500-size veilig opstarten: rotorhead tegenhouden?

Hmm ik heb meestal de thottle niet op 0 staan bij het aansluiten, dan initialiseert de esc niet (is een normale veiligeid maar toch beschikken blijkbaar niet alle daarover - tunigy superbrain niet). Vervolgens hold er op, initialisatie, hold er af en optoeren. Ik zag dat wel in video's van 'pro' piloten en vroeg me dan af hoe laten ze die esc initialiseren als de heli verder klaar staat, dus wellicht zo.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=gYOlOcFwDEQ#t=100

Als je zender een draaiknop heeft kan je die misschien gebruiken om het thottle kanaal op 0 te zetten. Een schakelaar gaat toch vrij gemakkelijk om en als dat dan gebeurd heb je die knop nog.

@chrisdv

Die werkwijze heb ik nog al gehoord.
Al vind ik dat wel een beetje vreemd. Dan vertrouw je puur op de software van de ESC dat die niet initialiseert met 'gas' vol open.

Ik hou meer van visuele checks door de piloot:
- 'gas' dicht: OK
- throttle hold aan: OK
- ...

Nu mag je misschien wel de ESC 100% vertrouwen maar voor mij zit de fout in het volgende:
De keer dat je vergeten bent het 'gas' dicht te zetten, lipo al aansluit en dan ziet dat het 'gas' nog dicht stond... Reactie kan in de verstrooidheid zijn om dan snel het gas er op te zetten en je kent Murphy, niet die verstrooidheid maakt dat je throttle hold ook nog uit stond...

Klopt, en gelukkig herinneren de tonen van de esc je daar wel aan. Zet ik dan de hold er af dan heb ik nog even respijt maar dan kan ik beter inpakken ;)
Hij geeft ook steeds een piepje om de x aantal seconden wanneer de heli nog is aangesloten en throttle op 0 staat. Wat dat betreft heeft een goede esc wel meerwaarde.

Wat betreft de electronica, dat is enerzijds vertrouwen tegelijk ook niet. Ik wou graag weten wat die heli doet wanneer je dus per ongeluk op een verkeerd moment de hold er af zet en zo ook de failsafe ivm zenderstoring of als je eerst de zender uit zet.

Wanneer ik die heli bijvoorbeeld hover of voorbijvlieg en er faalt iets in de zender, ontvanger of een servo of maak zelf een fout dan kan die heli toch gevaarlijke dingen gaan doen dus daar moet je toch op een of andere manier rekening mee houden.

ik heb nitro...
Ik heb mn gas "nodig" om hem aan te houden als hij koud is. moet ene tik verhoogd stationair lopen, en dat doet hij op throttle hold niet.
Dus de heli "live"zetten met throttle hold erop vind ik niet handig.
Eenmaal warm is dit geen probleem, maar doorgaans zit hij dan in de lucht.

Ik start doorgaans op mn tafel, eenmaal gestart de heli in de ene hand en zender in de andere.
Zolang je gewoon normaal doet, haal je dan echt geen knoppen om.. Alleen met een zendertent geraakt die kans aanwezig.

ik heb wel wat electrisch spul... mijn 450 initialiseert niet als het gas niet op 0 staat.
dus redelijk makkelijke beveiliging. De andere heb ik het nooit bij geprobeert eigenlijk..

Feit blijft: wat voor mij werkt, zal voor een ander absoluut niet werken..
de situatie is in ieder zijn geval anders zijn. mensen zijn anders.
zolang je de risico's maar in de gaten houdt, en zorgt dat deze binnen de perken blijven.
Er zijn natuurlijk wat richtlijnen, zoals hier ook al voorbij komt..

de een gaat wat verder dan de ander

Mijn ESC (kontronik Jive) initialiseert gewoon met TH erop en het gas dicht.
Dat doen iig de Hobbywing platinum en de Align ESC ook. Die heb ik allebei ook.
Wel moet de TH uit en de zender op flightmode normal anders kan ik hem niet aanzetten (Spektrum DX7).
Daarna dus gewoon TH aan en throttle op 0; dan de stekkers van de accu erop.
Vervolgens wachten op initialiseren van ontvanger, ESC en FBL-gyro.

Optoeren doe ik rechtstreeks in Idle1 of 2. Dus vanuit TH door die uit te schakelen terwijl de flightmode op Idle 1 of 2 staat.
Dat gaat prima met de softstart van de ESC. Ik vind dit veiliger dan optoeren via normal, wan nu hoef ik de opgetoerde heli (op de grond) niet meer te schakelen naar Idle. Toch altijd een wat kwetsbare positie met de FBL-systemen (gevaar voor omkiepen).

Ik heb er nog nooit enig probleem mee gehad, en ik denk dat zo ook de meeste risico's zo klein mogelijk worden gehouden. En daar gaat het mij allemaal om.

..even nog een aanvulling van:

de zender in bereik bij aansluiten / starten ..

"ik zou de zender iig niet te veer weg leggen,
maar ook niet onder de rotorbladen,
dat kan,
zelfs als ik mijn Bell opstart,
liggd de zender niet onder de bladen, maar toch in berijk,
als ik mijn armen meet van links naar rechts is de berijk 1,5 m
dat is genoeg de zender te berijken,
en hij kan ook niet onder de aanlopende heli kommen te liggen,
soms zie je zo filmpjes, ne ne"

niet doen:

Groet
Uwe

Laatst bewerkt door een moderator:
Iedereen heeft duidelijk zijn eigen procedure maar in ieder geval zijn we allemaal actief bezig met veiligheid en denken er over na, dat is een goede zaak.

Back