500 heli; toerental kakt in...

Dank jullie voor de tips.

Ik had het gas kanaal al van 0-100% (lineair) in de zender ingesteld.

Ik heb een handleiding van de ESC, en daar staat; dat je de throttle stick vanuit de prog mode naar de nulstand moet bewegen, om de instellingen op te slaan en uit de prog mode te komen. Daarna zou hij opnieuw moeten initialiseren en in de normale running mode moeten komen, zodat de motor met de throttle stick gestart kan worden.

Ik woon in Middelburg, zal het een keer in mijn profiel aanpassen. Want geheim hoef ik er niet van te maken...

Hoe ik de 0 en 100% endpoints moet inleren staat niet in de manual. Ik ga nog proberen het gas kanaal, negatief te programmeren in de zender (edit; negatief gaskanaal gaat niet in de zender), het lijkt wel of de ESC het nul endpoint niet wil zien, en daarom in de prog mode blijft staan.

In de 0 positie van de stick, hoor ik echter niet meer het melodietje en de piepjes, echter met de stick terug in de 100 % positie begint het "orgel" weer te spelen...

Laatst bewerkt:
Dank jullie voor de tips.

Ik had het gas kanaal al van 0-100% (lineair) in de zender ingesteld.

Ik heb een handleiding van de ESC, en daar staat; dat je de throttle stick vanuit de prog mode naar de nulstand moet bewegen, om de instellingen op te slaan en uit de prog mode te komen. Daarna zou hij opnieuw moeten initialiseren en in de normale running mode moeten komen, zodat de motor met de throttle stick gestart kan worden.

Ik woon in Middelburg, zal het een keer in mijn profiel aanpassen. Want geheim hoef ik er niet van te maken...

Hoe ik de 0 en 100% endpoints moet inleren staat niet in de manual. Ik ga nog proberen het gas kanaal, negatief te programmeren in de zender (edit; negatief gaskanaal gaat niet in de zender), het lijkt wel of de ESC het nul endpoint niet wil zien, en daarom in de prog mode blijft staan.

In de 0 positie van de stick, hoor ik echter niet meer het melodietje en de piepjes, echter met de stick terug in de 100 % positie begint het "orgel" weer te spelen...

heb je deze esc al eens eerder geprogrameerd?
bij sommige esc kun je maar steeds 1 instelling veranderen en moet je steeds weer opnieuw beginnen om de volgende instelling te programeren
bijv hij begint met beebjes voor select accu
2piepjes voor 2s
4piepjes voor 4s
enzv
nadat je de goede piepjes hoort in jou geval 6s gaskanaal na beneden
je hoort dan als het goed is een comfirm toon.
accu los halen en weer opnieuw beginnen.
begint weer met piepjes voor select accu , deze gewoon door laten lopen en wachten tot je in het volgende programeer punt komt bijv acceleratie
high
mid
soft start
hier kies je soft start
accu weer los halen en weer aansluiten voor de volgende instelingen enzv.

de 0 instelling en 100% word bij sommige esc automatisch overgenomen

gr Nick

Hi Nick,

Ik heb hem al eens eerder ingesteld, en volgens de handleiding zouden de verschillende stappen achter elkaar ingesteld kunnen worden.

Ik heb geprobeerd om na elke stap de prog mode te verlaten door de gas stick naar 0% te bewegen, maar dat K ding gaat gewoon niet meer uit de prog mode.

Ben al op zoek naar een ander ESC, heb het men of meer opgegeven....

Iemand een advies welke ESC ik voor de 500 het beste kan kopen?

Groet,

ETienne

Hi Nick,

Ik heb hem al eens eerder ingesteld, en volgens de handleiding zouden de verschillende stappen achter elkaar ingesteld kunnen worden.

Ik heb geprobeerd om na elke stap de prog mode te verlaten door de gas stick naar 0% te bewegen, maar dat K ding gaat gewoon niet meer uit de prog mode.

Ben al op zoek naar een ander ESC, heb het men of meer opgegeven....

Iemand een advies welke ESC ik voor de 500 het beste kan kopen?

Groet,

ETienne

ook al geprobeerd om door de hele programeer mode te lopen mischien dat hij op het einde zelf de programeer mode afsluit.

Yep,

Dan begint hij weer bij stap 1 (melodie + 1 toon)

blijf het vreemd vinden niet toevalig brake geprogrameerd (omdat moter niet wil lopen)

heb je geen programeer kaart of kan je die van iemand lenen?

ps ik zou mischien gaan kijken voor een deugelijke esc zou ook zonde van je heli zijn als deze het midden in een vlucht het zou begeven.
zou die van align kopen of een Castle Creations dit zijn goede esc's zijn wel wat duurder maar wel betrouwbaar al kan er natuurlijk altijd wat gebeuren.

Is 69 euro, voor een CC ICE 75 Lite (nieuw) een goede prijs of kan ik beter ietsje meer uitgeven aan een CC ICE 75 Met heat sink?

eindpunten leer je vaak in door de setup door te lopen (iig, als het niet in de handleiding is aangegeven)

en ik heb zelf nog geen regelaars gezien waar je tussendoor uit de programmeermodus kan gaan
eerst alles doorlopen, dan pas eruit..

misschien de gasstick in het midden zetten tussen de keuzes door?
misschien ziet hij de constante input als een probleem als de stick continu onderin/bovenin staat

qua andere regelaar kan ik je zelf even niet mee helpen..
Ik ben geen electroman bij de grotere maten ;-)

misschien de gasstick in het midden zetten tussen de keuzes door?
misschien ziet hij de constante input als een probleem als de stick continu onderin/bovenin staat

Met de gasstick in het midden kom je in het submenu waarin je 1 van de opties kan selecteren door de gasstick weer op 100%^te zetten. Daarna kom je weer in het hoofdmenu, beginnend met stap 1 de keuze van het aantal lipo cellen.

Is 69 euro, voor een CC ICE 75 Lite (nieuw) een goede prijs of kan ik beter ietsje meer uitgeven aan een CC ICE 75 Met heat sink?

images

bedoel je deze ?
deze moet zeker voldoen standaard van een 500 is geloof ik 60A

Hoi BL,

Nee helaas niet, andere regelaar erop. Rotor komt netjes op toeren, maar zodra ik hem belast (pitch geef) dan kakt de motor in.

Ik denk dat de motor toch niet meer goed is, en ik zal er mijn andere 500 klasse motor erop moeten zetten, om het zeker te weten.

Groet,

Etienne

Hoi BL,

Nee helaas niet, andere regelaar erop. Rotor komt netjes op toeren, maar zodra ik hem belast (pitch geef) dan kakt de motor in.

Ik denk dat de motor toch niet meer goed is, en ik zal er mijn andere 500 klasse motor erop moeten zetten, om het zeker te weten.

Groet,

Etienne

vreemd ben benieuwd:o

Als motor nog zelfde Kv heeft, is de motor nog goed, magneten ok. Lagerproblemen buiten beschouwing gelaten. Kv bepalen?

Hoi Ron,

Het is een beetje vreemd verhaal aan het worden....motor toert gewoon goed op en de govenor houd het toerental netjes constant, maar zodra ik een pitch geef van +4 a 5 dan zakt het toerental in, geef ik meer pitch, zeg +10 dan komt de heli net los van de grond, en is het toerental ver in elkaar gekakt.

Ik heb alles mechanisch nagelopen, en alles loopt soepel. De regelaar voor een CC Phoenix uitgewisseld, deze kwam uit andere heli en funktioneerde goed, dus mijn conclusie is, dat er toch iets met de motor aan de hand is.

Ik ga een motor uit een andere 500 halen, en overzetten op deze heli, om vervolgens te kijken of het probleem verholpen is.

Eerst eens onbelast de motor optoeren dus bladen er af en kijken wat ie doet als je pitch geeft. Doordat de belasting niet of nauwelijks veranderd moet het toeren tal constant blijven. Kakt ie in lijkt het alsof deze aangestuurd word via een mixer of zo. blijft het toerental constant is het belasten de oorzaak en kun je zoeken in de accu's solderingen en de motor.

Onbelast draait de motor gewoon netjes op toeren, ook als ik de pitch verander. Er is dus geen mixer op de throttle in mijn zender geprogrammeerd.

Ik heb diverse LiPo's geprobeerd, allemaal met hetzelfde (vervelende) resultaat. De aansluitingen van de regelaar naar de motor en van de Lipo naar de regelaar heb ik gecontroleerd, bij het uitwisselen van de regelaar. Daar kan het volgens mij niet aan liggen.

dus.

even op een rijtje:
- accu's zijn goed.
- regelaar is goed
- heli is in orde, geen klemlopende delen

enigste wat overblijft, is de motor...
blijkbaar kan deze op dit moment te weinig vermogen leveren
Of je solderingen zijn compleet ruk, zodat er een te hoge weerstand in de draden ontstaat. Maar dan zou je dit probleem letterlijk altijd al gehad moeten hebben.

weerstand kun je meten met je multimeter

Back