4x2 scania trekker

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Swen, 30 aug 2022.

  1. Swen

    Swen

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    320
    Locatie:
    dordrecht
    Goedendag
    Na jaren ervan dromen ben ik eindelijk zover om de knoop door te hakken en te beginnen aan de rc modelbouwhobby, ik ben van plan om zeer snel alles aan te schaffen en er een mooi bouwverslagje van te maken! Wel wou ik nog wat advies inwinnen, ik wil graag vanaf het begin de truck verlichten + voorbereiden voor een trailer met verlichting nu is mijn vraag:
    Welk licht systeem raden jullie aan.
    Ook zal ik een afstandsbediening servos en de meuk moeten aanschaffen batterijen etc ook hierop hoor ik graag het advies!
    de truck heb ik al een beetje uitgepland in een spel hoe ik deze eruit wil laten zien.
    ook zie ik in sommige filmpjes van mensen dat ze klagen dat de standaard motor / versnellingsbak van tamiya te hard loopt, natuurlijk wil ik de truck zo echt mogelijk laten rijden kwa snelheid en in de toekomst ook met zwaardere dingen kunnen rijden wat voor zouden jullie aanraden.

    Mischien dat ik wat veel vragen stel maar ik dacht kan het beter gelijk in het bouwverslag zetten dat het een beetje overzichtelijk is voor mijzelf.

    ik hoop eind van de week naar de winkel te kunnen gaan om alles op te halen en beginnen met bouwen!

    Groet Swen
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.887
    Locatie:
    Utrecht
    Swen vindt dit leuk.
  3. Swen

    Swen

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    320
    Locatie:
    dordrecht
  4. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Denk ook aan een setje kogellagers.

    Voor geluid wordt vaak de Beier usm rc3 gebruikt of de Beier SFR in deze zit ook een rijregelaar verder opties voor licht en geluid, en een speaker deze zijn ook klein van servonaut.

    Je kan later kiezen voor aluminium velgen of andere leuke dingen om je truck mee uit te rusten.

    Er zijn complete licht units voor rc trucks te koop, als tip wil ik mee geven kijk bij verschillende rctruck webshops naar onderdelen en verlichting..

    Succes.
     
    Swen vindt dit leuk.
  5. Swen

    Swen

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    320
    Locatie:
    dordrecht
    Setje lager zag ik inderdaad overal voorbijkomen dat staat op de planning! de beier klinkt zeker goed daar ga ik ook even iets verder in verdiepen bedankt
     
  6. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Graag gedaan, we zijn om elkaar te helpen en van elkaar te leren.
     
    Swen vindt dit leuk.
  7. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Een en ander hangt natuurlijk ook af van je budget en je technische vaardigheden. Draai je voor een avondje solderen je hand niet om en reken je met weerstanden en ohms alsof het een lieve lust is dan koop je de een bulk weerstanden en leds en maak je alles zelf. Ik ben een Beier fan maar er is meer dan dat natuurlijk. Je moet ook van het programmeren houden zeg maar....Als ga met de muis naar de linkerbovenhoek een kras op je scherm betekent dan neem wat anders dan een Beier module.

    Als je een truck bouwt dan is als basis kogellagers, andere motor (al dan niet met verwijderen van versnellingsbak of een andere bak) en aanpassing stuurinrichting wel verplichte kost zeg maar.

    Accu's, lader, zender etc heeft ook meer met geloof te maken ;) De een zweert bij dat en de ander heeft al 10 jaar dat.....
    Ook daar zijn verschillende opties mogelijk ook voor verschillende budgetten.

    Adviseren is zo voor de vuist weg erg moeilijk bij weinig informatie. Je zou ook eens contact met een club kunnen zoeken of een modelbouwer in de buurt met enige ervaring en daar eens op de koffie gaan. In ieder geval flink wat bouwverslagen lezen, echt lezen en eventueel bij de bouwer vragen naar bepaalde details.

    Succes ermee!
     
    Mark300 vindt dit leuk.
  8. Swen

    Swen

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    320
    Locatie:
    dordrecht
    Dat is zeker waard en ik waardeer het ook!

    jah ik denk dat ik ongeveer wel een beetje weet wat voor motor ik erin wil doen wat ik zo lees uit andere verslagen,
    kwa afstandsbediening en zender etc zou ik echt geen idee hebben wat goede kwaliteit is en wat niet daar ben ik ook wel bereid wat meer geld voor neer te leggen natuurlijk zodat deze lang mee gaan.
    in iedergeval bedankt voor je reactie :D

    - Swen
     
  9. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Afstandbediening en zender is hetzelde. Als je 2x per jaar rondje door de kamer rijdt dan luistert het niet zo nauw. Ook hier is weer belangrijk wat je wilt maar ook wat je kunt op computer gebied. Ook je plannen voor de toekomst kunnen een rol spelen. Zenders beginnen bij €60 en eindigen grofweg bij €5000 ......
     
    Swen vindt dit leuk.
  10. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Als je net gaat beginnen dan is er nogal veel om uit te zoeken en kiezen. Meestal speelt budget dan een grote rol, maar kennis ook.

    Zender/ontvanger=één systeem en dus één merk.
    Kies hier iets wat goed te programmeren is en voldoende kanalen heeft.
    Er word veel gekozen voor de Carson Reflex Stick, deze werkt ook met de Tamiya MFU maar het is geen fijne zender en de MFU is ook niet de beste module voor licht en geluid. De Reflex is ook niet erg degelijk.
    Zelf zou ik een FrSky Taranis nemen als je programmeren leuk vind en kan, hier staat OpenTX op en dat heeft wel een stijle leercurve. Kun je veel mee. Radiomaster of Jumper kan ook, maar hebben dezelfde OpenTx. Zijn momenteel ook slecht verkrijgbaar.
    De Graupner MZ12 Pro is wat programmeren betreft wat vriendelijker. Deze zit nog onder de 200 Euro.
    Beide systemen kun je later met een luxere zender uitbreiden zonder dat je ook ontvangers moet gaan vervangen, en beide ondersteunen Sbus/SumD wat voor je licht en geluidsmodule te gebruiken is.

    Licht en Geluid.
    De Tamiya MFU is zoals geschreven niet de beste optie, momenteel zijn Beier Elektronik en Servonaut de beste keuze.
    Ik vind de Beier SFR1 de allermooiste, niet goedkoop, maar je hebt een motorregelaar, licht en geluid in één.
    Bovendien ondersteund de SFR1 overdracht tussen ontvanger en SFR1 met Sbus of Sumd waardoor je met één draad alle functies kunt aansturen, je hebt dus geen 12 kanaals ontvanger nodig. Deze module ondersteund ook Bluetooth of infrarood voor je trailer en de Kingpad en Kraftwerk modules worden ook direct ondersteund. De oude multiswitch word ook nog steeds ondersteund.
    De service en ondersteuning van Beier is ook top.

    Accu’s.
    De meeste gebruiken LiPo accu’s, deze zijn veilig maar je moet je wel verdiepen in de materie. Een geschikte acculader heb je ook nodig, de ISDT 608AC https://droneshop.nl/isdt-608ac-smart-charger is een hele goede startlader die ook vriendelijk in gebruik is.
     
    Swen vindt dit leuk.
  11. Swen

    Swen

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    320
    Locatie:
    dordrecht
    dat is zeker waar maar mn doel is natuurlijk om een vereniging te vinden met een baan zodat ik daar kan rijden
     
  12. Modeltrucker93

    Modeltrucker93

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Utrecht
    RC Truckers Haaglanden heeft rijdagen in Wateringen. Dat is wellicht een optie. Ze zijn op FB te vinden.
     
    Swen vindt dit leuk.
  13. Swen

    Swen

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    320
    Locatie:
    dordrecht
    Nog redelijk in de buurt bij mij ook zo te zien 40 minuutjes rijden, ik zal hun fb groep is even joinen
     
  14. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Mbvp Papendrecht?
     
    Swen vindt dit leuk.
  15. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Langedijk
    Of Wassenaar
     
    Swen vindt dit leuk.
  16. Swen

    Swen

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    320
    Locatie:
    dordrecht
    Oh dat is zeer dichtbij ik zal daar eens een keertje gaan kijken als ik kan
     
  17. Swen

    Swen

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    320
    Locatie:
    dordrecht
  18. Seawind

    Seawind

    Lid geworden:
    29 nov 2020
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Achterhoek
    Doe daar al jaren div inkopen maar ik rij er meestal naar toe .
     
    Swen vindt dit leuk.
  19. Swen

    Swen

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    320
    Locatie:
    dordrecht
    er naar toe rijden is niet zo snel voor mij haha ben er alleen van plan de kit te kopen dus dan is het niet helemaal waard om naar duitsland te rijden
     
  20. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Prima winkel en webshop met vaak ook goede scherpe prijzen.
     
    Swen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina