5000 nimh accu?

Niet doen!!

Er staat wel dat de accu 5000 nimh is, maar dit is veeeel minder.
Want ergens op dit forum staat een verhaal dat iemand de accu had opgeladen en toen bleek de capaciteit maar de helft te zijn!

Dus deze accu is gewoon hartstikke slecht!

Hallo Robert,

Of het accupack werkelijk de 5000mAh zal halen is nog maar de vraag, maar NiMH moeten altijd een paar maal geladen en ontladen worden, vóór ze de volledige capaciteit kunnen leveren.
Voor het geld zou je het best kunnen proberen.

Zorg wél voor een lader met een goede deltapeak afschakeling, want als je met 5A gaat snelladen, moet de afschakeling betrouwbaar zijn...

Bij een nagelnieuwe NiMH niet gelijk met een hoge laadstroom tekeer gaan; éérst de cellen van een gelijke lading voorzien, door het pack met 1/10C (500mAh in dit geval) te laden tot de lader afschakelt, of het pack warm begint te worden, dit kan wél een dag duren, dus controleer na een uur of vijftien, of de cellen al warm beginnen te worden.
Niet elke lader schakelt namelijk betrouwbaar af bij zo'n lage laadstroom.

Dit gelijktrekken van de cellen moet je elke keer doen, als je de cellen langer dan een paar weken niet gebruikt hebt, de zelfontlading van NiMH kan behoorlijk hoog zijn, soms wel 10% per week, na een aantal weken niksdoen zullen de cellen niet meer gelijk geladen zijn, vandaar het langzaam gelijktrekken met een lage laadstroom.

Groeten, Jan.

Bij dit soort accu's kun je beter uit de buurt blijven , in het verleden is al zat keren gebleken dat dit soort accu's gewoon niet waar maken wat ze beloven.

Of ze geven binnen de kortste keren de geest of ze halen inderdaad de capaciteit niet of de interne weerstand is erg hoog en ga zo maar door.

oke hartelijk bedankt, ik heb nu tijdelijk een 3000 mah accu niet daar gekocht, ik koop hem dan niet over een weekje ofzo krijg ik een lipo binnen ik dacht nog een extra accu zou niet fout wezen.

als nog bedankt voor de reactie's

mvg,robert

hoeveel Ampere heeft een nimh accu eigenlijk??dat vraagt mijn lipo/nimhlader.

sorry voor de domme vraag maar het is toch 1 of 2 Ampere?

mvg,robert

ik zou ipv zo'n accu gaan voor een lipo, bijna even duur (soms goedkoper) en houd spanning beter vast.

in de rc shop hier in de buurt zegt die vent dat de lipo baterijen na 100x voor de vuilbak zijn ik weet niet of dit correct is

met een goede accu (en de goedkope accu's van hobbycity ook) kun je vaak over de 200 ladingen gaan hoor. Een nihm accu zal na verloop van tijd ook minder presteren. Bijkomend nadeel van nihm is hun relatief hoge zelfontladen, een lipo heeft hier (bijna) geen last van.

De hyperion g3 accu's zijn op het moment het neusje vd zalm, en die zullen ook heel lang meegaan.

ik heb van de week zo'n lipo accu van HC binnen gekregen ben zo juist naar de dichstbijzijnde modelbouwwinkel gegaan heet Peperkamp in Ede en die zeggen dat het een te dik draad is van die accu die ik besteld heb(voor het solderen) en dat mijn auto in de brand gaat als ik hem in mijn auto doe??

ik snap er niks meer van.

mvg,robert

Wat voor accu heb je gekocht dan ? het aantal cellen, voltage dus moet wel bij jouw auto passen.

Je kunt aan die lipo geen Tamiya stekkers gaan solderen, dus moet je er andere stekkers aan solderen. Deans, of 4 mm goudstekkers zijn goed.

volgens mij wil die verkoper gewoon geld verdienen...

Zoals Rhelie al zegt. 4mm goudstekkers of deans gebruiken, dan werkt het gewoon prima. Het spanningsverschil tussen een 2S lipo en de 7,2V Nihm accu is niet extreem groot, dus ik denk dat het gewoon moet werken

Hallo,

Ik heb zelf ook een accu pack van 5000 mAh op de Duitse ebay gekocht, blijkt hij nog minder dan 50% van de opgegeven capaciteit te zijn. Weg geld!! :sad::evil::snipersmile:

Hans

die man van peperkamp die zegt dat die zo'n dikke stekker niet kan solderen.
mvg,robert

Hallo Robert,

"Die man van de Peperkamp" moet zich gaan schamen, als 'ie het gereedschap (of de vaardigheid) om Deans of 4/6 mm goudstekkers te kunnen solderen niet eens in huis heeft, en dan nog indianenverhalen over in de brandvliegende auto's vertellen, lekkere winkel is dat...

Groeten, Jan.

maar ja ede he dit zegt al genoeg .
zou er niet dood gevonden willen worden:p

die draad is niet te dik die l*l baalt gewoon dat hij je geen accu heeft kunnen verkopen en dat je alleen maar met het stekkertje bij hem aankomt.

Hoe kan je eigenlijk een goeie Ni-Mh accu herkennen?
Enkel op basis van het merk en/of de prijs? Of zijn er nog factoren die meespelen?

Ik ben bijvoorbeeld al een Ni-Mh van 5Ah/€58 en een 5,1Ah/€38 tegen gekomen op een webshop. Telkens 8,4 volt. De eerste is een merk accu, de 2de een "huismerk" van de shop zelf.

Hallo Tom,

Toen de NiMH nog dé accu was in de bootjevaarderij, was het vooral een kwestie van goed informeren bij medevaarders en de fora afstruinen op ervaringen van anderen.

De GP 3300 waren hele goede cellen, alles wat daarna kwam had weliswaar een hogere capaciteit, maar de levensduur was beduidend korter.
Laat ik het zo zeggen, de Lipo's werden net op tijd betaalbaar, anders was ik waarschijnlijk met het wedstrijdvaren gestopt...
Twee pakketten dubieuze merk NiMH per boot per seizoen werd toch wel een beetje duur...

Groeten, Jan.

Back