6v humppack veilig voor servos, en is 1100mah genoeg ??

Psygho (Emil)

Forum veteraan
Inleiding:
Hallo,
Ik bezit een Protech enigma buggy met 2x een thundertiger 1013 servo (13 kilo met steltijd van 0,10sec @ 60 graden)

Op dit moment heb ik nog de batterijhuder, en zit er dus aan te denken om over te gaan op iig een gesoldeerd pack van 4 of 5 cellen.

Gezien ik toch wel dikke servos heb 8) , neig ik naar een 6 volt pack, en de ingebouwde BEC te omzeilen.

Als ik de remservo belast, gaat de stuur servo beduidend langzamer werken, en als ik het stuur ook nog eens handmatig belast, vliegt de failsafe er op, of gaat de servo van neutraal naar eindpunt, en weer terug.

Dit doet me denken dat of het pack (4x2000nimh) geen genoeg vermogen heeft, of eerder, dat de bec het gewoon niet meer aan kan, met deze 2 zware servo,s

De vragen

Alle humppacks die ik vindt zijn meestal maar tot 1100mah
Zou dit genoeg zijn om een uurtje of 2 mee te kunnen gaan ?
Desnoods zou 1 uur ook volstaan, maar das ook wel het minimaalste!

Of moet ik alsnog bv een custom 5 cellen 2500mah nimh penlight pack in elkaar knutselen, en hopen dat het in me ontvanger box past

Is 6 volt niet schadelijk voor mijn servo's ?
Op mijn marder (gas rem hiteck 945) ging het wel goed, zou het dan op deze thunder tiger servo's ook goed gaan? of is het verstandiger om eerst ff de piek eraf te halen totdat ik belast op 6 volt zit ?.

Ik heb de servo's ook op een 1:8 circuit racer en gebruik een 5 cellen pakket van dezelfde soort cellen op 1000mAh.

Afhankelijk van het circuit kan ik een half uur tot een max een uur rijden.

Het ziet er inderdaad naar uit dat de BEC de stroom die je servo's nodig hebben niet kan leveren. Je kan dan kiezen voor een zwaardere BEC of, zoals je al voorstelde, voor een apparte accu en de BEC uitschakelen. Als je een apparte accu gaat gebruiken moet je wel oppassen met 5 cellen. De spanning wordt dan duidelijk hoger en daardoor zal ook het stroomgebruik van de servo's duidelijk hoger zijn. De servo's zullen sterker zijn dat wel maar de kans dat ze te zwaar voor hun kiezen krijgen is ook groot met doorgebrandde servo's als gevolg. Jan (van de service-dienst) krijgt regelmatg servo's binnen voor reparatie waarvan de motor is doorgebrandt door deze oorzaak! Het is volgens mij beter te leren leven (en sturen) met tragere servo's dan regelmatig servo's laten repareren of nieuwe moeten kopen. Een andere mogelijkheid is servo's kopen die speciaal gemaakt zijn om op een hogere spanning te werken maar die zijn nogal prijzig.

Probleem is dat de gas /rem op zich met 5 kilo ook meer dan zat te doen is, maar ik houd van snelheid.

Dus het veiligste is toch een 4 cellen nimh pakket solderen, en deze rectstreek op kanaal 3 gooien om de BEC te omzeilen ?

Dan gaan we voor die optie, want op zich is de boel zo snel zat, en ik wil niet 2 servo's van 85 euro per stuk riskeren, de hobby is duur genoeg!

Zoals ik al zei heb ik totaal geen problemen met die servo's op 6v (ik heb geen BEC)

Maar heb je een ontvanger met BEC ?
Dan kan die wel over zijn nek gaan door de gevraagde servo's of je accu is ver heen....

Ik heb een futaba T-3PM, en zover ik weet zit daar een BEC op.
Batts die ga ik nog ff testen, want zijn wel de goedkopere versie.
Ik test ze even strax met mijn Vapextech, die kunnen maximaal 7 amps leveren continu :)

En de huidige gaan al inzakken op een ontlaad stroom van ik meen 1 amp, wat ik zo snel op de spectra lader gezien heb. Toen kelderde het voltage al aardig in.

Helaas moet ik nog even de eind-tor vervangen van de spectra, vandaar dat ik deze nu even niet kan gebruiken.

@Roelof
Weet jij hoeveel amps deze servo's trekken ?

Back