5 blad kop vario

hoi schaal vliegers,
loop tegen het volgende probleem aan: heb een 5 bladskop gemonteerd van vario op mijn hughes 500 met skyfox mechaniek.
opggegeven rotor diameter van vario is 150 cm , tip to tip rotor.
dit komt overeen bij mij met 620mm bladen . tail rotor zijn de standaard tail blaadjes van ongeveer 102 mm.
als ik nu mijn naar achter wijzend hoofdblad een beetje knik in de bladhouder en de tail rotor draai, raakt de hoofd rotor met 1a 2 mm de tail rotor blaadjes.
dit zou dus alleen kunnen gebeuren als de hoofdrotor extreem doorbuigt , en de heckrotor uiteraard net voorbij komt.
het is de orginele variokit en mechaniek , vraag me af moet ik naar 600mm bladen s-slag of kan ik de 620mm s-slag blijven gebruiken?
gr rinie

Zolang je je vlieggedrag tot het acceptabele beperkt, zal er heel weinig aan de hand zijn. Voor 'n schaalkist komt doorbuigen van de bladen in de lucht niet echt voor...

Groet, Bert

Om helemaal op safe te spelen, mocht het een keer nodig zijn flink in de zender te roeren, staartrotor iets naar achteren schuiven? (Ik ken het mechaniek niet)

Heb nog wat navraag gedaan, s slag 600 mm gaat zonder risico, bladen kunnen anders elkaar raken als je hem met wat negatief te hard neer zet. Dat risico wil ik niet lopen.
Opgelost dus, dank je voor de reacties.
Gr rinie

Back