60 mm schroef op decaperm?

Heeeeeerlijk weer zo,n discussie. Maar als je je aan de laatste posting van adam houd weet je al genoeg. Ik moet hem bij deze toch echt gelijk geven met zijn informatie. Wil je je er niet aan houden zeg ik bij deze (van ervaring leert men) en zal je financieel denk ik wat meer moeten gaan investeren i.v.m hoe lang zal alles heel blijven.

... dan hoeven er ook niet meer van zulke ZEIK en ZEUR topics te komen ...
Zooooo, en daarmee zijn degenen die geprobeerd hebben jou te helpen ook weer blij. Met zulke antwoorden loop je kans bij hen in een speciaal lijstje terecht te komen ...
Zoek ook eens de termen 'discussie' en 'forum' op in het woordenboek, kan verhelderend werken.

Ook al heb ik niet echt meegedaan met de discussie, van zulke berichten krijg ik rode vlekken in mijn nek.

Laatst bewerkt:
sorry

ik had niet zo moeten reageren.
ik weet niet wat ik hat sorry!

maar al die reactie's van kijk ik heb een speed 600 met vert....
dat is toch heel wat anders?

en adam (en de rest) bedankt voor de goede reacties.

alex

Offtopic: Welke antwoorden heb ik wat gemist:S????

Ontopic: Schijnbaar heb ik een 6volt decaperm (die mag tot 7A) echter snap ik er helemaal geen ene hout meer van, omdat ik hem via een rotcraft 120 aan een 12 volt loodaccu heb staan ???

@Roeier: Als je een overbrenging wilt maken, moet je maar even contact opnemen via pb,mail of msn. Ik moet zelf nog een tandriem setje hebben, misschien kunnen we samen bestellen?
De reden dat ik voor tandriemen ga is omdat het lekker soepel loopt, mits goed afgesteld, de uitgaande as heeft dezelfde draairichting als de motor! En het maakt niet zo'n kabaal bij hoge toeren tov. tandwielen.

Hier gaat Adam uit van de gegevens van Ledoux wat in de praktijk niet werkt.

Adam wanneer kom je eens met die testraporten van Ledoux over de brug ( Roeier vraagt er om zo als zovele anderen dat al gevraagd hebben ).
Jan oftewel Corrien heeft je zelfs aangeboden ze te plaatsen omdat hij ook voor HB geschreven heeft.

Jammer dat ik de Hobby Bulletin's van die testen niet meer heb anders zou ik ze hier plaatsen en gelijk hier mijn mening over geven van theorie en praktijk.
In 1977 hadden we niet anders dan de Hectoperm, Decaperm, Monoperm en Miliperm prima motoren met weinig stoomverbruik.

Hoe je bij 4 : 1 komt snap ik niet of heb je het over een Decaperm Pile.

Later kom je weer met de 2.75 : 1 vertraging aanzetten wat de juiste is.

Ik heb de Bugsier in 1979 gebouwd met een Decaperm en 60 MM schroef eerst een nylon van Graupner messing scheepsschroeven waren er nog niet.
Hier had ik 2 accu's 6 Volt 3 Ah in serie geschakeld wat 12 volt 3 Ah was.
Mijn model gebruikte met de 60 MM Scheepschroef zeer weinig stroom ach ja het is ook maar een model van 90 cm.

Later is de nylon vervangen door een 60 MM Messing scheepsschroef uitvinder was een oude modelbouwer die met zijn machine op Hobby en Techniek stond.

Ledoux heeft zijn testen in een badkuip gedaan met bakblikken waar hij de motoren op monteerde.
De schroefas stond onder een hoek en niet evenwijdig aan de kiel ( rendementsverlies noemen ze dat ).
Als jij wat aan het slepen bent dan moet je ook weten dat je meer stroom verbruikt ( test dat eens uit met een ampere meter achter op je dek moet jou model wel kunnen houden ).

Volgens mij mag je graag interesant doen met je gegevens publseer ze maar eens.

Laatst bewerkt:
Ik had monoperms staan in mijn pegasus III (half jaren 80). Die heb ik toen opgesmoord toen ik soep wou maken van het wier. Tja zat vast op een ongelukkige plek.
Ik vond deze wat aan de lichte kant en ben overgestapt op decaperms.
Deze zonder vertraging gemonteerd.
Ik had toen 2x 2Ah 12V erin liggen. Als schroeven stonden er 45mm graupners op redelijke spoed (plastiek).
Daarmee kon ik dit jacht gedurend een uur laten gaan als een banaan. 20cm boeg kon ik in full speed uit het water heffen vooraan. schip 1m20.
Rustig varen gaf 1uur30 plezier.

@Jan Vos:
Kijk even naar de datum van een laatste post als je weer reageert...

@Gukke:
je levert vrijwel het bewijs van Adam's stelling (en een ouwe modelbouw-wijsheid):
een direct aangedreven schroef moet nooit de diameter van de motor overschrijden.

@Roeier:
Ik hoop dat je ondertussen voorzien bent en een voor jou passende aandrijving.

Hallo Roel,

En voor de goede orde bij mij wordt er geen datum vermeld maar 3 weken geleden om 18:51 uur.
Je kan ook je laatst geschreven bericht niet verwijderen zoals dat wel kon in het oude forum.

De theorie van Adam wat betrefd het stroomverbruik van Monoperm, Decaperm en Hectoperm heeft hij uit het blad HB dat niet meer bestaat.
Er klopt niets van de theorie die daar in staat over Trekkracht en Stroomverbruik.

Dat de schroef de diameter van de motor niet moet overschrijden heb ik jaren geleden al verkondigd werd weer bestreden door leden die bijvoorbeeld een Robbe 1000 hebben.
Maar wat het stroomverbruik is wordt nooit vermeld.

Gukke,

Waren dat decaperms 12V?
Propellers: De zwarte Graupner Speedschroeven 0,85 of 1.6? Of had je nog de rode? Spoed 1,4?

Dan zou je mogelijk met een schoeftoerental van net onder de 8000 rpm kunnen hebben gezeten, 7700 rpm en trok je per motor iets van 1,75 ampére?

Mogelijk voer je schip 3,92 m/sec. ofwel 14,1 km/u.

Groet HB

Laatst bewerkt:
Dat waren de 12V versie's en ik heb/had de rode graupner speedschroeven.

Je benadering klopt want ik vaarde op 2 betterijen van 2,2Ah 12V en dat met 2 motoren.
Klopt. Elektrisch en praktisch.

Zal is proberen te gaan zien staat nog op zolder maar achter een hoop dozen.

hallo
ik heb veel motoren voorbij zien komen, ik gebruik altijd speed720bb torque met 100mm schroef dit lijkt mij een niet al te dure motor en hij verbuikt weinig ik gebruik een lood accu 12v 12ah en ik kan een paar uur varen weet niet prezies hoe lang ik stop vaak naar 2 tot 3 uur varen. en draait4100rpm misschien kunje hier wat mee.

mvgr ron

Back