5 kilo servo...

Hoi,

Ik heb nu in mijn toestellen S148 servo's van Robbe zitten en nu wil ik een servo hebben die wat meer kracht heeft dan deze standaard servo's. Snelheid is niet zo van belang.

Welke type raden jullie mij aan?

S148, FS100, S3001, S3003 passen allemaal wel redelijk in hetzelfde rijtje thuis.

Ter vervanging daarvan kun je de S9001 gaan gebruiken, alleen is dat een dure servo vergeleken wat je nu gebruikt. Een Graupner C5077 servo is een prima 5kg servo, kogelgelagerd, voor niet al teveel geld. Hij is ook stukken sneller dan de S148. Bij W&W Modellbau €18,95 en in Nederland zal hij zo'n €26,- kosten.

yep, graupner 5077. snel, sterk, en goedkoop! I just love them...

Niels

Jorrit zei:
Een Graupner C5077 servo is een prima 5kg servo, kogelgelagerd, voor niet al teveel geld. Hij is ook stukken sneller dan de S148.

niels polfliet zei:
yep, graupner 5077. snel, sterk, en goedkoop! I just love them...

Jorrit & Niels, bedankt voor jullie reactie.

Kun je de C5077 zonder problemen op een robbe/futaba ontvanger aansluiten?
En ik heb even het internet afgezocht naar de C5077 maar ik kom hem niet tegen. Wie verkoopt deze?

W&W Modellbau
Beck Modellbau

Ik heb ze ook weleens bij 2 Brothers RC gekocht. Daar betaalde ik er €26,- voor. Vergeleken met een S3001 van zo'n €19,- vind ik het echt reuze meevallen! (Hobby-in heeft ze overigens niet)

Zijn probleemloos aan te sluiten op een Futaba ontvanger. Ik gebruik Graupner en Futaba door elkaar, werkt prima!

:teacher: heren, heren....

Er wordt een serieuze vraag gesteld, en na een paar postings vervallen we in... :?:
@Bertus:
Je oplossing is weliswaar creatief, en zal voor bijv een botenbouwer wellicht voldoen, maar als je iets bouwt wat vliegt, is dit denk ik geen goede oplossing.
Een servo is voor een bepaalde kracht ontworpen. Ga je 'm oppeppen door 'm op 6V te laten draaien wordt hij inderdaad sterker en sneller, maar voor hoelang? Op enig moment zal het apparaat het begeven, en dan kan je de brokken van het veld gaan oprapen... Lijkt me geen fijn plan. Willen we iemand voor een paar euro's dat risico laten lopen?

Roel

wel serieus nu;
meeste servo's zijn geschikt voor 6v, bij de specs worden vaak twee waardes opgegeven voor steltijd en kracht, bij 4.8 en 6 v

wilde je nog weten wanneer ik je negatief bezig vond bertus ?
nu is zo'n moment.

Bertus.

Idd, je oplossing is wel erg kort door de bocht:
A/ Je moet bij een bestaande (gebruikte) accu geen cellen gaan bijzetten, dat zou alléén kunnen als je nog een cel hebt liggen die even oud is en nagenoeg dezelfde karakteristiek heeft.
B/ Lang niet iedereen is in staat een goede accu-soldeerverbinding te maken, of heeft daar zin in.
C/De discussie over 4/5 cellen hoort niet in deze thread thuis, er zijn al boeken vol over geschreven. Iemand die happy is met 4 cellen moet je niet proberen om te praten naar 5 cellen.

Verder ben ik het met de moderator eens dat je zo negatief overkomt terwijl ik weet dat je het zo niet bedoeld. We zijn hier met een hobby bezig en kritiek moet kunnen maar afkraken niet. We moeten mekaar wel ieder in zijn waarde laten.

Dhr De Beer:
Je moet eigenlijk vertellen hoeveel je per servo wilt besteden, en waarvoor je hem wil gebruiken, anders wordt er maar wat geroepen.

Ik heb overigens nog maar één keer meegemaakt dat een servo (er was ooit een serie Graupner 341 die niet compatibel bleek) niet op een andere besturing "paste" dus je kunt alles door elkaar gebruiken.

Neem in je overzicht ook eens de Hitecs mee en een goedkoop en niet slecht alternatief zijn de Dymonds.
Je moet het gewoon eens op een rijtje zetten (zoek de specs/prijzen bij de fabrikanten eens op) en dan je keuze maken, op zich is dat ook al een leuk werk!
Dan doe je tenminste een bewuste keuze ipv afgaan op de (vaak gekleurde) mening van een ander.

Natuurlijk is het leuk een beetje te pluizen in de wondere wereld van de servo's. Maar ik vind een gebruikersoordeel ook belangrijk zeker als ik dezelfde verhalen van verschillende personen hoor.

Zelf was ik eigenlijk niet gaan zoeken in het Graupner assortiment maar bij Futaba/Robbe omdat ik alles van Futaba/Robbe heb.

Nu nog even op zoek naar een nederlandse winkel die de C5077 verkoopt.

Die ene cel extra is natuurlijk helemaal geen gek voorstel. De specificaties van zowel de C5077 van Graupner als de S3001 van Futaba worden door de fabrikant bij 6Volt opgegeven. De servo's kunnen deze spanning dus hebben!

Specs van beide servo's op 6 Volt:
S3001 -stelkracht 30Ncm, steltijd 0,165 sec. over 45 graden.
C5077 -stelkracht 50Ncm, steltijd 0,125 sec. over 40 graden.

Meetwaarden van de C5077 worden bij 4,8 Volt niet opgegeven. Bij de S3001 is dit 24Ncm/0,21sec op 4,8 Volt.

J. de Beer zei:
Nu nog even op zoek naar een nederlandse winkel die de C5077 verkoopt.

W&W Modelbau ligt dan wel in duitsland maar is net 1 kilometer vanaf de grens en ze versturen ook in Nederland.

Digitale servo van robbe: FS 250 T 4,9kg bij 4,8 volt en 5,5 bij 6 volt.

Adviesprijs is 49 euro, dus in de winkel kan je die zeker goedkoper krijgen. Er zijn problemen geweest met deze servo, maar die zijn nu volgens robbe opgelost, en hadden alleen betrekking op S/N:200305 en S/N:200306.

...en die problemen betroffen niet eens de techniek van de servo maar de siliconenkit waarmee het onderste printje in het huisje was gefixeerd. Deze kit zou op termijn het motortje hebben kunnen aantasten..(niet zuur vrij o.i.d.)
Ik heb nu 5 van deze servos en ze bevallen prima.

Hans Delemarre

Misschien een beetje late reactie, maar ik denk de moeite waard.

Ik had de FS 250 T op de pitch functie zitten en deze is twee maal stuk gegaan. Nu vervangen door de C 5177 van Graupner ( ben benieuwd hoe deze bevallen ).

De FS 250 T betrof een S/N : 200312.

2 servo's binnen een half jaar, niet echt goed voor het vertrouwen in dit merk.

5077 zit tegenwoordig rond de 22,50 €..... bulkverpakking....zit dus geen mooi doosje omheen.... prima servo....

Ik zie wel hier en daar wat staan over de 5077 maar niets over de 5177.

Kan iemand mij vertellen wat de verschillen zijn?

Back