5 blade head hughes vario

hoi , graag wat advies over aanschaf 5 blad kop voor mijn hughes skyfox mechaniek, voorzien van een rossi 65.
wil hem niet ombouwen naar electrisch maar zo laten qua motor.
heb bij vario op de site gekeken en me rot geschrokken van een setje bladen voor een 5 blad, bijna 500 euro! mijn vraag is nu, kan ik er een andere kop op zetten met 1 gats bladhouder zodat ik bv spinblades kan gebruiken.
maakt de draairichting voor de kop nog iets uit? wat betreft de bladen is me bekend als het asymetrisch is of s slag.
evt een aanbeveling voor merk kop /bladen?
hoop dat de schaalvliegers hier me op weg kunnen helpen.
gr rinie

Moet je de kop nog kopen dan?

Overigens, vrijwel alle meerbladskoppen zijn "symetrisch" dus door omdraaien van de bladhouders van linkse op rechtse loop te zetten. Of bijbehorende stangstelsels en swashdrivers dat ook kunnen, weet ik niet.
(Óók de dubbelbouts kop van Vario is zowel linksom als rechtsom te gebruiken, maar daar heb jij verder weinig aan)

Maar.... een Spinblades set is dan wel ongeveer de helft van de prijs, het merendeel van de GOEDE 5blads rotorkoppen is een fors eind duurder dan die Vario kop, en dan ben je ook weer ongeveer op hetzelfde prijsniveau.

De Vario kop + bladen vliegt goed, en zal zo rond de 800 euro uitkomen.
Ik schat dat je dat met Spinblades en een willekeurige GOEDE andere rotorkop OOK kwijt bent, en dan zit je nog met het probleem van rechtsdraaiend....

Het kost nu eenmaal geld....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Ben zo vrij geweest het even op te zoeken:
Vario adviesprijs voor de SkyFox uitvoering (5-blads kop plus 1500 mm bladen) komt op € 653 plus verzendkosten.
Zou je voor de 1600 mm rotor kiezen, ben je 18 euro meer kwijt.

Ik vraag me dan ook af waar je die "bijna 500 euro" vandaan haalt: volgens Vario kost een 1500 mm set 390 euro, en een 1600 mm set 408 euro....
De vijfblads rotorkop is iets van 265 euro, en daarmee VERREWEG de goedkoopste kop in de 5 blads klasse (en dan is het een universele kop, van 1500 tot 1880 mm ook nog).
Buiten dat is het de enige kop waarvan ik weet dat hij zonder expirimenten met verschillende soorten bladen etc etc, rechtsstreeks met de hand te vliegen is.
Dat wil niet zeggen dat jij hem met de hand zou moeten gaan vliegen, maar het zegt wel wat over de vliegeigenschappen....

Het beste wat ik kan vinden via Spinblades en Scaleflying.de is voor de 700 klasse ruwweg 620 Euro (399 voor een kop plus 240 voor een setje witte "niet-schaal" bladen) De rotordiameter staat er niet bij maar is volgens mij rond de 1550 mm.
Wil je schaal matgrijs of matzwart, dan ben je even duur uit als een Vario set (die overigens ook "schaal-grijs" is).

en voor de 600 klasse zou je dan op 190 euro voor een set witte bladen en, schrik niet.... 645 EURO voor een rotorkop komen, ofwel 835 euro totaal....

Dit zijn de prijzen zoals ze van Scaleflying, Spinblades en Vario van de respectievelijke websites komen.... Waarbij je ALLEEN bij Vario een linksdraaiende set koopt, de andere twee zijn rechtsdraaiend, en DUS nutteloos....

En voor die 2 a 3 tientjes die het scheelt, zou ik absoluut niet lopen klooien met ombouw van links naar rechts....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Rinie,

Ga eens met Bruteforce op dit forum praten. die heeft zijn Hughes 500 ook uitgerust met een 5-blads kop en die heeft zeker niet de bedragen betaald die hieronder worden beschreven. Hij vliegt overigens met Spinblades naar volle tevredenheid.
magnum-hughes-500d-jongensdroom

Grt Han

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn rotorkop is eigenbouw dus vandaar misschien wat voordeliger uitgekomen. Gezien de grote hoeveelheid werk maak ik die dan ook alleen voor eigen gebruik, sorry.

Feit is dat je gewoonweg niet "goedkoop" aan een 5-bladskop kunt komen, of je koopt onbruikbare rommel. De Vario kop is robuust en bewezen perfect geschikt voor jouw heli. Als alternatief kan ik een PSG dynamics kop aangeven (Duitse kwaliteitsmakelij) die je dan met 700 size Spinblades kunt uitrusten. Zoals Bert al aangeeft zijn Spinblades in jouw maat alleen linksdraaiend.
Er zijn wel andere rechtsdraaiende bladen te krijgen maar daar kan ik ff niet opkomen. Je zult daarbij iig niet voordeliger uitkomen helaas.

Succes, Marco.

Zoals Bert al aangeeft zijn Spinblades alleen linksdraaiend.
Er zijn wel andere rechtsdraaiende bladen te krijgen maar daar kan ik ff niet opkomen.

Correctie: Spinblades zijn RECHTSdraaiend....
Symetrische Spinblades kun je linksdraaiend toepassen, maar dan ben je volledig het voordeel van Spinblades (hun extreem goede bladprofiel) kwijt...

Daarnaast kan ik je met 100% garanderen dat, vergeleken met ongeacht welke symetrische bladen met enkele bout, een Vario dubbelboutskop met zijn S-slag-profiel tig keer beter vliegt. Dat moet je dus NIET doen!

Dat die Vario koppen zo goed vliegen ligt overigens grotendeels aan die dubbele bout: het blad zwaait niet meer, en niet alleen belast het daardoor de servo's veel minder, de bladen volgen de aansturing veel preciezer, en de rotor draait veel trillingsvrijer. Dat merk je al bij het optoeren....

Het klinkt mischien wat "lomp", maar koop nu maar zo'n Vario kop, daar ga je absoluut geen spijt van krijgen:
Je kunt die kop al sturen met vier keer 9202 onder de swash, en als je ook maar enigszins redelijk kunt vliegen, vlieg je er ook zonder FBL binnen een paar middagen mee weg.... Daar hoef je absoluut geen Curtis Youngblood, of zo voor te heten.

En als je dat niet wilt, ach, zat niet al te dure digitale servo's en goedkopere FBL setjes te koop, dacht ik zo....

Groet, Bert

Dank je voor de reacties, ik nijg toch naar de vario head, is die goed te vliegen icm met een beastx?
Maakt het merk swash plate nog iets uit?
Gr rinie

De Vario kop is uitstekend te vliegen ZONDER, dus met 100% zekerheid ook perfect te vliegen mét stabilisatie....:D:D:D (een systeem wat met de hand goed vliegt vliegt altijd goed met E-stab, maar andersom is niet altijd waar, een systeem wat electronisch goed vliegt is niet altijd met de hand te vliegen)

Volgens mij maakt het merk swashplate weinig uit, of het moet zijn dat de onderlinge merken heel verschillende hevelverhoudingen hanteren (dat weet ik dus domweg niet....).

Je moet hooguit even rekening houden met de 45 graden phasing die iedere Vario multiblade hanteert.

Met een SkyFox mechaniek heb je daar overigens GEEN electronische phasing voor nodig, ook niet in je FBL set.
Dat kun je doen door je servo's op de juiste manier in te bouwen (alle vier met de servo-arm naar buiten).

Groet, Bert

Back