6 lipo van 2S balanceren op een 12S balancer

Ik beschik over een 12cel balancer, graag zou ik die gebruiken om 6 lipo 2S1P batterijen te balanceren/ gebalanceerd te laden.

Welke van onderstaande opties is de juiste om de cellen correct te balanceren?

1) Alle massaklemmen van de batterijen aan elkaar hangen
2) massa batterij6 aan cel 2 van batterij5, massa batterij5 aan cel 2 van batterij4, massa batterij4 aan cel 2 van batterij3, massa batterij3 aan cel 2 van batterij2 , massa batterij2 aan cel 2 van batterij1

D.m.v bovenstaand idee kan 6 batterijen ineens laden, wat de laadtijd om 6 batterijen aanzienlijk zou beperken.
Mijn lader, een shultze isl 8-936g, kan tot 13S laden. Dus hier moet ik geen problemen verwachten denk ik.

Laatst bewerkt:
Ik zou geen van beide opties kiezen en wel om de volgende reden:

Optie 1: De pakketten komen parallel te staan. Je balancer kan alleen is serie geschakelde cellen balanceren. Parallel laden werkt alleen bij exact gelijke cellen die per cel parallel zijn geschakeld.

Optie 2: De pakketten komen in serie te staan. Als de balancer op de juiste wijze wordt aangesloten zou het moeten werken, maar...
De ontladingstoestand en de manier waarop de pakketten zijn gebruikt is natuurlijk niet gelijk. Het ene pakket is dus eerder volledig geladen dan het andere. Helaas werkt niet.
Serieel laden is alleen mogelijk met volkomen gelijke cellen.

Jammer, maar het laden zal gewoon wat meet tijd kosten door het individueel laden van alle pakketten.

N.P.S.

dit ladertje kost 4,17 € is een goedkope oplossing
Esky 2-3 cells Lipo Li-Po Battery Charger 7.4v 11.1v (maar te hoog ampèrage)

zie link:
http://cgi.ebay.nl/Esky-2-3-cells-L...4056QQtcZphotoQQcmdZViewItem#ebayphotohosting

beter oplossing:
http://www.infinity-hobby.com/main/product_info.php?cPath=30_77&products_id=1374

deze lader kost 23 € en laad 2 pack's van 2S samen (of 1 van 3S of 1 van 4S)op gebalanceerd.
je steekt de balance stekker direct in de lader.
lader heeft alle mogelijke beveiligingen en heeft 4 instelbare vermogens. In realiteit ligt de instelbare laadstroom ongeveer 30 % lager dan wat de specificaties vermelden.
Deze lader heb ik héél grondig getest en naar mijn mening overtreft hij mijn Ultramat 14 en de Robbe Profi Home lader.

als ik je morgen zie zal je hem eens tonen

Back