6 nieuw+ 1 nieuw cel met een jaar verschil

ik heb een probleem met een 7cellenpakket GP3300.

Ik heb ze 1 jaar als 6 cellen nieuw in de kast laten liggen. Een jaar later (weer Dortmund) er een nieuwe 7de cel bij aangeplakt. een keer of 3 geladen om ze gelijk te zetten. Maar precies geen goed idee geweest.
nieuw + nieuw is toch niet hetzelfde.
Ik ga ze vandaag eens tegen 200mAh overladen zodat ze alle 7 weer vol 100% zijn. hopelijk is het kwaad nog niet geschied.
Is dit een goed idee ?
3300 / 200 = 16h

Ik heb bij het ontladen ook al gemeten dat cel n°7 in negatief stond 0.2Volt.
Maar als ik het laden onderbrak herstelde de spanning zich wel.

Met nimh's gaat dit zo bijna altijd fout.

Eerst alle cellen los van elkaar vol laden en dan pas weer in serie zetten. Zorg dus dat alle cellen op hetzelfde niveau zitten voordat je ze als pakket samen stelt, het liefst dus eerst helemaal vol laden.

Vandaar dat ik ze wou overladen met 200mAh.
De cellen die het eerst vol zijn kunnen deze stroom, terwijl de andere ook vollopen , niet ?
200 ~ 0.06 C
TM

Gistereb de boel helemaal nagekeken.
Het rare is dat het dus niet de aangeplakte cel is die defect is.

2a3 min met 20A ontladen:
Bij een pack is het de middelste cel en bij de andere
2 cel 3 en cel n°1.
Die cellen stonden opmerkelijk warmer dan de andere.
Ook met de meter was er een duidelijk verschil meetbaar 0.2v onder belasting.

De aangeplakte cellen had ik destijds gemerkt.
Zou de reden dan ergens anders liggen ?

Mmm nog eens alle cellen uitgemeten etc en wat blijkt
Het zijn niet de appart bijgezetten cellen maar andere celllen
Ik heb 2 minuten gehooverd met mijn heli en er zijn bij 1 pack
2 cellen die warm aanvoelen dan de rest
en bij het andere pack 1 cel.

Ik heb het gevoel dat jaartje op het schab niet veel goeds gedaan heeft.

TM

Ik heb het vermoeden dat de nieuwe cel vrij leeg was en de andere (oude) cellen vrij vol. Bij het laden heb je de andere cellen zwaar overgeladen, en dat is waarschijnlijk de reden dat die nu stuk zijn en je losse cel niet ;)

Het zou bij iedereen bekend moeten zijn "Nooit nieuwe en oude cellen door elkaar gebruiken"!
Oké, ze hebben een jaar ongebruikt in de kast gelegen. Dat zegt niets over hun leeftijd, die ene die je er een jaar later bij hebt gezet IS WEL EEN JAAR JONGER!

Alle accu's zijn chemische elementen die verouderen allemaal, ook als ze ongebruikt in de kast liggen! Het is zelfs niet onmogelijk dat een accu meer "te lijden" heeft van het niets liggen doen in de kast dan wanneer hij zo af en toe eens geladen en ontladen zou worden.

Voordat je een accu die een lange tijd (een jaar is een lange tijd) heeft stil gelegen weer kan gaan gebruiken moet je hem eerst opnieuw formeren. Dat doe je door de accu LANGZAAM op te laden. Veertien uur laden met 0,1C is daar erg goed voor. Daarna ontlaad je de accu weer maar ook dat moet je een beetje rustig doen. Ik zou niet hoger gaan dan 1C. Houd tijdens dat ontladen de accuspanning goed in het oog (een multimeter is hiervoor noodzakelijk).
Als tegen het einde van het ontladen de spanning vrij snel "een stapje" in zakt moet je het ontladen stoppen. Ik bedoel hiermee dat als de accu spanning binnen een seconde of 10 of zo iets ongeveer 0,8 tot 1V in elkaar zakt. Op dat moment is de "slechtste" cel namelijk al leeg en bestaat het risico dat hij gaat ompolen. Vandaar; stoppen met ontladen.
Helaas is het ook mogelijk dat je al vrij snel na het begin van het ontladen een dergelijk stapje ziet. Dan heb je zeker weten een rotte cel in die accu zitten want hij stopt er al heel snel mee. Als dat zo is heb je "een probleem". De kans zal klein zijn dat je die cel weer goed zult krijgen dus kan je hem er maar beter uit halen en de hele accu ergens anders voor gebruiken. Met 5 cellen kom je niet ver.

Dan weer opnieuw langzaam laden en weer ontladen. Je zult zien dat na dit een paar keer herhaalt te hebben dat alle cellen weer heel dicht bij elkaar zijn gekomen en dat de accuspanning al heel dicht in de buurt van de 0,8V per cel zal liggen als dat eerste stapje op zal treden.
Dan kan je de accu weer langzaam maar zeker zwaarder gaan belasten en ook weer sneller gaan laden. Na een keer of 4 á 5 laden en ontladen moet je de accu weer "normaal" kunnen gaan gebruiken. Tenminste als er geen cellen bij zijn die definitieve schade hebben opgelopen van dat lange niets doen. Dat is helaas ook mogelijk. Het enige wat je dan kunt doen is de goede cellen uit het pakket halen en die ergens anders voor gebruiken en een nieuwe accu kopen.

O ja, dus GEEN nieuwe en oude cellen in één accu stoppen. De kans is groot dat je die nooit voldoende aan elkaar gelijk zult krijgen. Wil je toch naar 7 cellen? Dan kan je beter een helemaal nieuwe accu kopen en deze ergens anders voor gaan gebruiken. Of je moet nog precies zo'n pakket hebben liggen dat ook een jaar in die zelfde kast heeft gelegen. Dan kan je daar één cel uit halen en die in het andere pakket stoppen. Je hoeft dan nog maar één nieuw pakket te kopen.
Het zal je opvallen dat een nieuwe accu toch beter zal presteren dan die "oude". Je krijgt die "oude" hoogst waarschijnlijk nooit meer helemaal op z'n begin niveau terug. Hij zal echt verouderings verschijnselen hebben.

Ik heb 2 cellen kapot en 1 die ik nog probeer te reanimeren en heeft momenteel al 3000mah geladen, maar ik heb nog niet terug ontladen om te zien hoeveel eruit komt..
Ik heb nog even een vriend gebeld en die verwees me door naar een duitse site met een techniek waar veel mensen bij hen heil in zagen.
www.wildflyer.de
ik heb het niet gedaan, maar wou het even melden. ik heb wel een selfmade ontlaadtray uitgebreid naar 7 cellen. De foute cellen eruit gehaald en weer samengesteld. Ik zal dan nog wel een tijdje vast zitten aan die ontlaad tray. (diode + 0.39ohm weerstand /cel ).

Ik kreeg nog een tip. Cellen laden met 3A en spanning per cel meten. Alles wat naar de 1.6v gaat wegsmijten. En inderdaad die slechte cellen gaven 1.58volt tijdens het laden, de goede slecht 1.38v

Daarjuist eens gehoverd in kom nu aan 9min50 met die samengestelde batt.

Ik heb ook nog 2 beenoude van 1998 P&M coralli 2000 paks getest en naar 7 cellen samengezet. Testladen en ja lap 1990mAh erin een 1850 eruit. Niet slecht vindt ik.

Nou moe, ik heb exact dezelfde problemen. Maar dan met 3 Sanyo 2400 paketten. Daar heb ik bij alledrie een 7de cel aangeplakt. De 6cellen pakketten hebben meer dan een jaar in de kast gelegen.
Nu heb ik een nieuwe heli die 7cellen nodig heeft en daarom 3 nieuwe cellen bijgevoegd.
Vervolgens langzaam geladen met 1C , daarna nog een aantal uren verder geladen met ~0.1C.
In het begin ging het goed en haalde ik nog bijna 8 minuten. Niet snel daarna zakte de vliegtijd in elkaar.
Ik heb in 2 packs een lekkende cel gevonden, waarvan 1 de geest gaf tijdens het laden, hoorde hem sissen .....
In dat pakket heb ik nog 2 andere verwijderd omdat ze beschadigd waren en ze niet meer vertrouwde. Dus 3 nieuwe erbij geplaatst.
Ik heb ze in serie geplaatst en samen een aantal langzame laadcycly gegeven. Daarna bij de andere oudere 3 gevoegd.

Helaas pindakaas, zal ik maar zeggen, nou ja, ik zie wel hoe lang het goed blijft gaan, meer kan ik niet doen.
In de tussentijd maar op zoek gaan naar een paar andere pakketten, zal ik gelijk eens wat grotere capaciteit nemen.

Ik vind dat wildflyer idee zo gek nog niet en ben nu ernstig aan het twijfelen of ik het wel of niet toe pas bij mijn nieuw te maken NiMh accu's?

mestdaght zei:
Ik kreeg nog een tip. Cellen laden met 3A en spanning per cel meten. Alles wat naar de 1.6v gaat wegsmijten.

Pas wel op: in goede toestand verkerende cellen die snelgeladen worden, kunnen ongeveer 1.6V aan het einde van de lading bereiken, dit is een normale waarde. Je moet dus wel zeker weten dat alle cellen van dat pakket leeg zijn, anders ga je misschien wel goede cellen weggooien die gewoon vol zijn :cry:
Als je uitgaat van een lege cel en die gaat snelladen met een niet al te hoge stroom, stel 1C tot 4C, dan is het inderdaad niet normaal dat de spanning meteen naar 1.6V of hoger gaat :wink:

Back