7.2 V versus 8.4 V snelheids verschil

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Henri1973, 3 sep 2019.

  1. Henri1973

    Henri1973

    Lid geworden:
    21 aug 2019
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Eerbeek
    Hallo mede gebruikers van dit forum, ik heb een vraagje mbt nihm accu's van de traxxas stampede .
    Mijn zoontje rijd ermee en nu zijn de accu's slechter aan het worden en zijn we aan het kijken wat te doen , nieuwe 8,4 volt accu's of gebruik gaan maken van de 7,2 volt accu's (aanzienlijk goedkoper en verkrijgbaar bij Alie) maar wat gaat het verschil zijn in snelheid en rijtijd?
    Kan iemand mij hier een zinnig antwoord op geven .

    Alvast bedankt
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Rijtijd bij gelijkblijvende capaciteit word bij 8,4V korter omdat de stroom toeneemt.
    Snelheid zal minimaal toenemen.

    GJ
     
  3. Henri1973

    Henri1973

    Lid geworden:
    21 aug 2019
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Eerbeek
    Dus de rijtijd zal langer worden bij 7,2 volt ?
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik weet niet wat er nu in zit maar als er nu een 8,4 in zit dan wordt de rijtijd langer bij gelijkblijvende capaciteit.
    Maar misschien moet je de regelaar anders instellen want als hij denkt dat er een 8,4 inzit en er zit een 7,2 in dan zal hij waarschijnlijk eerder afslaan.
    Ik heb geen auto, heb ooit wel een Stampede aan een collega zijn zoon cadeau gegeven maar geen idee wat erin zit.

    GJ
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Hij zal ook merkbaar langzamer rijden, iets waar zoonlief niet op zit te wachten gok ik.
     
  6. Henri1973

    Henri1973

    Lid geworden:
    21 aug 2019
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Eerbeek
    Hoeveel zachter hebben we het dan over , is dat in trainings stand nog maar 20 of anders in full power stand
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zie het maar zo dat je in plaats van 84 km nog 72 km/uur rijdt. Optrekken zal ook wat rustiger gaan, maar je kunt langer rijden en alles blijft veel langer heel. Het zal even wennen zijn, maar dat is met veel dingen zo. Ook minder spannend, maar alles heeft zo z'n prijs. Veel rijplezier gewenst! Gr. Klaas.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    het verschil tussen 8,4 volt en 7,2 is 15%.
    dat zal de auto dus ook langzamer rijden.

    voordeel van 7,2 is dat het wat goedkoper is, auto blijft langer heel.

    niemand kent alle specificaties van alle toestellen of auto's uit zijn hoofd, zodoende weet ik ook niet wat trainingstand of die km/ uur inhouden.
    rijd die auto nu 100km/uur, zal hij straks dus 15 km/uur langzamer gaan.
    rijd hij nu max 20, komt hij straks uit op 17.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Die 15% langzamer gaat niet helemaal op.
    Omdat hij minder stroom trekt hou je een iets hoger voltage onder belasting dus zal dat iets compenseren.
    Maar bij de snelheid die de Stampede haalt zal het amper opvallen.
    Ik lees dat ie standaard ergens iets van 35km/u haalt maar ze vermelden niet met welke accu.
    Als dat met een 8,4 zou zijn dan zal hij met een 7.2 iets van 30 gaan en in trainingmode de helft.
    Ik denk dat langer rijden belangrijker is dan een paar kilometer per uur sneller.
    Dus als je een accu koopt, neem een zo hoog mogelijke capaciteit.

    GJ
     
  10. Henri1973

    Henri1973

    Lid geworden:
    21 aug 2019
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Eerbeek
    Allemaal bedankt voor jullie antwoorden , mijn conclusie is dus 7.2 gaan nemen snelheid in trainings modus nu ongeveer 35 km/u dus zal zakken naar ongeveer 30 .
    Geen probleem voor een jongen van 10 jr.
    Langer rijden en minder belasten vind ik belangrijker dan een paar km/u extra.
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Toerental is evenredig met spanning, zal dus veranderen met factor (7,2 / 8,4) = 0,86, toerental en daarmee ook snelheid 14% lager.
    Stroom is evenredig met spanning kwadraat, zal dus veranderen met factor (7,2 / 8,4)² = 0,73, 27% lager. Rijtijd neemt toe met omgekeerde van die factor, 36%.
    Hierbij de iets lagere spanningsverliezen in accu/bedrading/regelaar/motor t.g.v. lagere stroom verwaarloosd.
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2019

Deel Deze Pagina