65cm hexacopter

Hoi

Na dit gedeelte van het forum een lange tijd gevolgd te hebben, heb ik besloten om er zelf ook een te gaan bouwen. Begin deze week heb ik met behulp van draftsight de eerste schetsen gemaakt. (plaatjes hier onder) het idee was om de hexacopter in een koffer te kunnen vervoeren na het verwijderen van het landingsgestel en één arm. (onderste plaatje).

full

full

full

full

De middenplaat wou ik eerst maken uit de carbonplaat die je bij hobbyking kan krijgen maar omdat deze maar 10 cm breed zijn en de middenplaat 15cm lukt het niet. Maak nu tijdelijk van 3mm multiplex de middenplaat tot ik een geschikte vervanging gevonden heb. Denk nu aan een printplaat van een oude computer. De armen worden gemaakt van aluminium buis van 1,5 bij 1,5 cm.

Als motor wil ik de HobbyKing Online R/C Hobby Store : hexTronik DT750 Brushless Outrunner 750kv
of
HobbyKing Online R/C Hobby Store : hacker Style Brushless Outrunner 20-22L

De eerste motor lijkt mij het beste weinig verbruik maar veel lift vermogen. De hexa zal gebruikt worden voor eerst het vliegen te leren en later voor camera vluchten.

Als controller ga ik de cc openpilot gebruiken als deze weer voorradig is.

Zal jullie op de hoogte houden van vorderingen de komende maanden zodat ik iets van jullie kan leren en misschien andere inspireren.

Andreas

Laatst bewerkt door een moderator:
Gister begonnen aan de echte bouw, 6 armpjes van 276 mm gezaagd, gaten geboord voor schroeven en stroomkabels.

full

full

full

past allemaal mooi in de koffer, hoop dat het goed blijft gaan als er meer onderdelen op komen.

Nu maar eens onderdelen bestellen en gaan wachten.

Afgelopen week amper thuis geweest dus niet zo heel veel gedaan. Tweede tijdelijke plaatje uitgezaagd voor de multikopter.

full

Op plaatje hieronder zie je waar ik gepland had om het onderstel vast te zetten. De 6 boutjes die je ziet moeten er uitgehaald worden om de multikopter op te kunnen bergen in de koffer.

full

full

De printplaat hieronder wou ik gaan gebruiken als bodemplaat voor de multikopter. Maar zolang ik nog niet een manier gevonden heb om alle puntjes te gelijk te verwarmen is het onmogelijk om alles van de printplaat te verwijderen. Dus nu nog opzoek naar een ander materiaal als bodemplaat, iemand een suggestie ?

full

Nog even over het onderstel had eerst het idee om twee poten te maken zoals je in post1 kan zien. Waarschijnlijk komt er een andere constructie die makkelijk te verwijderen is voor het opbergen maar toch stevig.

Jammer dat er altijd 1 arm af moet.
Dat wordt lastig met de bedrading die moet je dan deelbaar maken.
Die boutjes los maken is ook lastig, het idee van een knopje die je indruk zoals bij een tentstok is misschien wat.

Voor het onderstel misschien is dit een idee gezien op het net

suspension3.jpg

Succes
Ton

@ Tony Je kan natuurlijk ook gewoon een boutje in de armen stoppen en niet vast draaien. Een vaste bout lijkt me stevig genoeg. Tot nu toe heb ik nog geen idee gevonden om die eene arm niet los te maken. De koffer die ik gebruik is maar een cm breder dan een arm. In principe zijn dat elke keer twee connectoren vast en los maken. Of de losse arm moet een langere bekabeling krijgen zodat deze genoeg ruimte heeft om op zei gelegd te kunnen worden. Wat natuurlijk wel een zwak punt in het ontwerp is.

Je plaatje van het landingsgestel snap ik nog niet helemaal maar heeft me wel op het idee gebracht om te kijken naar een soort van trek en uitklap landingsgestel. Dus als je multikopter opbergt dat je de poten inschuift en daarmee horizontaal opbergt. En bij gebruik poten naar buiten trekt en dan naar beneden zet.

Hoop dat morgen de motoren en regelaarser zijn dan kan ik nog voordat ik weer een paar dagen weg ben daarmee spelen. En kijken of het opvouwen lukt met kabels

Om het plaatje van het landingsgestel makkelijker te vatten hier een foto.
Het was maar een ideetje.
armenprojectquadcopter.jpg

Ik wacht je creativiteit even af.
Ton

Jammer dat er altijd 1 arm af moet.
Dat wordt lastig met de bedrading die moet je dan deelbaar maken.
Die boutjes los maken is ook lastig, het idee van een knopje die je indruk zoals bij een tentstok is misschien wat.

Voor het onderstel misschien is dit een idee gezien op het net

suspension3.jpg

Succes
Ton

wauw, daar was ik al een tijdje over aan het nadenken.-> hoe ik een simpel veringssisteem zou kunnen maken met een vast draaipunt.
Nu komt het me ineens aanwaaien lol
thanks

Aah ik snap het ! Interessante oplossing inderdaad.

Dit was een beetje m'n idee van daarnet. je maakt twee plaatjes per poot met dit profiel erin. Tussen deze plaatjes in komt de poot voor het landingsgestel.

full

poot ingeklapt

full

poot uitschuiven
full

poot uitgeklapt

full

Als de poot uitgeklapt is en naar boven geduwd is in de "lock" zal deze hopelijk blijven zitten met een elastiekje.

kleine update, vandaag is eindelijk de eerste elektronica binnengekomen met de groeten van de tnt die zo vriendelijk was om aangifte te doen bij de douane. :( pakket met motoren is nog onderweg, hoop dat die wel zonder problemen binnenkomen. Al heb ik nu weer weinig tijd nu me studie lucht en ruimtevaart techniek begonnen is. Maar hou jullie op de hoogte als er weer vorderingen zijn.

De printplaat hieronder wou ik gaan gebruiken als bodemplaat voor de multikopter. Maar zolang ik nog niet een manier gevonden heb om alle puntjes te gelijk te verwarmen is het onmogelijk om alles van de printplaat te verwijderen. Dus nu nog opzoek naar een ander materiaal als bodemplaat, iemand een suggestie ?

Een dikke verfafbrander werkt prima. Flink heet stoken en zo nu en dan op de grond kloppen met de print of met een hamertje ertegen tikken en de componenten vallen er zo uit.

Het is even stil geweest maar ben dit weekend weer verder gegaan nadat eindelijk de motoren na een maand waren aangekomen.

full

motors aan regelaars solderen.

full

steuntjes op de armen geplaatst. Weet niet wat het idee was van degene die de motor steun ontworpen heeft maar er zitten geen twee gaten op een lijn met het midden van de steun, daarom zitten de schroeven niet netjes in het midden. Maar de motor natuurlijk wel zodat er geen roterend moment op de arm komt.

full

En alles even in elkaar gezet, totale gewicht zonder accu 1200 gram incl accu 1600 gram. (accu 5000mah 3s 25 c ) Begint inmiddels ergens op te lijken :D
full

@Ton had hem al gezien maar toch bedankt :) hoewel ik niet actief op het forum ben probeer ik elke dag wel even te lezen wat er hier allemaal gebeurd.

@Duikvlucht Daar had ik ook al aan gedacht heb alleen geen verbrander of iets dergelijks. Denk dat ik nu gewoon GFK platen bestel is wat makkelijker.

Het ontwerp voor het landingsgestel is nog steeds niet helemaal rond maar heb nu wel het eind idee in m'n hoofd zitten.
Iemand ooit een landingsgestel tegen gekomen dat vastzit met klittenband aan een mutlicopter ???

Als er weer updates zijn zal ik jullie op de hoogte houden !

Dit weekend weer kleine vordering gemaakt, omdat de armen straks kunnen draaien moeten de kabels in de armen worden weggewerkt.
full

full

Op de plek waar de kabels de aluminium buis ingaan heb ik nog wel een stukje krimpkous om de kabels heen gedaan als extra bescherming alhoewel alles zo goed mogelijk geschuurd is.
full

volgende week geen update heb dan heel het weekend inauguratie van m'n roeivereniging proteus in Delft.

Begint er al goed uit te zien.
Ik ben benieuwd hoe de draden aan de onderzijde scharnieren.
Ik zie ze er aan het uiteinde niet uit komen.
Ton

De draden komen uit de armen in de buurt van het scharnierpunt zodat de draden zo min mogelijk bewegen als de armen worden ingevouwen. Zal binnenkort wel een foto maken hoe het er nu binnen in uitziet is nu nog een grote draden bende.

afgelopen dagen eindelijk weer even wat tijd gehad om te solderen.

alle armpjes met bedrading af.
full

Toen begonnen aan de grote klus van het verbinden van alle draden. (zwarte draden inmiddels klaar.) Hoop niet dat er snel een regelaar sneuvelt wordt een rot klus om deze te vervangen.

full

Back