50/60cc twin benzinemotor in helicopter

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Flyingfloris78, 30 aug 2019.

  1. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.068
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ken eigenlijk maar één (1) brandstof-modelheli die min of meer zonder mechanisch koelsysteem rondvloog, en dat was dat hele kleine fixed pitch dingetje, de LiteMachines LM1... En daar zat een 1 cc gloeipluggertje op met een extreem overmaatse koelkop, en een héééééleboel Nitro om de temperatuur in de hand te houden.


    Voor de rest zit je eigenlijk altijd aan een vorm van geforceerde danwel geregelde koeling vast, want de natuur op zijn beloop laten werkt niet (de omstandigheden zijn tegenstrijdig aan de koelbehoefte).
    Ik heb het geprobeerd met de watergekoelde heli, en het bleek niet te werken. Of beter gezegd: het werkte, maar met tijdslimieten, ik kon maximaal een minuut of 2,5 a 3 hooveren, daarna MOEST ik vliegen of landen, een van tweeën.

    Maar afhankelijk van je ontwerpkwaliteiten, denk ik dat het zéér wel mogelijk is om geforceerde koeling te construeren die de cylinders grotendeels zichtbaar laat, en volgens mij kun je die luchtgeleiders best wel een optisch aantrekkelijke vorm geven.
     
  2. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Haarlem
    Ik hoop dat m’n ontwerp kwaliteiten me niet in de steek gaan laten, want ik wil dit projectje heel graag laten slagen.
    Ik heb natuurlijk al wat zitten denken en op dit moment gaat de (voor ogen hebbende) geforceerde koeling helaas wel ten koste van de beschikbare ruimte voor de fuel tank(s).
    Heb heel kort overwogen om de cilinders in langsrichting te plaatsen, dit zou de geforceerde koeling een stuk makkelijker maken. Maar dit ziet er niet uit, want bij deze twin cilinder motoren zitten de carburateur én de uitlaatpoorten aan dezelfde kant, wat zou betekenen dat deze dus óf links óf rechts van het airframe zouden uitsteken.

    Wat zouden typische temperaturen kunnen zijn van de uiteinden van de koelribben op deze motoren? Dit om een materiaal te vinden waarvan de geforceerde koeling gemaakt kan worden. Eventueel 3D printen.

    Ik denk gewoon nog even verder....
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.574
    Locatie:
    Rotterdam
    persoonlijk zou ik de vorm van de tunnel laten vacuum trekken..
    plaat doorzichtig kunststof, waar ze ook de kappen voor vliegtuigen mee maken.
    ff kwijt hoe dat spul heet.

    dennis in waalwijk kant dat voor je doen, als je maar een mal hebt om overheen te trekken.
    doorzichtig, dus toch cilinders in beeld.
    sterk hoeft het niet te zijn. als het de lucht maar geleid.

    voornaamste punt is de fan, vermoed ik. die aansluiting moet ff kloppen, en je moet ff wat punten maken waar de boel op vastgezet kan worden.
     
  4. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Haarlem
    De meeste materialen, vooral kunststoffen die je kunt vacuüm trekken, zijn thermo plastisch.
    Dat betekend dus dat ze makkelijk te vervormen zijn als ze warm worden. Heel handig als je ze wilt vormen. Maar om een warme cilinder moeten ze uiteindelijk wel hun vorm behouden.
    Dus ik ben nog op zoek naar een geschikt materiaal.
    Om mijn Zenoah G260PUH zat ook een kunststof kap voor de koeling, geen idee welk materiaal dat was.
    Waarschijnlijk hetzelfde materiaal als bij de huidige Zenoah RC’s
    Het zoeken gaat verder...
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.068
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vario gebruikte altijd gewoon Thermoplast plastic, en dat vervormde nooit eigenlijk.
    En anders trek je glasmat en epoxy om een mal....
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.574
    Locatie:
    Rotterdam
    de warmte gaat, dankzij de richting van de lucht in het plastic, richting de grond.
    dus niet omhoog naar het kunststof.
    enigste wanneer er een uitdaging kan ontstaan, is na een vlucht. afkoelende motor zonder bewegende lucht.
    maar ik verwacht eigenlijk niet dat dat kunststof daar serieus last van heeft.

    en anders heb je de mal alvast om een nieuwe te maken ;-)
     
  7. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Haarlem
    En anders hecht de koel-kap mooi aan de koelribben en blijft ie nog beter op z’n plaats ;)
    Heb alweer een beetje gegoogled en de cilinder/koelrib temperaturen zijn niet zo hoog als ik verwachtte, dus daarmee heb ik ook al meer materiaal keus.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  8. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Haarlem
    Interessant antwoord van Horizon Hobby/DLE engines zojuist:

    When engines are in a cowl they use baffles inside to direct the incoming air over the head and out the exit. This prevents the hot air from stalling inside the cowl and overheating the engine.

    For your setup, the heads are out in the rotor wash so there is sufficient air flow to cool them. No need for any extra ducting or baffles should be necessary.

    Thank you,
    Rick V.
    O.S./DLE Engine Technician

    Horizon Hobby, LLC
     
  9. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.254
    Locatie:
    Heerenveen
    Het is maar of wiens ervaring je af wilt gaan... Geloof niet dat deze persoon erg thuis is in de heli wereld..
     
  10. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.068
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup... dat antwoord komt mij ook tamelijk "onkundig" (in de zin van "niet op de hoogte van de werkelijke omstandigheden") over....
     
  11. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Haarlem
    Ik heb deze beste Rick al teruggeschreven en jullie tegenargumenten voorgelegd, met de vraag of hij deze argumenten ook al meegenomen had in zijn reactie. Ik wacht nog op z’n antwoord...
    Ik ben inmiddels zelf al behoorlijk overtuigd van de noodzakelijkheid van deze forced air cooling dus daar ga ik mee verder.
    Denk niet dat Rick mij een andere motor gaat toesturen als ik hem mijn toekomstig blauw van de hitte vastgelopen motor ga opsturen met de vraag deze te vervangen.
    “Ja maar jij zei.......”
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.574
    Locatie:
    Rotterdam
    dan had je altijd de handleiding moeten volgen, en had je dus moeten controleren of hij niet te warm werd.
    dus als hij alsnog te warm wordt, heb je de handleiding niet gevolgd = pech

    daar zijn ze erg goed in meestal:D

    nu spreek ik bij deze leverancier niet uit ervaring, dus wie weet doet deze het anders.


    en bij vliegtuig zonder kap heb je inderdaad nooit speciale voorzieningen nodig..
     
  13. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Haarlem
    Rick (van Horizon Hobby) is nog steeds zeker van z’n DLE motoren:

    Glow powered engines for helicopters typically have very short cylinder heads that do not stick out into the rotor wash. Tuned correctly, they do not overheat. You should have a similar experience with the DLE-60.

    Temperature should be 280-300'F or less next to the exhaust port.

    I do not know of anyone using a DLE-60 in a helicopter but I feel you should be able to make it work.
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.314
    Locatie:
    Nootdorp
    Rick bedoeld het goed maar met rotorwind koel je geen motor, zeker niet rond het center van de rotor waar nauwelijks geblazen wordt. De Vario twin heeft een fan op de krukas (die omlaag wijst) en trekt zo zijn lucht via de koeltunnel van boven naar beneden langs de cylinders.
     
  15. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.254
    Locatie:
    Heerenveen
    Rick heeft volgens mij geen flauw idee waar hij het over heeft. Ik betwijfel of hij ooit een RC heli met verbrandingsmotor in handen heeft gehad...
     
  16. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Haarlem
    Éindelijk een klein beetje vooruitgang.
    Nieuwe brede 112 tands maingear van Align, nieuwe autorotation gear met bijbehorend tail gear besteld.
    De Helix angle van het main gear opgemeten dus nu kan de pinion gemaakt worden!
    Volgende (grote) stap is de motor bestellen.
    Het gaat de DLE 60cc twin worden....
    IMG_5059.JPG
     
  17. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.068
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ben heel benieuwd!
     
  18. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Haarlem
    IMG_0508.JPG
    Weer een stapje verder naar een Trex 800 boxer!
    Nog wat laatste dingen opmeten aan de DLE 60 twin en dan koppeling delen bestellen, ook opmeten en dan een koppelingsklok (laten) draaien.
    Daarna maar eens wat main frames laten waterstraal snijden.

    Het gaat niet heel snel, maar hopelijk geldt hier ook dat goed werk tijd nodig heeft...
     
  19. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.068
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ben heel benieuwd hoe je de bevestiging van de koppeling op die motor-as gaat realiseren, want dat lijkt mij eerlijk gezegd nog niet zo makkelijk. Kon onverwacht nog wel eens een van de grootste uitdagingen van het hele project worden.

    Mooie motor overigens!
    Beter langzaam en goed, dan snel en knudde. Dat forum is er over een jaar ook nog wel, en wij lezen dan ook nog steeds mee.

    Succes!
     
  20. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Haarlem
    De eigenlijke prop-hub wordt op de krukas van 10mm geschoven en met een soort lange moer die de propeller ook centreerd vastgezet. Die prop hub is geborgd tegen verdraaiing met een spie.
    Ik zet er een mooie gemodificeerde timing belt pulley op, met daarop een dikke Zenoah koppeling. Dit geheel zal dan ook dienst doen als licht vliegwiel en de pulley uiteindelijk een on-board generator aandrijven.

    Zo heb ik het nu bedacht tenminste...
     

Deel Deze Pagina