5 Volt of 6 Volt B.E.C.

• Topicstarter Topicstarter Enginebeast
  • Startdatum Startdatum
E

Enginebeast

Guest
5 Volt of 6 Volt B.E.C.

Welke is de beste keuze voor elektro heli's en/of algemeen gebruik?

Wil je de servos sneller stuk hebben? Ga dan voor een 6 volt BEC.

Hans Delemarre

hallo

delcam me 12 volt gaan ze nog sneller

maar doe maar 5 volt das meer dan genoeg

groetjes raf

ja, dan gaan ze zeker sneller. :wink: Levensduur is in mijn ogen ook belangrijk :!:

6 volt kunnen ze nog net hebben, maar meer vinden ze niet leuk. Het wordt niet voor niets afgeraden om met 5 cellen te rijden/vliegen/varen. Vooral ontvangers vinden dit niet zo fijn. 5 cellen geven een piekspannig van 5*1,5 =7.5Volt
terwijl het max. 6, 1 volt is.

Michiel,

Een 6 volt bec geeft 6 volt gestabiliseerd. Dit moet je niet verwarren met 5 cellen. Dit past dus prima in jouw voorbeeld van 6.1 V.

Groet,

Marc

nee, dat weet ik. Maar het is ook maar een voorbeeld dat hoger dan 6v niet meer beter is.

6 volt bec kan dus wel, maar 5v bec kan net zo goed.

Bij de technische gegevens van servo's staan vaak ook de stelmomenten aangegeven voor 6v. Met die 6v zou ik algemeen gezien een fikse upgrade kunnen maken, vandaar. Om de servo's (en het model) te sparen blijf ik bij 5v.

Met 7,2v zonder BEC in een auto is m'n ervaring inmiddels bekend dat dit niet lang goed gaat. :oops:

Enginebeast zei:
Met 7,2v zonder BEC in een auto is m'n ervaring inmiddels bekend dat dit niet lang goed gaat. :oops:

Daarom :wink:

ps. Die verstelmomenten zijn op 6v. Met 4 cellen hebben deze een piekspanning van 6volt. Ook al is dit maar kort.

Enginebeast zei:
Om de servo's (en het model) te sparen blijf ik bij 5v.
Een m.i. verstandige keuze. Op 6 Volt worden servo's wel wat sneller en sterker, maar ze zijn veel eerder stuk en/of slijten veel harder.

Als je dat extra beetje snelheid en kracht niet nodig hebt, houd het dan gewoon bij 5 Volt. De servo's werken dan ook veel stabieler en zijn dus veel minder nerveus.

Corrien,

.........dank je voor de bevestiging van ik al eerder zei.......

Hans Delemarre

Hans, goede adviezen kunnen niet vaak genoeg gegeven worden... :D

Nu nog de autorijders er van overtuigen, dat een 5 cellen accu vrijwel nooit nodig is en dat het veelvuldig stuk gaan van de servo's niet komt door de slechte kwaliteit. Dit zal alleen wel een stuk lastiger worden... :(

Back