50C burst flightpower lipo's

• Topicstarter Topicstarter Marc Bolier
  • Startdatum Startdatum
M

Marc Bolier

Guest
Het gaat niet verkeerd in lipoland. Ik kwam net de flightpowers tegen: http://www.tppacks.com/products.asp?cat=23 deze zijn 20C/30C/50C. Nu lijkt het mij niet anders kunnen dan dat 50C de levensduur verkort maar toch: blijkbaar behouden ze hun spanning en het alu lipje brandt er niet meteen uit.

Met 50C en 3S5000mAh cellen kan je je 1:1 auto starten (250A moet genoeg zijn) ...... maar volgens mij branden de draadje af .....

Ik vraag me alleen wel af wat het verschil is tussen sustained (30C) en burst (50C).

Lijken mij wel leuke cellen voor F5B/Hotliners omdat je met 1P toekomt (2500mAh levert dus al 125 Ampere) dus: relatief goedkoop en licht.

Marc Bolier zei:
Ik vraag me alleen wel af wat het verschil is tussen sustained (30C) en burst (50C).

Ik ook. Het woordenboek gaf mij ook geen duidelijk antwoord wat met sustained bedoeld wordt.

Het komt er gewoon op neer dat deze nieuwe packs een lagere interne weerstand hebben. En dus een hogere spanning hebben bij grote belastingen.

Kortom: meer vermogen. :D

sustain = doorzetten, volhouden, lang aanhouden
sustained = lang aanhoudend
(sutainabilitity = maatschappelijk verantwoord ondernemen)

Maar je wat zegt dat? Hoe lang is "lang".

Burst = kortstondig

Met sustained wordt een continu belasting bedoeld, burst is een kortstondige belasting, meestal wordt enige seconden bedoeld.

Vind dit toch wel een beetje vage boel...
Er wordt opgegeven:

'New Formulation
FlightPower EVO 20 2500mAh 11.1V 20C 50Amp Continuous, 30C 75Amp Sustained, 50C 125Amp Bursts'

Sustained is dus blijkbaar niet continu....Maar langer als een burst van 10 seconden?

De Flightpower en ThunderPower cellen komen bij Enerland vandaan, is wel goede kwaliteit!

Maar het gaat inderdaad steeds verder met de ontwikkeling van de lithium ion polymeer cellen...Hier een testbericht van nieuwe 30/40C 2100mA cellen:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=548978

Verdorie, ik had hier toch een berichtje gepost, schijnbaar niet doorgekomen.

Pas dus idd heel goed op met dit soort kreten, sustained is idd niet continue, maar wel iets langer als een burst. Wel neemt de levensduur heel snel af als je dat doet.

Pjotrrr zei:
Maar het gaat inderdaad steeds verder met de ontwikkeling van de lithium ion polymeer cellen...Hier een testbericht van nieuwe 30/40C 2100mA cellen:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=548978

Je linkt naar een draadje over MaxAmp paketen. 2100 mAh met 30A dus net geen 15C. Niks nieuws aan?

Heb voor m'n MP een set FP 3700 NF liggen, eerste vluchtjes zien er goed uit. Heb al weer vermogens van net boven de 2KW gehaald :). Spanning blijft goed hoog, bij de vlucht van 2KW was de min spanning net onder de 3.6V/cel bij een Max stroom van ±55A.

Rick

dit is een zelfde geintje als fabrikanten toepassen bij regelaars

continue 50A, 30s 80 A, 5s 150A 1s 250A

dat soort ongein is het

20c continue
dus in dit geval zal het 30C voor 10s??? zijn
50C voor 1sec

Op www.flightpower.co.uk staat verschillende data over deze cellen. Ze houden de Evo 20 New Formulation naam aan, aangezien bij 30C de spanning nog wel hoog genoeg blijft alleen worden de cellen te warm.
Zie onderstaande grafiek:
EVO_30_Graph.jpg

Ook is dit een redelijk interresant filmpje De standaard Evo 20 2100 cellen die 2x achter elkaar met 20C worden ontladen.

Rick

Back