6V 3Ah Loodaccu gaat bruisen als ik hem oplaad

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Indoorvlieger, 6 okt 2011.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat ik nu zeg, kan ik alleen maar door mijn eigen ervaring onderbouwen, niet door enige literatuur. Dus let wel, het is een ervaringsfeit, geen vaststaande "best practice"!

    In de 30 jaar dat ik nu aan modelbouw doe, heb ik vele accu's versleten, en meerdere laders gehad. Ik heb alles geprobeerd, uiteraard inclusief de instructies van fabrikanten, wat ik uit technische leerboeken opgepikt heb en ook veel dingen die buiten dit bestek vallen. Sinds ik auto en motor rij, zijn daar ook nog wat accu's doorheen gegaan.

    Uiteindelijk is bij mij het volgende voor zowel "droge" als "natte" loodaccu's gebleken, daarmee houden ze het bij mij het langste vol:
    -Ik laad met 0.3C via een lader met loodprogramma, tot een afslagspanning van 14.6V
    -Ik laad pas als het nodig is, maar niet minder dan één keer per 6 maanden
    -ik gebruik GEEN "onderhouds-lading" (druppel lading)

    Tot nog toe heeft bij mij laden voor iedere vliegdag, zowel via laadprogramma als gewoon met een goedkope multilader op 0.1C, alsmede onderhoudslading via die fancy druppelladers van bij de motorzaak, eigenlijk altijd een accu binnen anderhalf jaar om zeep geholpen, vaak zelfs sneller.

    Ik ben vaak lang van huis, en onderhoudslading van motorfietsaccu's en auto accu heeft mij ook tegen alle verwachtingen in, meerdere accu's gekost. Sinds ik gewoon de accu alleen oplaad als het nodig is nadat ik weer thuis ben, blijven ze heel. Ik heb dan ook de onderhoudsladers het huis uit gefl....

    Ik weet niet waarom het bij mij afwijkt van wat gangbaar is, maar het geldt voor alle accu's die ik in huis heb: doe ik wat de leerboeken en laderfabrikanten aanraden, dan blijf ik accu's kopen, laad ik alleen wanneer het nodig is, dan blijft de zaak gewoon goed presteren.

    Ben benieuwd of iemand hier een verklaring voor kan geven, want ik kan het niet, het gaat tegen alles in wat ik ooit geleerd heb....

    Groet, Bert

    PS: als ik mijn startkist een keer per 6 maanden laad, en hij gaat dan 5 jaar mee, is dat dus maar tien cyclussen. Als ik iedere week laad en hij gaat twee jaar mee, haal ik 200 cyclussen, maar dat aantal cyclussen, daar koop ik weinig voor....
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2011
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    @Ernst Grundman: Mag die spanning bij een laadstroom van 160 mA (komt voor deze accu neer op ca 0.05C) tussen de 6.78 en 6.91V springen? Doet hij trouwens niet continue, maar soms is het even stabiel op bijv 6.80V, en dan gaat de spanning even wat "klapperen". Als ik de accu loskoppel daalt de spanning naar 6.27V, dus hij is nog zeker niet vol.

    Bij NiCad, LiPo en NiMH (zijn weliswaar andere typen accu's) zie ik dit niet, daar stijgt de spanning alleen maar geleidelijk, tenzij je extreem snel wilt laden, sneller dan de cel kan hebben, dan gaat de spanning ook "klapperen" en is het zaak om langzamer te laden. Dan gaat het wel om laden met 1C of meer.
     
  3. Be-eL

    Be-eL

    Lid geworden:
    13 aug 2008
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Amsterdam/Hilversum
    Dit komt omdat de spanning uit het 220 Volt net fluctueert. Je lader is eigenlijk alleen een trafo met een gelijkrichter zonder electronische stabilisatie. Iedere volt verandering van het lichtnet zal bij het laden van een 12 volt accu ongeveer 12/220 x 1 Volt = ongeveer 0,05 volt verandering op de accu geven. Fluctuaties van 5 volt van het lichtnet zijn bij mij aan de orde van de dag. Hierdoor kun je makkelijk 5 x 0,05 Volt = 0,25 Volt verschil zien. Overigens zal door deze fluctuaties ook de stroom fluctueren.

    Maar zoals al eerder gezegd in dit topic. Je kunt voor loodaccu's het beste een lader met een constante spanning en een instelbare (maximale) stroom gebruiken. De maximale laadstroom staat meestal op de accu's vemeld.

    Bert
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2011
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Interessante verklaring, maar wel vreemd dat ik bij geen van mijn andere accu's dit zie, daar blijft de spanning tot op 0.01V stabiel. Maar misschien zie je dit effect alleen bij het laden van een loodaccu, vanwege het andere laadproces. Ik hoop dat ik snel die meer geschikte lader binnen ga hebben, dinsdag vrij, en dan wilde ik graag een proefvaart maken, als het weer dat natuurlijk toelaat...
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Zoals ik al schreef het is normaal dat de spanning wat varieert tijdens het laden. De oorzaken daarvan zijn velen. De netspanningsvariaties horen daar ook bij, zeker bij die multilader. Maar ook variaties in de inwendige weerstand doordat de chemie in de accu "bezig" is, en zo voort en zo voort. Naar mate de accu voller raakt zal die variatie steeds kleiner worden.
    Ook andere accu's doen dit maar dat valt vaak niet op. Hoe leger de accu des te sterker dit effect is. Bij NiCad en soms ook NiMH accu's kan het in het begin zo erg zijn dat de lader dit als een delta piek detecteert en uitschakelt. Daarom kijken heel veel NiXX laders niet naar de delta piek aan het begin van het laadproces. Gedurende de eerste minuten (5 tot 10 minuten of zo) zal de lader niet op een delta piek reageren.
    Loodaccu's doen dit dus ook en LiPo's en ...... wel alle accu's! Hoe goed het merkbaar is zal per soort accu en zelfs per accu verschillen.

    Bert, jouw "ervaring" staat wel bijna haaks op wat "normaal" is.
    "Vroeger" toen de telefooncentrales nog analoog waren werden die gevoed door 48V gelijkspanning. Dat waren fikse powersupply's maar die stonden parallel aan een batterij accucellen. Die powersupply's zorgden dat de telefoons konden werken en hielden de accu's op spanning. Viel de netspanning uit dan namen de accu's het naadloos over, zonder het kleinste dipje. Die cellen gingen vele tientallen jaren mee. Het enige onderhoud was regelmatig alles schoon maken, de polen vet houden tegen oxidatie, het vloeistof niveau controleren en indien nodig met gedistilleerd water bijvullen.

    Er bestonden (wie weet bestaan ze nu nog) computer mainframe systemen die door een soortgelijke combinatie van voeding(en) en accu's gevoed werden (worden?). 8O Ook daar gingen de accu's vele jaren mee en leverden zelfs na 15 jaar nog minstens 90% van de opgegeven capaciteit.

    En wat te denken van een auto accu? Die gaan tegenwoordig ook makkelijk een jaar of 8 mee. Elke keer bij het starten wordt er heel even een flinke stroom uit getrokken wat er binnen enkele minuten weer bij wordt geladen. De uitgangsspanning van de generator wordt niet hoger dan 13,8V dus loopt er nauwelijks of geen stroom meer wanneer de accu eenmaal vol is. De trillingen die zo'n accu moet ondergaan zijn het grootste probleem.

    Die zogenaamde druppelladers zijn misschien wel de oorzaak van het feit dat de accu's die er op aangesloten worden toch vrij snel kapot gaan. Je moet namelijk niet constant een bepaalde stroom door de accu willen sturen. De spanning zal dan gewoon te hoog oplopen met alle gevolgen van dien. Zorg ervoor dat de spanning niet hoger wordt dan 13,8V dan zal er zo goed als GEEN stroom meer lopen als de accu vol is en blijft de accu heel.
    Één van mijn collega's heeft een motor die geparkeerd staat in de garage op mijn werk. Daar staat hij de hele winter met een 13,8V voeding op de accu aangesloten. In het voorjaar duwt hij de motor naar buiten met met één druk op de startknop start de motor. De accu is in top conditie. Voordat hij dit deed kostte het hem zo ongeveer elk jaar een accu omdat hij de winter niet overleefde. Dat kwam doordat hij te vaak vergat de accu om de maand op te laden. Dan was het volgende voorjaar de accu te ver leeg en waren de platen gaan fosfateren, einde accu.

    De ervaringen van zeer vele andere mensen zijn dus echt anders. ;)
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... die druppellader was toch echt zo'n "echte" die dat dus ook zou moeten kunnen, een accu heel en in topconditie houden. Mooi niet dus. Als ik me goed herinner een Optimate, type weet ik zo niet meer uit mijn hoofd.

    Het is verder gewoon mijn ervaring (en dat is toch echt op vrijwel alle schepen waarop ik gevaren heb, per schip tussen de 5 en 10 van die back-up voedingen in de diverse systemen) dat accu's het niet langer dan 5 jaar uithouden, en dat is wel de max. Allemaal officiele, gecertificeerde en verplichte systemen, en nee, ik zit daar niet aan te schroeven....:p Laat ik wel uit mijn hoofd!!!!
    Alleen de hele grote sets voor noodvoeding van het radiostation blijven het meestal goed volhouden, maar dat zijn sets van 250 Ah of meer die met hooguit 50 A piek belast worden, meestal veel lager. Meestal kom je er pas achter als er een black-out plaats heeft en de accu's het niet blijken te trekken, want de diagnose systemen geven vrijwel altijd "alles OK" aan....:rolleyes:

    Grappig dat je het zegt trouwens, want een redelijk deel van wat ik weet over accu's weet ik van mijn pa, die in de jaren 50/60 van de vorige eeuw een aantal jaar op zo'n accu-huis van de PTT gewerkt heeft, waar ie onder andere verantwoordelijk was voor die accu's. Volgens hem werd er toch wel regelmatig een van de cellen vervangen overigens. Hoe veel en hoe vaak, dat weet ik dan weer niet. Wat ik van hem begreep werden die batterijen overigens een deel van de dag geladen, en een deel van de dag belast.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2011
  7. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Dus die variatie in spanning is normaal? Dan wel lastig als ik met laden moet stoppen bij 6.9V, en de spanning daar af en toe ook overheen springt, een minuutje of langer zo blijft, en dan weer lager wordt. Nou ja, de lader die ook een programma voor loodaccu's heeft is onderweg, dus dan kan ik het binnenkort op een betere manier doen.
     
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland

    Lader is er inmiddels, en ik heb hem een beetje door. Alles juist ingesteld, en de accu werd nu rustig, zonder bruisgeluidjes, opgeladen. Vandaag ook met het bootje gevaren, totdat de snelheid merkbaar wat inzakte, en nu weer aan het opladen, kan ik meteen een indruk krijgen van de capaciteit van de accu. Dus Z900, bedankt voor de tip, en Vincent, jammer dat je achter het net viste, door iets mindere communicatie met de verkoper, begrijp ik van je. Volgende keer beter. 8)
     
  9. Fransje

    Fransje

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    10
    Locatie:
    NL-Zoetermeer
    Hoi, ik heb een unicharger 6 gekocht, maar zonder handleiding.
    Het linkje dat hiervoor staat werkt helaas niet meer.
    Heeft iemand misschien de handleiding als pdf voor me?
     
  10. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat wil je er mee geen laden, d.w.z. accu-type, -spanning en -capaciteit?
     
  12. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
     
  13. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
    Dag Ernst

    ook nog een goede raad voor iedereen....

    Nooit een batterij opladen in onbewaakte momenten.... dus nooit s'nachts



    steffe
     

Deel Deze Pagina