5 meter span minimoa scratchbuild

zolang er niks definitiefs aangekocht is, is het niet gemakkelijk en kan de keuze steeds beïnvloed worden.

Net andersom!

Zolang er niks definitief aangekocht is, liggen alle opties nog open en kan de definitieve keuze (= aankoop) uitgesteld worden. :teacher:

Mijn les (na te veel te snelle, impulsieve keuzes): keuze zo lang mogelijk uitstellen, totdat je er echt aan toe bent. :yes:

Zie ook het draadje 'Houdt het ooit op?'

Succes!

jan.

Het bezit van de zaak is het einde van het vermaak.
Dus niets kopen.;)

Dat is net zoals een LO 100 magnifiek toestel al heb ik er zelf nog niet één groter gezien dan 4 meter en een beetje.
En toch is dat met zen 4 meter en een beetje een groot toestel.
Een Lo100 in het echt is 10 meter span. Als je gaat zoeken naar Lo100's in schaal 1:2 (5 meter dus) komen die volgens mij heel vaak boven de 25kg uit, niet zo handig dus. Dat zal denk ik de reden zijn.

En het wordt uiteindelijk toch de minimoa die gebouwd zal worden.
Heb het plan van VTH aangekregen en het ziet er zeer deftig uit met heel veel bouwinformatie.
Om mij dit seizoen toch al wat te kunnen amuseren heb ik een 5,5m arf kit aangeschaft van pilot rc namelijk de bergfalke. ik verwacht te kunnen starten ergens na de zomer dus dit draadje krijgt zeken nog een vervolg.
Ook is er een clubgenoot die ook gaat scratch bouwen hij gaat het volgende maken.

Traplet Shop | Scheibe-Loravia Topaze

5 meter en toch uiterlijk vrij klein!!!!

Toen ik het plan van VTH in ontvangst kon nemen was ik zeer tevreden over de kwaliteit ervan en ga ik zeker en vast de minimoa bouwen.
MAAR.....................
Na gisteren op de jaarlijkse vergadering van BIGGS de minimoa in 5 meter nog eens te kunnen zien vliegen vindt ik hem er uiterlijk toch vrij klein uitzien.
Dus nu ben ik op zoek naar iemand die voor mij het plan zou kunnen verschalen naar een 6 meter en eigenlijk zelfs liever nog 7 meter........
Wie kan mij hier bij helpen?
Uiteraard tegen betaling natuurlijk.

Digitaal CAD-plan nemen en (laten) opschalen?

Er zijn copyshops die jouw fysieke plan met x-% kunnen vergroten, maar dan gaat de (€)-teller wel lopen! 8O

(Past het allemaal wel in de auto?)

Succes! :p

jan.

Opschalen via de copy-shop heeft als nadeel dat ook latjes van 5--> 6 worden geschaald. een 4x6 latje wordt dan 4,8x7,2 en die zijn niet te koop.
Houdt daar rekening mee.

alvast bedankt voor de info. Indien het mogelijk is zal de minimoa gelijk op schaal 1:2 gemaakt worden. Dan is het 3,5m lang op 8,5m span. En latjes die niet in de handel zijn maak ik zelf met een zaagmachine in het werkhuis net om de hoek. Dit zal dan wel voor deze grootte een project van,een jaartje of twee worden denk ik. Qua vervoer bekijk ik of de vleugels in stukken kunnen gemaakt worden of gelijk in één stuk per kant weliswaar. En vervoeren kan altijd met een trailer hé.

Je kunt de tekening natuurlijk ook inscannen, als achtergrond in een AutoCad-achtig programma, en (over)tekenen maar.
Kun je meteen rekening houden met wel gangbare maten, en kun je de onderdelen (laten) frezen ...

De eerste stappen zijn gezet

Het minimoa project wordt afgeschreven.
Bij deze is het nogmaals veranderd maar de plannen liggen al op tafel voor een ander schaalmodel.
Namelijk de Orlik III op schaal 1:2.08 met een spanwijdte van 7.2meter
De plannen zijn al afgedrukt en waren een vrij dure grap dus stappen we van dit plan niet meer af.
Nu eerst de decathlon afwerken en we kunnen starten.
Ik hoop tegen de winter de spanten voor de romp klaar te hebben maar veel haast is er niet bij.
Het is binnenkort immers eerst nog vliegseizoen.............

Ik denk dat tegen de winter de plannen nog minstens drie (3) keer gewijzigd zijn. :yes:

Maar dat geeft niks: niets voelt zo lekker als een nieuw plan! :p

Succes er mee! ;)

jan.

Hèhè wie weet...........
maar ik denk het niet want de plannen afdrukken alleen al heeft me een flinke duit gekost!!!!
Het plan is op zich al 22.5 meter op 80 cm hoog
Dit heb ik Drie keer laten drukken, dat maakt 67.5 meter op 80 cm hoog!!!!!!

1 ==> lijmen op de benodigde platen om uit te zagen.
2 ==> als kijkplan om op te hangen in de bouwruimte
3 ==> als maat en pasplan op de bouwtafel zelf

En dit alles voor 203.4 eurootjes!!!!!!!
Dus ik ben niet echt van plan om die weg te gooien hoor.

Back