1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Zo dat is snel aangepast!!!! Complimenten!!!

    Heren.

    Het is al eens opgebracht, het vliegen met modellen met een gewicht <500gr.
    Binnen onze club is het er dus "door", de parkflyers etc <500gr worden niet beschouwd als zijnde modelvliegtuigen en behoeven zich dus niet aan de vigerende vliegtijden(beperkingen) te houden.
    Voorwaarde is dat modelgewicht geverifieëerd wordt door bestuur.

    Dit zolang er geen aanleiding bestaat de regel wederom in te voeren. Zoiets zou kunnen als leden met bvb hoogtoeren e-motoren voor de dag komen, maar dat ziet er bij onze club niet naar uit.

    Alhoewel er een uiterst kleine kans bestaat dat ooit iemand klaagt over "horizonvervuiling" (tot nu toe zelfs geen klachten over verbrandingsmotoren), lijkt het me onwaarschijnlijk dat iemand daar formeel een klacht over kan indienen. Hij zal dan aan moeten tonen dat er een overtreding plaatsvindt. Aangezien het "corpus delicti" echter niet tot de "strafbare" klasse valt, een uiterst twijfelachtige zaak voor de aanklager.

    Misschien dus een tip om bij je eigen club in te dienen als het "parkflyers" tot nu toe ook door het bestuur geweigerd worden.
     
  2. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt

    Jij weet dat, ik weet dat. Maar weet de klagende buur dat ook?
    Natuurlijk je hebt het gelijk, <500 gram geen modelvliegtuig.
    dus vliegen buiten gestelde beperkingen zou kunnnen.

    Maarrr, de irritatie die je opwekt bij de klager zou wel eens zo
    groot kunnen zijn dat ie een andere steen gaat zoeken.
    Ik bedoel die ene steen waarmee de hond wel geraakt kan worden!

    Vliegtijden zijn vaak opgesteld in overleg met gemeenten, naaste buren
    etc. Daar zijn vast goede redenen voor. Bij ons wordt er bv niet
    gevlogen op zondag ochtend.

    Om dan toch te zeggen, Jaaa, maar de afspraak was niet te vliegen
    met modelvliegtuigen, en dan doen we ook niet.
    We vliegen met vliegtuigen <500 gram en dat zijn geen modelvliegtuigen!!


    Nee,ik vind het niets. lokt irritatie uit.niet doen.

    Laat nog eens weten hoe dit balletje loopt bij jouw op de club.
    Hoe omwonenden (notoire klagers soms) hierop reageren.


    Johan
     
  3. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Johan.

    Op dit moment hebben we geen klagers en dat willen we graag ook zo houden. Het is een weloverwogen bestuursbeslissing.

    Aan de zuidzijde van het veld hebben we een bomenrij, dat ontneemt het directe zicht van 99% van de omgeving op het veld. Aangezien je een parkflyer op geringe hoogte vliegt, dat bovendien vanaf een meter of 10 niet eens meer hoorbaar is, dan neem je geen risiko voor de club, want dat is het laatste wat ik zou willen.

    We leven in een door de bevolkingsdichtheid ontstaan overgereguleerd land, zowat alles is aan banden gelegd, soms terecht, soms doorgeschoten. Als de overheid regels afdwingt met bvb bekeuringen uitschrijven van 4 km/u te hard gereden, dan krijg je een maatschappij die dan het toegestane gebied wel ten volle benut.

    Net zo goed als ik overal in Nederland en op uren dat er niet gevlogen mag worden op een modelveld rustig een vliegertje mag oplaten (we weten allemaal hoe sommige van die dingen aan het strand herrie produceren...) ,een rubberstart balsa modelletje van 10 gram mag afschieten, het gras mag maaien, zie ik geen probleem.

    Ik ben van mening dat we als modelvlieggroepering ons ook wel mogen weren en niet als makke schapen hoeven laten afslachten door bvb een of de andere gek die een klacht indient omdat hij een modelletje op 300 m ZIET vliegen. Áls hij dat al ziet.....

    Ach, en voorlopig zijn er nog maar een paar parkflyers in de club, en is inmiddels de zonsondergang éérder dan het vliegverbod van 19.00u, dus voorlopig speelt het sowieso niet.
     
  4. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt

    Het zal je verbazen hoeveel kennis die "gek" heeft van
    millieu regels etc. Krijg al kippevel als ik eraan denk.
    Ja, en die mensen hebben ogen als valken, ze zien alles.
    nemen bodem monsters van startplaatsen. etc.
    Geloof me, ze kunnen je het leven zuur maken.

    Wat ik bedoelde te zeggen is dit: wanneer er met een buurt,gemeente
    of andere instantie duidelijke afspraken gemaakt zijn betreffende
    openingstijden van het veld, dien je je daaraan te houden.
    Die afspraken zijn niet alleen gemaakt om het vliegen buiten die
    tijden te verbieden, maar ook om een bepaalde rust te creeren.

    Bij ons mogen we vliegen van 9.00 uur tot 20.50 het vliegveld dient
    tegen 21.00 uur verlaten te zijn.
    Op zaterdag tot 18.50 uur.Dit heeft ook te maken met
    het af en aanrijden van auto's.
    Op zondag ochtend is het veld ook dicht.
    Alle activiteiten dienen binnen dit venster te gebeuren.

    Wanneer zulke afspraken gemaakt zijn vindt ik het niet goed om
    wel te gaan vliegen met vliegtuigen beneden halve kilo met
    genoemde redenen.

    Waarom is het veld bij jullie al om 19.00 uur dicht? als er geen klachten
    zijn kun je zomers veel langer vliegen.

    Johan
     
  5. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Richard,

    Mooi dat je club dit in overweging heeft genomen. Voorlopig gewoon gebruik maken van de geboden mogelijkheden zou ik zeggen (Jammer dat de zomeravonden weer even voorbij zij.
    Als de club er moeilijkheden door krijgt kan je het weer terug draaien.

    Over het algemeen vlieg je met parkflyers niet echt hoog en geluid maken ze nauwelijks, dus grote kans dat het zelf bij "de bekende klagers" niet opvalt.
     
  6. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Johan
    Zoals ik al zei is het een afweging geweest, alle in & outs zijn bekeken.
    Iedere relatie met een club vs gemeente is verschillend, over het algemeen hebben wij een uitstekende relatie met de gemeente en buurt (zie ondermeer mijn posting over "berenvliegen".)

    Uiteraard steekt ons die 1900u ook erg, vooral de leden die een normale job hebben en na het werk nog even gaan vliegen. Vandaar dat ik zeg, dat als we de mogelijkheden benutten die de wetgeving open laat.

    Het uiteindelijke uitgangspunt van de milieuvergunning was de geluidhinder voor de omgeving te reguleren, dat is gebeurd en daar houden we ons scherp aan dmv geluidskeuringen, urenbeperkingen en totaal aantal gevlogen minuten per dag.

    De wetgever mag echter niet zover gaan dat het plezier van een club verder vergald wordt met het tot in het belachelijke doortrekken van regels. Als verder geen geluidbelasting voor de omgeving ontstaat, zijn activiteiten geoorloofd.

    Ik snap even niet goed waarom je de zinsnede "dat vind ik niet goed" toepast, het lijkt een beetje ofdat je persoonlijk last hebt dat wij dat bij onze club zo toepassen. Zoals ik al zei, het verschilt van gemeente tot gemeente. Als ik zie wat de schoolgaande jeugd IEDERE dag voor blikjes afval en wikkels in mijn straat/tuin kiepert, dan denk ik dat een milieu ambtenaar zijn prioriteiten verkeerd heeft als hij vindt dat ik met mijn parkflyertje met het geluid van een autoruitenwissersproeier mij de wacht wil aanzeggen.

    Ik wil met deze tread alleen andere clubs een hint geven om dit MOGELIJK in hun omgeving toepasbaar is. Lukt of kan dat niet, ook goed. Wij gaan er in ieder geval mee door, komende zomer.

    Harold, CL vliegt, maar het waaide vrijdag te hard dus het echte beoordelen moet ik doen op een rustige avond.
     
  7. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Ik zou het niet goed vinden om op ons veld te gaan vliegen
    met <500 gram modellen op een zondag ochtend.

    Ik weet zeker dat we dan een groot probleem zouden creeren.

    Jullie afweging is een andere, maar jullie zitten ook in een andere
    situatie.
    Ik vind 19.00 uur trouwens ook wel erg vroeg.
    Snap best dat jullie liever iets langer willen doorvliegen,
    vliegen tegen zonsondergang, met de zon in de rug, heeft wel iets!
    Hele onderkant van vliegtuig is dan verlicht.

    Ik wens jullie in elk geval veel succes met jullie proefballon
    volgend jaar. laat tzt eens weten hoe het ging.

    Johan
     

Deel Deze Pagina