4WD wielen blokkeren

Ik kreeg een Graupner off road 90502 RTR WP Flash 4wd in handen met de vraag of ik kon helpen.
De boel zit muurvast werd gezegd.
Het blijkt dat op het moment dat je ALLE 4 de wielen wilt laten draaien de boel blokkeert, dus geen enkel wiel draait dan meer
icon_frown.gif
.
Laat je een van de wielen los of houd je hem vast is alles ok.
Zelf denk ik dat er een tussendifferentieel is waar de boel kapot is.
Of heb je alleen het achter en voor differentieel?
Ik kan dit niet helemaal goed terugvinden in de exploded view tekeningen.
De knul heeft alle reservetandwielen.
Maar ik heb geen zin om onnodig te gaan demonteren.
Een goede tip om de exacte plek van het probleem te lokaliseren is welkom.
Groet en dank, Bob

Een van de differentieels verkeerdom gemonteerd?

Wow, dat is een snelle reactie.
Ik denk niet dat dit het is.
Van die jongen hoorde ik dat hij er al een tijd mee gereden had en dat nu tijdens het rijden de boel ineens muurvast zat.
De auto stond bijna acuut stil.
Het is de jongste zoon van mijn (nieuwe) partner en ik wil hem graag helpen omdat zijn eigen vader zich er totaal niet voor interesseert.
Ik begrijp de werking van een differentieel, maar in geval van een 4wd is het toch wat lastiger voor mij. Maf dat ongeacht welk wiel je dan vasthoudt of juist los laat draaien het wel werkt, maar alle wielen dezelfde kant uit is blokkeren.

Dan zou je eens kunnen gaan kijken naar het kroonwiel en pinion van het diff , mogelijk dat 1 van de 2 bij 1 van de diffs kapot is ...

Als de wielen puur op diffwerking wel draaien is dat 1 van de weinige overgebleven opties.

Steentje tussen een remschijf of pinion/spur tandwiel gevlogen?

Ik denk dat je gewoon langzaam de boel uit elkaar moet halen om te zien waar het fout zit.

Ik zal al jullie tips onder de loep nemen en laten weten wat de reden bleek te zijn.
Alleen kan het helaas wel even duren want ik zie hem volgende weekend pas weer en dan neemt hij de hele boel mee, inclusief zijn reserveonderdelen.
Ik was thuis de handleiding en de exploded view aan het bekijken, maar hij wil er graag samen met mij aan werken.
Voor zo ver hartstikke bedankt voor alle tips en het meedenken.

Ik heb tussendoor even de RC gehad en wat getest.
Als ik aan het vliegwiel draai, of de starter van de motor gebruik draaien alle vier wielen WEL dezelfde richting uit.
Mijn conclusie is dan;
1) de motor is niet vastgelopen
2) de differentielen werken allemaal correct
3) de remmen zijn niet vastgeslagen

Ik vermoed dat mogelijk de koppeling defect is omdat volgens mij niet bij het gebruik van de startkabel de wielen al mogen draaien.
Zijn mijn conclusies goed, of is er een andere oorzaak dan de koppeling.

Groet,
Bob

Dat klopt inderdaad !!

Koppeling staat vast , zodra de aandrijving bij trekken aan de trekstarter in beweging komt zit er iets niet goed. Waarschijnlijk veertje gebroken of misschien wel de schoenen gesmolten.....

Helemaal top voor opnieuw snelle reactie.
Ik ga dit komend weekend samen met hem bekijken en ik hoop ook repareren.
Uiteraard laat ik weten wat het resultaat is.
Mijn eigen zoon en ik zijn ook al een tijdje bezig om deze hobby serieus op te starten en dit is een mooie oefening :-)
Overigens zit ik daarbij nog te twijfelen tussen Nitro (geweldige rijervaring volgens ons, maar veel duurder in gebruik/moeilijker in onderhoud/lastiger om plek te vinden om mee te rijden) of Elektrisch (minder sensationeel volgens vooral mijn zoon, maar wel wat makkelijker en goedkoper qua onderhoud en reparaties en zelfs in bebouwd gebied mee te rijden).

Fijne (zon)dag iedereen.
Bob

ik ben erg benieuwd naar wat het is, maar over de keuze naar nitro of electro zou ik persoonlijk gaan voor het rijden met nitro. Het is zo duur als je het zelf maakt, als je on gecontrolleerd rijd en niet oplet dat wordt het snel duur.
ook met electro, maar als je beheerst bent en netjes onderhoud pleegt valt het mee.

citaat van Roelof in ander topic.

De kosten voor electro (zeker 1:8) zijn ook niet zo laag. Wil je het goed aanpakken zit je aan goede accu's en lader(s) vast en dat zijn nu net die extra kosten waarvan een ander met een nitro voor een jaar zijn brandstof van kan kopen.

Wat mensen op het MBF negatief over nitro zeggen zeggen heeft vaak een achtergrond en meestal is dat of een slechte ervaring of ook gewoon iets wat hun verteld is en gewoon doorgeven. Als het echt allemaal prut was hat het nitrodeel op dit forum geen bestaansrecht.

Technisch anders? Neuh......
Bij zowel electro als een brandstof praat je over een auto met afstelmogelijkheden en onderhoud. Enig verschil is dat je bij een brandstof een extra stukje mechanica in de vorm van een koppeling en een stukje afstelling in de vorm van een carburateur hebt. (overigens met de huidige brushless heb je een soortgelijk iets met het programmeren van de regelaar).

Vertel?
Kom nu niet aan met een benzine die altijd start want als ik het bigscale deel doorlees lees ik genoeg topics over niet of slecht starten en regelmatig afstellen voor een goede prestatie is ook bij bigscale aan de orde.
Het enige wat verschilt is het vormaat maar met een Savage XXXL vergeleken scheelt dat ook niet veel.

Nou het was inderdaad de koppeling.
Na demontage en schoonmaken werkt alles weer prima.
Er was niet echt iets defect, blijkbaar was hij alleen vastgeslagen.
Herhaalde proeven tonen aan dat de koppeling goed blijft werken.
Hartelijk dank voor het meedenken en of ik zelf voor nitro of elektrisch ga ben ik nog niet uit.
Een groot voordeel van elektrisch vind ik dat je makkelijker in de bebouwde kom kunt rijden zonder mekkerende omwonenden over herrie.
Groet, Bob

N
Een groot voordeel van elektrisch vind ik dat je makkelijker in de bebouwde kom kunt rijden zonder mekkerende omwonenden over herrie.

Daar moet ik je wel gelijk in geven. persoonlijk rij ik zowel elektrisch (rally) als nitro (HPI savage3.5). Wat kosten betreft, ik heb voor meer dan 200euro aan nieuwe LiPo's en lader en motor en ESC uitgegeven. Ik betaal heus geen 200euro aan nitro jaarlijks... (30euro per 2,5L, en 1 L = 8-9u rijplezier) dus voor de kosten moet je het zeker niet laten. Tevens als je LiPo plat is, moet je wachten, als mijn tank leeg aan het komen is vul ik opnieuw bij en ben binnen de minuut terug weg, zonder de motor te stoppen...

Het heeft allebei zijn charmes, maar nitro vraagt zoveel meer onderhoud / zorg door de mechaniek die er achter zit. anderzijds kan ik dit ook weer nuanceren, want mijn rally ligt ook best vaak uit elkaar om diff's en dergelijke te vervangen en op te kuisen.

Maar is dat niet het doel van deze hobby? bezig zijn met de auto's, zowel fun beleven van het rijden als van het onderhoud en het sleutelen eraan...

veel plezier, en maak de juiste, persoonlijke beslissing.
Ik heb beiden en zou géén één van beide willen missen...

Back