50% model

Discussie in '3D geprinte vliegtuigen' gestart door Smokie, 7 jan 2022.

  1. Smokie

    Smokie

    Lid geworden:
    7 jan 2022
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Noord Holland
    Hallo,ben nieuw op 't forum al heb ik volgens mij in 't verleden wel al eerder het forum verkend
    Na diverse drones te hebben gebouwd ben ik bij het bouwen van een El glider uitgekomen
    Dit 3d lw pla geprinte model heeft me wel wat tijd gekost maar het grootste deel is klaar alleen op de zohd kopilot na dat was een drama kreeg het niet aan de praat heb het er weer tussen uit gehaald
    Toestel is wat intimiderend als ik hem zo zie en vast houd
    Voor dat ik een proefvlucht aandurf print ik eerst een 50%model hier heb ik ook mijn vraagen over
    1)hoe kies ik motor en folding prop?
    Gewicht zal op +/_een kg uitkomen denk ik
    Ruimte in neus is max rond 20 mm
    Graag reactie van ervaren leden
    Mgr Henk
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 7 jan 2022
    Cnn vindt dit leuk.
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Henk,

    Welkom op dit forum!

    Aan het geven van motor/prop advies waag ik me niet, ik 'vlieg' zelf nog maar kort, maar ik heb ook een ZOHD Kopilot lite liggen die in een 90cm vliegende vleugel komt en ik ben wel nieuwsgierig tegen welke problemen je aan liep bij het instellen.
    Aan de hand van de filmpjes zou dat toch moeten lukken? (sprak hij optimistisch...)

    Groeten, Jan.
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Mooi vliegtuig! Ook een 50 % model is nog behoorlijk groot. Zou daar met alleen drone ervaring niet zelf mee gaan vliegen. Zoek een modelvliegvereniging in je omgeving, wordt daar lid van en laat je door een istructeur begeleiden tot je de beginselen van het modelvliegen onder de knie hebt. Het zou zonde zijn als dergelijke mooie toestellen bij de eerste start schade oplopen door gebrek aan vliegervaring.

    Wat de aandrijving betreft, zoek op het forum gelijkwaardige toestellen en kijk welke aandrijving daar in zit. Ook op site's van modelvliegtuigfabrikanten kan je informatie over de aandrijving van gelijkwaardige toestellen vinden.
     
  4. Smokie

    Smokie

    Lid geworden:
    7 jan 2022
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Noord Holland
    Hallo
    Dank voor je reactie ben al menig keren op route geweest naar de vliegvereniging in de buurt
    Helaas is het al twee jaar uitgestorven en mogen er geen bezoekers op het terrein
    Bij mij popelt het natuurlijk!
    Ben niet meer zo bang voor schade,na menig verlies van zelfbouw(drones)
    Print gewoon weer een nieuwe
    Een passende folding prop motor combo is nog niet eenvoudig te vinden (gebrek aan ervaring)

    Wbtr zohd kopilot als ik hem probeer te installeren gaan de twee groene leds even branden en daarna uit hierna reageert niets ook advies en hulp op u tube hielp niet dus dit heb ik voorlopig laten liggen
    Gr Henk 20210708_150812.jpg
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
  6. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Ik weet niet of die 1 kg compleet met accu's en motor plus verder componenten is, maar je moet rekening houden met tussen 55 W en 110 W vermogen per kg, en bij voorkeur aan de hogere kant of zelfs iets meer.
    En dat gaat lastig worden als je niet groter kunt dan 20 mm diameter. Het wordt dan in ieder geval een z.g. "inrunner", en die hebben nogal eens een hoge kv waarde (onbelast toerental per Volt), wat met een relatief kleine prop gepaard gaat en de daarbijbehorende inefficiëntie. Bovendien moet je eerst iets vinden kleiner dan 20 mm in de vermogensband die je nodig hebt.
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2022
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Henk,

    Als je zelf drones bouwt, heb je vast wel een motor liggen die in z'n eentje 100W vermogen ophoest.
    Ik ben dezelfde weg gegaan; eerst een Bugs3 quad, toen zelfbouw tricopters.
    Bij mijn 84cm flying wing heb ik een reserve motor van mijn tricopter gebruikt, die het geheel fluitend omhoog krijgt, zelfs met een te kleine prop.
    Dus: als je iets in de 2212 (of langer) hebt liggen met een 8 x 5 prop, dan zal dat voor je 50% versie wel lukken. Een klapprop is niet eens een must, al remt het wel als een dolle als de rem 'm niet stil laat staan als je zweeft.

    Voor mijn in aanbouw zijnde AR Wing Pro, die vliegklaar rond de 1350 gram uitkomt, heb ik een Sunnysky 2216-1250Kb buitenloper met een 10 x 6 klapprop op 3S klaar liggen, met een Surpass 2863-880Kv als back-up voor de 4S

    Zoals je weet, zijn deze motoren allemaal Ø28 mm, dus er moet een stukje van de neus af, wil het netjes aansluiten met de motor vóór de neus. Echter, de meenemer voor de klapprop meet maar Ø17-18 mm en zou dus met enig kunst en vliegwerk wel passend te maken zijn.
    Als ik gebruik maak van een 2212 motor en een klemkonus gebruik voor de prop dan komt de voorzijde motor 10 mm achter de neus te liggen.

    Je zou moeten meten hoe groot de binnenmaat van de neus is op 10 mm van voren.

    Laat me maar weten als je links wilt naar wat ik hierboven opnoemde.

    Een instructeur opzoeken om de basis van vaste vleugel leren vliegen, is iets dat ik ook heb gedaan, scheelt een boel crashes door onwetendheid. Ik ga voor m'n brevet, zodra ik zonder lieslaarzen het veld weer op kan...

    Ik heb mijn ZOHD Kopilot nog niet aangesloten gehad, dus daar kan ik (nog) niet mee helpen, maar als 'ie niet reageert, zou ik de verkoper aanspreken en een vervangend exemplaar vragen.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2022
  8. Smokie

    Smokie

    Lid geworden:
    7 jan 2022
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Noord Holland
    Hoi Jan
    Nuttige tips daar kan ik wat mee
    Mbt zohd ,die geven allemaal niet thuis natuurlijk
    Gr Henk
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Henk,

    Waarom niet? Zit je al ver buiten de garantieperiode?

    Ik heb me vandaag eens ik het aansluiten en instellen van de Kopilot verdiept en kreeg 'm vrij vlot aan de praat.
    Dus als ik de jouwe eens moet nakijken en eventueel instellen, dan stuur je 'm maar op naar Sneek.
    Eventueel met de ontvanger erbij die je wilt gebruiken, zodat je die dan alleen nog maar aan je zender hoeft te binden. Ik doe dan alleen de vier basis kanalen AETR mode 2 (gas links), de schakelaar op kanaal 5 moet je zelf toevoegen in jouw zender, evenals eventuele mixen voor flaps en crow brakes, dat heeft met het functioneren van de Kopilot niks te maken.

    Groeten, Jan.
     
  10. Smokie

    Smokie

    Lid geworden:
    7 jan 2022
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Noord Holland
    Hoi Jan ,precies
    Heb 'm in juli gekocht en ben eerst toestel gaan bouwen tegen de tijd dat ik met zohd ben gaan stoeien was het voor hun al te laat blijkbaar
    Aanbod van je is precies wat ik nodig zou hebben
    Flaps op een schakelaar en direct op ontvanger werkte wel
    Als je een adres voor me hebt stuur ik 'm graag op
    Verzendkosten/ retour zijn voor mij uiteraard
    Gr Henk
     
  11. Smokie

    Smokie

    Lid geworden:
    7 jan 2022
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Noord Holland
    Ben al weer wat verder met 50%model
    printen met lw pla schiet mooi op( zijn zo'n 100 onderdelen)
    Heb ook een keuze kunnen maken in motor /prop
    T-motot f20ii 3750kv/Aeronaut 7x4,5" Carbon Classic opname 6mm AE-7238/10 of Aeronaut 6x3" Classic Glass opname 6mm AE-7237/05
    In de neus een motor fundatie getekend en geprint
    Verder heeft mede forumlid Pompebled(Jan)mijn zohd kopilot aan de praat gekregen !!
    Denk dat ik hier ook mee aan de gang kan
    Misschien niet meteen nodig maar ik gebruik in mijn zelfbouw drone's ook RTH en vind dit toch wel een mooie optie na enkele fly away's
    Pracht hobby !
    Gr Henk
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Super Mario Airline vindt dit leuk.
  12. Smokie

    Smokie

    Lid geworden:
    7 jan 2022
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Noord Holland
    vandaag weer verder nog veel werk!
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    nu weet ik niet helemaal exact wat een zohd kopiloot is, maar ik vermoed een ding met gyro's is..

    nu wil het geval, dat die fly away's 95% te maken hebben met gyro's die wild gaan, gps problemen of een combinatie.
    in de regel wordt een vliegtuig gevlogen met alleen een ontvanger. alle instellingen op de zender.
    voordeel, je vliegt zelf.
    makkelijker instellen. en als iets raar doet, is het makkelijk troubleshooten.
    Fly away kan alleen voorkomen als je zelf stopt met sturen. en dat mag je nooit doen.

    in een drone is dat anders, dan heb je hem echt nodig.
    vliegtuig eigenlijk niet. tenzij je wat speciaals van plan bent..

    als je het ding erin zet om te leren vliegen, kun je beter een instructeur opzoeken..
     
  14. Smokie

    Smokie

    Lid geworden:
    7 jan 2022
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Noord Holland
    Hoi Student
    Ja helemaal gelijk
    Ben ook nog niet zover dat ik ga vliegen
    Hoop tegen die tijd een plekje bij vereniging te hebben gevonden
    Zoals ik al vermeldde is het wat stil in de buurt
    Ik weet niet wat er gebeurd als kontakt met ontvanger verloren gaat bv
    Bij m'n drones komt rth dan in werking en kan ik kontrole weer over nemen al hij weer binnen bereik is
    Zoiets verwacht ik ook van zohd kopilot al weet ik dit niet zeker
    Gr Henk
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Henk,

    1) Dat hangt ervan af hoe (en of) je de failsafe van je ontvanger afstelt; als bij verlies van signaal de failsafe zó is ingesteld dat de RTH instelling van schakelaar 5 actief wordt, zal je vliegtuig naar 70 m hoogte stijgen/dalen en terug vliegen.
    2) Eenmaal terug boven je zender, waar de GPS lock tot stand is gekomen, vooropgesteld dat je dit niet thuis hebt gedaan en toen (met ingeschakeld toestel) naar het vliegveld bent gegaan, zal je vliegtuig rondjes gaan vliegen van ongeveer 50 m, op 70 m hoogte, tot de lipo leeg is, of je de besturing overneemt.

    Groeten, Jan.
     
  16. Smokie

    Smokie

    Lid geworden:
    7 jan 2022
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Noord Holland
    hoi Jan
    eea is me redelijk duidelijk door schade en schande wijs geworden!
    zitten veel overeenkomsten in het algemene verhaal
    het vliegen ,merk ik al op de simulator toch een ander verhaal
    heb al lang gekeken en gelezen
    laatste jaren pas aktief met de materie bezig en dan merk je wel hoeveel er te leren valt
    dat is meteen ook een van de leuke kanten vind ik
    gr Henk
     
  17. Smokie

    Smokie

    Lid geworden:
    7 jan 2022
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Noord Holland
    hallo,het bouwen van 50% model wil niet zeggen dat het twee keer zo snel gaat;)

    de bevestiging van motor /prop heb ik wel uitgedacht,alleen nog een mooi neusje printen

    20220116_120749.jpg 20220116_120850.jpg


    het vleugel bouwen is ook een heel gedoe,carbon aanpassen etc

    Naamloos.jpg




    ben nog aan t wachten op kleinere servo's en bedieningsstangetjes(zal wel een deftiger naam hebben)
    gr Henk
     
    M.l.v.Doesburg vindt dit leuk.
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Netjes!
    Ik vraag me alleen af of de geprinte klappropbladhouder (yoke, op z'n Engels) de klappen van het in en uitschakelen op den duur aankan, de mijne zijn aluminium...
    Nu is het maar een kleine prop, dus hopelijk valt het mee.
    Geen geprinte spinner? Of laat je die bewust weg met het oog op de koeling?

    Niks mis met bedieningsstangetjes, ik gebruik er soms roestvrijstalen fietsspaken voor en noem het dan RVS servo bedieningsstangetjes...

    Groeten, Jan.
     
  19. Smokie

    Smokie

    Lid geworden:
    7 jan 2022
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Noord Holland
    hoi Jan,ja dat zal wel een alu moeten worden
    kon zo gauw geen passende vinden,hoop dat ie t testen wel uithoud
    met mooi neusje bedoel ik natuurlijk wat jij een spinner noemt:rolleyes:
    gr Henk
     
  20. Smokie

    Smokie

    Lid geworden:
    7 jan 2022
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Noord Holland
    vandaag lief kleine servo's binnen gekregen

    hier heb ik een vraag over;kan en zo ja hoe ik de slag van de arm begrenzen?
    hij is nu te groot,zo'n 180 gr en ik heb maar +-90 gr nodig
    alvast dank voor respons
    gr Henk 20220117_122937.jpg
     

Deel Deze Pagina