4T benzine vs 2T benzine….

Nou dat kun je wel vergeten
de benziene heefd minder vermogen
al is het niet veel minder

Met behulp van onder andere onderstaande tabel bereken ik altijd mijn motoren en voor anderen.

TABEL 1.
Mgf waardes ; ( De speciale kunstvlucht en racemotoren zijn dus buiten beschouwing gelaten!).


a) De goedkopere en minder sterke 2-takt methanol motoren;
( b.v. de Osmax FP en LA serie, Thunder Tigre, ASP, SC, enz.).

Groep 1; tot 10 cc ; Per cc ® 0,120 PK


a) De betere en sterkere 2-takt methanol motoren;
( b.v. de Osmax SF, FX en SX serie, Webra, Irvine, enz)
Groep 2; tot 10 cc ; Per cc ® 0,150 PK

Groep 3; boven 10cc tot 15 cc ; Per cc ® 0,145 PK

Groep 4; boven 15 cc tot 25 cc ; Per cc ® 0,130 PK

Groep 5; boven 25 cc tot 35 cc ; Percc® 0,115 PK

Groep 6; boven 35 cc tot 40 cc ; Per cc ® 0,110 PK



b) De 4- takt methanol motoren;
( b.v. De Osmax FS serie, Saito FA serie, Laser, enz.)
Groep 7; tot 20 cc ; Per cc ® 0,090 PK

Groep 8; boven 20 cc tot 30 cc ; Per cc ® 0,085 PK

Groep 9; boven 30 cc tot 50 cc ; Per cc ® 0,075 PK

Groep 10; boven 50 cc ; Per cc ® 0,070 PK



c) De 2-takt Benzine motoren;
( b.v. Zenoah, 3-W, Moki, Tartan, King, Quadra, enz.)
Groep 11; tot 32 cc ; Per cc ® 0,080 PK

Groep 12; boven 32 cc tot 50 cc ; Per cc ® 0,070 PK

Groep 13; boven 50 cc tot 100 cc ; Per cc ® 0,065 PK

Groep 14; boven 100 cc ; Per cc ® 0,060 PK


( diegenen die beweren dat b.v. hun 38 of 62 cc Benzine 2-takt motor met standaarduitlaat 3,0 PK, cq. 4,5PK, of meeerlevert, die dromen!!
38 x 0,070= 2,7 PK, cq. 62 x 0,065=4PK ligt dichter bij de waarheid! Met Resopijp max 3,1 PK, cq. 4,5PK !)



d) De 4-takt Benzinemotoren: nog niet aan toe gekomen!
Maar beslist ook lager in vergelijking met methanol 4-takt motoren (netals bij de 2-takt motoren zonder Resopijp). Ik schat net zoveel als bij de vergelijking tussen 2-takt Methanol en 2-takt benzine.

Maar de 4-takt benzine heeft beslist ook minder vermogen hebben dan de 2-takt benzine, dat verschil bij de Methananol motoren is zo'n 30%, dus dat zal bij de benzine motoren ook wel zo ongeveer zijn.

De methanol 4-takt motoren hebben in vergelijking met de 2-takt benzine motoren (zonder Resopijp!) ongeveer hetzelfde vermogen.
Conclusie zou dan moeten zijn dat de 4-takt benzine motoren minder vermogen hebben dan de 4-takt methanol motoren.


groetjes,
Jan
 
Dus vb, een dle-30 heeft volgens hun website, een Output van : 3.7 hp @ 8,500 rpm

uw stelling is dan 30.5cc x 0.08 = 2.44 pk ipv 3.7 pk....

dus dle zou overdrijven? dit kan toch niet, 1.26 pk verschil....?!

vanwaar haalt u die 0.07 waarde:confused:

Met behulp van onder andere onderstaande tabel bereken ik altijd mijn motoren en voor anderen.
c) De 2-takt Benzine motoren;

Groep 12; boven 32 cc tot 50 cc ; Per cc ® 0,070 PK


( diegenen die beweren dat b.v. hun 38 of 62 cc Benzine 2-takt motor met standaarduitlaat 3,0 PK, cq. 4,5PK, of meeerlevert, die dromen!!
38 x 0,070= 2,7 PK, cq. 62 x 0,065=4PK ligt dichter bij de waarheid! Met Resopijp max 3,1 PK, cq. 4,5PK !)



groetjes,
Jan
 
goed lezen
de berekening is buiten race en kunstvluchtmotoren om
Daar vallen de DLE motoren onder

De berekening slaat meer op b v de zenoah motoren


Dus vb, een dle-30 heeft volgens hun website, een Output van : 3.7 hp @ 8,500 rpm

uw stelling is dan 30.5cc x 0.08 = 2.44 pk ipv 3.7 pk....

dus dle zou overdrijven? dit kan toch niet, 1.26 pk verschil....?!

vanwaar haalt u die 0.07 waarde:confused:
 
en het is een hele mooie berekening, maar er word geen rekening gehouden met opbouw van de motoren,

een 2t b motor met flater ventiel heeft meer vermogen dan die met een zuiger bediende carb.
 
Een belangrijk probleem is wel de smering.

Normaal gesproken ( dan praat ik dus over full scale auto's en motoren) heeft een 4 takt een olievoorraad in het carter en een oliepomp.
Bij een 2 takt gaat het mengsel via het carter en heeft mengsmering.
Dan wordt de olie dus met de brandstof gemengd en gaat uiteindelijk via de uitlaat verloren.

Methanol 2 takters gebruiken meestal 20% olie en je kist is dus altijd baggervet.
Methanol 4 takters hebben een olievoorraad in het carter, de smering van de krukas gaat door olie die vanuit de cilinder langs de zuigerveer lekt.
meestal 17% olie dus ook aardig vet.

Benzine 2 takters hebben dus omkeerspoeling, en bij het gebruik van goede olie is slechts 2% olie nodig, dit maakt de brandstof veel goedkoper dan methanol met olie en houd je kist mooi schoon.

Benzine 4 takters is in feite nog een probleem.
Omdat het mengsel dus niet via het carter gaat wordt ook hier de krukas gesmeerd met lekolie langs de zuigerveer.
Een Saito benzine 4 takt heeft dus veel meer olie in de brandstof nodig als een Zenoah 2 takt benzine motor.
Saito kent dit probleem van de smering natuurlijk en in de Saito benzine motoren heeft de drijfstang speciale sinterbronzen lagerbussen die minder gevoelig zijn voor slechte smering als een methanol drijfstanglager.

Een Saito benzine motor heeft in mijn ogen dus 3 nadelen:
1) je houd nog steeds een vette kist vergeleken met 2 takt benzine
2) de grote hoeveelheid olie en makt de branstof duurder als 2 takt benzine
3) het is de vraag wat de levensduur is van de Saito benzine, ik verwacht korter dan de 2 takt benzine motoren.

Persoonlijk vlieg ik met Saito 4 takt methanol motoren en Zenoah 2 takt benzine motoren, beiden zeer degelijk en betrouwbaar.

Groeten Willem
 
Back
Top