6 of 7 kanaals zender????

Misschien een domme vraag, maar ik kan het antwoord niet op het modelbouwforum vinden.

Als ik deze heli koop heb ik genoeg aan een 6 kanaals zender/ontvanger:
T-REX 450 RC Helicopter - Align

Koop ik deze heli dan moet ik een 7 kanaals zender/ontvanger hebben.
T-REX 500 RC Helicopter - Align

Waardoor komt dit verschil? Het zijn immers beide FBL heli's. Alleen het formaat verschilt.

Ik vraag dit omdat mijn Spektrum slechts 6 kanalen heeft. Af en toe droom ik van een 500 size (of groter) maar dan moet ik kennelijk een 7 kanaals zender kopen (of toch niet?)

Ik heb overigens wel nog een 7 kanaals Multiplex zender, maar deze krijg ik niet geprogrammeerd voor een heli. De menustructuur is mij niet duidelijk, vandaar dat ik liever doorga met Spektrum.

Bedankt en groeten van Jan

Ik vloog mijn 500 gewoon met de Dx6i. Misschien heeft het te maken met die GPro controller van Align.. Geen idee eigenlijk. Ben ook wel benieuwd.

**Edit**

Al gevonden via Helifreak:

The reason they state the need for a seven channel transmitter is due to when one uses the 3gx with Spektrum satellites the gyro is mapped to channel seven. Simple way around is to use a separate receiver. Then a six channel transmitter is sufficient.

Hallo Chow, bedankt voor je snelle reactie.

Ik kan dus gewoon de 500 kopen, alleen moet ik dan een aparte ontvanger gebruiken ipv de Spektrum satelliet(en) op de FBL unit aansluiten.

Het was in mijn ogen (voor mij in ieder geval) duidelijker geweest als Align die optie ook had aangeven.

Gr. Jan

Ja je kunt dus inderdaad zo'n 500 kopen en dan aparte RX erop zetten. Je kunt trouwens ook even kijken of je misschien niet een andere FBL controller zou willen (Beastx, Brain, Vbar). Ik ben zelf nogal tevreden over de AR7200BX. Zit de ontvanger in en configgen is echt extreem eenvoudig. De Brain en Vbar hebben wat meer specifieke opties. Hangt beetje af wat je niveau is en wat je ambities zijn.

Als ik inderdaad nog een aparte ontvanger moet kopen dan is de AR7200BX misschien wel een betere optie. Je hebt dan alles in één.
Bovendien ben ik niet zo'n ster met het programmeren.

Ik blijf overigens het verschil van een 6 kanaals zender bij de 450 en een 7 kanaals zender bij de 500 vreemd vinden. Waarom bij de 500 ook niet gewoon een 6 kanaals zender adviseren?
Waarom daar met satelliet(en) werken ipv een aparte ontvanger?

Gr. Jan

Omdat je bij een 450 eigenlijk geen satelliet nodig hebt. Die vlieg je relatief dichtbij. Vanaf een 500 raden ze een satelliet aan. De AR7200BX heeft 2 lange antennes en die vloog ik zonder satelliet op mijn 500 zonder problemen. Ik heb ook drones gevlogen en die haalde met gemak 600 meter op een enkelvoudige spektrum RX. Zo'n afstand haal je niet met een 500. Maar je kunt er een satelliet bijprikken als je wilt.
Ik vind de AR7200BX erg makkelijk programmeren. Kwestie van stappen volgen en de heli vliegt. Het vliegt ook gewoon heel fijn. Bij de andere controllers heb je wat meer opties qua finetunen. Dat kan een voordeel zijn als je 3D vliegt en het uiterste opzoekt van de helicopter. Overigens kun je met de AR7200BX (Beastx) natuurlijk ook 3D vliegen.

Nog een reden dat ik futaba vlieg ;-)

Geen gezeur en magische regels met satelieten..
Dan is een heli ook altijd 6 kanalen, tenzij je er zelf een 7e aan toevoegd.

Valt reuze mee hoor met die magische regels. Gewoon bij een duur model een satelliet erbij. Dat is geen ingewikkelde bepaling in het reglement ;) Echter weet ik uit ervaring dat het wel losloopt. Mijn F450 vloog met een Orange DSM-2 RX gewoon 600 meter weg toen ik nog dacht dat FPV leuk was. Ik was mijn video verbinding eerder kwijt zeg maar.

Hoi,

misschien ook maar over na denken, wat je verder gaat doen,
wil je bv. een brandstof-heli (Nitro, Benzine) erbij,
moet je wel meer dan 6 kanalen hebben,

ook schaal modellen gebruiken meer dan 6 kanalen,
of als je meer dan 4 servo's op de swash gebruikt,

en natuurlijk zijn de mogelijkheden voor instellen
met een grotere zender veel uitgebreider,

zelf vlieg ik (zie handtekening) 7 kanaal Futaba,
meer hoef ik niet,
omdat moderne fbl-systemen niet meer kanalen vragen.

suc6 met je keuze !
(een 500er is veel mooier te vliegen als een 450er vind ik)

Groet
uwe

TS heeft nu al een DX6i. Dus zodoende de vraag ;)

sorry, dat heb ik niet gezien,

duuuus ... de DX6i is voor nu maar genoeg,

alleen wat @Chow: al schreef,
tot 450er kan het zonder satelliet,
met een 500er zou ik een satelliet eraan hangen,
kost niet veel en is veiliger !

Groet
Uwe

Het is een extra zekerheid. Nu is het wel zo dat de AR7200BX twee hele lange antennes heeft die je zo kunt monteren dat je eigenlijk altijd wel een antenne "ziet" vanaf de grond. Maar natuurlijk is een extra sat prima.

huzy7aqa.jpg

full

..zo heb ik de ene antenne naar voren omlaag gedaan,
de tweede gaat naar achteren en ietsje meerder naar links,
maar dat zie je op het foto niet

Laatst bewerkt door een moderator:
P.S. Uwe, jij hebt je Blade 500X verkocht toch?

ja ja , die Blade is de deur al lang uit,
maar ik vond de AR7200BX leuk,
je kan ze heel goed programmeren, en kijken wat de heli doet,
daarom mijn test heli T Rex 250 DFC,
maar die gaat ook weer, denk ik, te klein

Zo had ik dat ook die antenne. Dan heb je volgens mij bij een 500 nog geen sat nodig eigenlijk. In principe is er altijd wel een antenne zichtbaar.

Ik zag dat de Blade 500X in de VS voor dumpprijzen verkocht wordt. Er zal wel een CFX versie komen dit jaar. Alleen hier in Europa blijft hij nog achterlijk duur.

Dat is nou net een beetje het punt met "magische regels"
wanneer is die sat nou wel of niet nodig?
tuurlijk, extra is veiliger. maar wat doet hij nu met 1 sat?
500 meter?
alleen voor gymzaalgebruik?
ben daar nou nooit echt een sluitend antwoord op tegengekomen.
alleen de veelgehoorde kreet "1 voor goedkoop, 2 voor duur en vervliegend"
als dat de richtlijn is, wie bepaald wat duur is, of wat ver ?

is die ene sat dan vergelijkbaar met de twee antennes van een fasst ontvanger?
of moet een sateliet als enkele antenne gezien worden?

ik ben er nooit zo weg van als dit soort dingen zo "vaag" zijn..

ik denk, dat ze dat "oude spul" de deur uit gooien,
omdat veel problemen mee geweest zijn,

'tuurlijk kan je een 500er ook zonder satelliet vliegen,
maar als het mis gaat, is die weg,

verder boven schreef @Student:
'met Futaba heb je deze problemen niet'
en dat is ook mijn mening

... als ik zo terug denk aan Spectrum en Blade (maar dat is ander koek !)

vergis je niet, ik heb absoluut niets tegen spectrum..
heb zelf een dx 6 voor mn mcpx bl..

vind alleen de ontvangers zo'n potje koffiedik kijken.
wel of geen sats..
draadjes rechtuit per sat of allebei een andere hoek om
etc..

Back