minder sterke 2-takt methanol motoren;
( b.v. de Osmax FP en LA serie, Thunder Tigre, ASP, SC, enz.).
Groep 1; tot 10 cc ; Per cc ® 0,120 PK
a) De betere en sterkere 2-takt methanol motoren;
( b.v. de Osmax SF, FX en SX serie, Webra, Irvine, enz)
Groep 2; tot 10 cc ; Per cc ® 0,150 PK
Groep 3; boven 10cc tot 15 cc ; Per cc ® 0,145 PK
Groep 4; boven 15 cc tot 25 cc ; Per cc ® 0,130 PK
Groep 5; boven 25 cc tot 35 cc ; Percc® 0,115 PK
Groep 6; boven 35 cc tot 40 cc ; Per cc ® 0,110 PK
b) De 4- takt methanol motoren;
( b.v. De Osmax FS serie, Saito FA serie, Laser, enz.)
Groep 7; tot 20 cc ; Per cc ® 0,090 PK
Groep 8; boven 20 cc tot 30 cc ; Per cc ® 0,085 PK
Groep 9; boven 30 cc tot 50 cc ; Per cc ® 0,075 PK
Groep 10; boven 50 cc ; Per cc ® 0,070 PK
c) De 2-takt Benzine motoren;
( b.v. Zenoah, 3-W, Moki, Tartan, King, Quadra, enz.)
Groep 11; tot 32 cc ; Per cc ® 0,080 PK
Groep 12; boven 32 cc tot 50 cc ; Per cc ® 0,070 PK
Groep 13; boven 50 cc tot 100 cc ; Per cc ® 0,065 PK
Groep 14; boven 100 cc ; Per cc ® 0,060 PK
( diegenen die beweren dat b.v. hun 38 of 62 cc Benzine 2-takt motor met standaarduitlaat 3,0 PK, cq. 4,5PK, of meeerlevert, die dromen!!
38 x 0,070= 2,7 PK, cq. 62 x 0,065=4PK ligt dichter bij de waarheid! Met Resopijp max 3,1 PK, cq. 4,5PK !)
d) De 4-takt Benzinemotoren: nog niet aan toe gekomen!
Maar beslist ook lager in vergelijking met methanol 4-takt motoren (netals bij de 2-takt motoren zonder Resopijp). Ik schat net zoveel als bij de vergelijking tussen 2-takt Methanol en 2-takt benzine.
Maar de 4-takt benzine heeft beslist ook minder vermogen hebben dan de 2-takt benzine, dat verschil bij de Methananol motoren is zo'n 30%, dus dat zal bij de benzine motoren ook wel zo ongeveer zijn.
De methanol 4-takt motoren hebben in vergelijking met de 2-takt benzine motoren (zonder Resopijp!) ongeveer hetzelfde vermogen.
Conclusie zou dan moeten zijn dat de 4-takt benzine motoren minder vermogen hebben dan de 4-takt methanol motoren.
groetjes,
Jan