60 mm schroef op decaperm?

kan een 60MM schroef op een decaperm 12V en moet hij dan vertraagt of direct??
en hoe veel A trekt de motor dan

m.v.g. alex

Die Decaperms kunnen tot zo'n 80mm 5 blads direct verwerken, echter hoeveel A ze dan trekken??

Ik zou zeggen hang hem eraan, en test het even??

Ik heb zelf 2 installaties met speed 500 en 700 motoren 3:1 vertraagt, deze kunnen met gemak een 50mm schroef 4blads rond laten draaien. Decaperms zijn over het algemeen nogal wat sterker met koppel dus het lijkt me geen probleem.

oke en dan direct of op de vertraging?
ik denk dat als hij er direct op zit het een speedboot word. (het is een duwboot)

mvg alex

edit; ik zie tietjerk staan als woonplaats en dat je een paula hebt
is dat bij leeuwarden of .....

Jawoor, kan makkelijk, ik heb decaperms erin... en 2x een 65 mm schroeven eraan... elke schroef een eigen motor, dat wel..

Toch vind ik dat mijn motoren wel warm worden en belachelijk veel stroom trekken.. is dat correct?

met warm bedoel ik, voor 5 seconden aanraakbaaar.. dan niet meer

en een verbruik van 8 ampere...

Nee er zijn meerdere mogelijkheden. Kleine diameter hogere spoed, of andersom.

Ik verbaas mij een beetje over de reacties die hier gegeven worden.
Het lijkt alsof er een gedegen onderbouwt advies gegeven wordt, maar het raakt kant nog wal!

Een twee tal van die adviezen: "Die Decaperms kunnen tot zo'n 80mm 5 blads direct verwerken" en een stukje verder een andere deskundige: "Jawoor, kan makkelijk, ik heb decaperms erin... en 2x een 65 mm schroeven eraan, mijn motoren wel warm worden en belachelijk veel stroom trekken, en een verbruik van 8 ampere..."

Als je een advies geeft, weet dan wel waar je het over hebt.
Een Decaperm kan never nooit een 80mm schroef direct aandrijven zonder binnen 5 min in de brand te vliegen:bad-words:
Hoe kun je nu roepen dat 80mm kan als je motoren bij 65mm schroeven al 8A trekken terwijl 3,5A het maximum is voor een decaperm!!
Er klopt dus geen flikker van de bovenstaande adviezen.
Dit soort adviezen kosten vreslijk veel geld als iemand ze op volgt, en decaperm kost volgens mij tegenwoordig toch rond de 100 euro!

De maximale diameter van een schroef voor een decaperm ontvertraagd is ongeveer 30mm.
Met de aangebouwde vertraging kan een Decaperm ongeveer 50mm aan.
Voor een 60mm schroef heb je een vertraging nodig van 4:1, en het verbruik zal dan ongeveer 3A zijn.
De maximale stroomopname van een Decaperm 12V mag tenhoogst 3,5A bedragen.

@adam, Klopt geen flikker van? weet niet hoor, maar een beetje normaal taalgebruik is niet erg om hier te gebruiken.

Verder, kan hij hem never echt wel direct hebben, anders zou mijn boot allang verkoolt op de bodem hebben gelegen;)

Gaat er ook om hoe je hem inbouwt, zie hier sommige modellen waar de motoren niet eens in 1 lijn met de schroefas staan, elke 0,1 mm afwijking is weer een ?? zoveelste meer weerstand voor de motor, met of zonder kniekoppeling erin.

Ga gewoon voor safe en neem de middenweg;) of neem een speed 600 12 volt van graupner met een vertraging, dan weet je zeker dat hij niet zomaar tewarm word.

edit: Ja roeier4 ik ben weer vanplan in lwd eo. te gaan varen. Zit nog niet bij een club maar dat komt vast wel.

Laatst bewerkt door een moderator:
oke dan zet ik hem er direkt op.
en kijk even in mijn onderschrift is een hele gezelige club.
en als je eens gaat varen ik hou mij aanbevolen;)

alex

adam, Klopt geen flikker van? weet niet hoor, maar een beetje normaal taalgebruik is niet erg om hier te gebruiken.
Een beetje op waarheid gestoelde adviezen zou ook op z'n plaats zijn hier!

Verder, kan hij hem never echt wel direct hebben, anders zou mijn boot allang verkoolt op de bodem hebben gelegen;)
O, volgens mij geef jij zelf aan dat je met Speed 600 met een 3:1 vertraging vaart.
Dit is nogal een verschilletje met een direct drive

Gaat er ook om hoe je hem inbouwt, zie hier sommige modellen waar de motoren niet eens in 1 lijn met de schroefas staan, elke 0,1 mm afwijking is weer een ?? zoveelste meer weerstand voor de motor, met of zonder kniekoppeling erin.
Dit maakt niet het verschil tussen direct drive of een 4:1 vertraging voor een Decaperm.

@Roeier, geloof mij, een decaperm gaat echt geen 80mm schroef direct drive trekken, maar als je geld te veel heb moet je het zeker proberen.
Laat hier dan ook even het resultaat weten.....

Dit gaat me tever offtopic, Mijn 3:1 met speed 600 en 700bb turbo leveren nog niet eens de helft aan koppel van een Decaperm, en die speed 600 krijgt een 80mm 4 blads al aan de gang zonder vertraging ;)...

Roeier, zet er gewoon een vertraging op, dan is iedereen blij en als je denkt dat hij het wel zonder kan, gewoon proberen.

En anders zet je er een 12 volt ruitenwissermotor in, weet je zeker dat hij het kan trekken ;)

Ze zijn er in dacht ik 2 verschillende versies, maar dat zijn volgens mij alleen plastic schroeven (of ik vergis me met 3 blads) Verder moet je je niet vergissen in R en L want dat heeft natuurlijk niks met de spoed te maken!

... en decaperm kost volgens mij tegenwoordig toch rond de 100 euro! ...
:shock::shock::shock:
Ik heb het altijd een beetje vreemd/jammer gevonden dat modelvliegers meer aan zelfbouw van elektromotoren (begonnen eind 2000) of ombouw van cd-rom motoren deden dan botenbouwers. Eerlijk gezegd, van de laatste heb ik nog maar één keer iets gelezen. Waar kan 'm dat in zitten?

Discussie:
Electric Motor Design and Construction - RC Groups
lrk-torquemax : building high-torque brushless e-motors
www.yahoogroups.com/moteur-perso (Frans :D )
RC Line Forum - E-Motoren, Regler & Steller

Kits/magneten/stator/mageet etc leveranciers, 30Watt tot 3kWatt:
GB | Home
Innov8tiveDesigns.com
Nog meer leveranciers:
RC Line Forum - Aussenlaufer, eine Uebersicht der Produzenten

Excellent motorbuilding articles by Brian Mulder,they cover the all the basics, a must read:
Southern Soaring Club Homepage - Radio Controlled Thermal Soarers
-> Articles by SouthEasterners.
-> Electric Motors - part 1-5

Do-it-yourself motor homepages, manuals/tutorials, checks and tests in this motor builders tips and tricks thread. The checks and tests may save you from frying your controller or motor. Thread is active, bookmark it for future reference and subscribe to it:
cd-rom tricks - RC Groups (sticky thread, at top of that subforum)

The ‘bible’
Translated version of http://www.powercroco.de/

Two instructive motor winding/assembly videos, 14 & 10Mbyte respectively (cd-rom and lrk have different winding diagrams!)
[URL="
- Motor winding #1[/URL]
[URL="
- Motor winding #2[/URL]

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik waag er nog één posting aan.

Ik ga er van uit dat we praten over "echte" schroeven van messing en geen plastieke "rotzooi".
Gebaseerd op Raboesch messing 4-blads schroeven zal een decaperm met vertraging van 4:1 bij een 60mm schroef een stroom opnemen van 3,5A.
De schroef genereerd dan een stuwkracht van ongeveer 610gr.
Natuurlijk is er verschil tussen de messing schroeven van verschillende fabrikanten, maar er zullen geen "schokkende" afwijkingen ontstaan in boven genoemde waarden.

Zelfs met de vaste vertraging van de Decaperm (2.75:1) zou een 60mm schroef nog kunnen, de motor zal dan ongeveer een 4A gebruiken.
Dat is wel meer als de maximaal geadviseerde 3.5A, maar aangezien je hoogstwaarschijnlijk niet altijd "volle kracht" zal varen zou dit nog mogelijk moeten zijn.
Het spaart je wel de moeite tot het maken van een vertraging.
Een andere optie zou ook nog kunnen zijn dat de de spoed van de bladen dan iets "terug zet" met een tangetje. Wel voorzichtig anders breken de bladen uit de naaf.

Het bovenstaande zuig ik niet uit m'n duim. In 1985 heeft de Hobby Bulletin een artikel gepubliceerd van J. Ledoux.
Deze mijnheer heeft een proef opstelling gemaakt en daar alle gebruikelijke Marx motoren getest in combinatie met allerlei schroeven van de Raboesch.
De uitkomsten heeft hij in het artikel in tabellen gepubliceerd.
Ik gebruik deze tabellen al jaren naar volle tevredenheid.
Natuurlijk zijn er verschillen met de huidige schroeven van andere leveranciers, maar dat bevind zich altijd "in de marge".
Een 80mm schroef direct drive bevind zich echter niet meer in de marge.
Ook een 60mm direct drive valt niet echt meer in deze marge.

Waarom ik hier nog fel reageer komt door de misschien goed bedoelde adviezen, maar niemand draait met exact het zelfde van waar jij mee wilt draaien, maar doet alsof men weet dat het kan.
Ik vind dat als je er niet voldoende van weet, of de ervaring er niet mee hebt, je je mond moet houden.
Of er duidelijk een disscussie van moet maken of het wel of niet kan, maar niet mensen op het verkeerde been zetten door met zekerheid te stellen dat het wel kan.
En het kan gewoon niet!
Natuurlijk, één rondje door de plaatselijke vijver zal hij het wel uithouden, maar bij wat langere vaartochten gaat het onherroeplijk mis.
Hier zal ik het verder inhoudelijk bij laten, doe er je voordeel mee (of niet)

Nog even een toevoeging: Een vuistregel voor de maximale grote van een schroef voor "direct drive", is dat de schroef niet groter mag zijn dan de diameter van de motor. (en die is van een Decaperm 40mm)

Adam

Laatst bewerkt:
... In 1985 heeft de Hobby Bulletin een artikel gepubliceerd van J. Ledoux. Deze mijnheer heeft een proef opstelling gemaakt en daar alle gebruikelijke Marx motoren getest in combinatie met allerlei schroeven van de Raboesch. De uitkomsten heeft hij in het artikel in tabellen gepubliceerd. Ik gebruik deze tabellen al jaren naar volle tevredenheid....
Op het forum plaaten?

waar kan ik die tabellen vinden??? dan hoeven er ook niet meer van zulke ZEIK en ZEUR topics te komen,

wat de schroef betreft ik zal het er onderzetten op vertraging.
en de motor was 2e hans hoor ik heb het geld niet op mijn rug groeien.

dit was de laatste post hier.

alex

Laatst bewerkt:
Back