7,25" Wabash Mogul

Discussie in 'Sporen 3,5 - 5 - 7,25 inch' gestart door willemvdm, 23 mei 2021.

  1. willemvdm

    willemvdm The First Aviators

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.424
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hallo Henk.

    Ja staal is gevoeliger voor corrosie dan koper.
    In het keurings regelement staat
    Koperen ketel max 6 bar
    Stalen ketel met koperen vlampijpen max 8 bar
    Stalen ketel max 10 bar.

    Ik heb in totaal 34 tekeningen van deze lokomotief.
    En diverse versies voor de ketel.
    Op de tekening van voor 1978 staat een koperen ketel.
    De tekeningen van de stalen ketel zijn uit 1978, en op de tekening staat dat dit vanwege de koper prijs is.

    Ik heb even gerekend, de stalen ketel is 50 kilo.
    Ik denk dat de materiaal prijs totaal ruim onder de 1.000€ blijft
    Maar met arbeid (o.a. een gecertificeerde lasser) gaat de ketel toch wel tegen de 3.000€ kosten.

    Bij de metaalwinkel kost een plaat koper van 1 M2 met een dikte van 6 mm = 53 kilo zo'n 2.150 € dus 40€ per kilo.
    De ruwe koperprijs is in een jaar tijd verdubbeld!
    Maar koper is zwaarder dan staal.
    Ik denk dat ik voor een koperen ketel bruto (dus afval meerekenen) minimaal 60 kilo koper nodig heb, dus 2.400 €
    En dan reken ik nog met dezelfde wanddikte als staal!!
    Zilversoldeer is bij HBM in de aanbieding, van 15€ voor 10€ per staafje, maar dat is nog steeds 1.200 € per kilo
    Tel daar de flux etc bij op en ik zit zo op 5.000€ materiaalkosten voor een koperen ketel.

    Deze stalen ketel is nooit goed schoongemaakt (waspluggen zijn echt maar 6 mm diameter).
    Verder denken wij aan slecht water en vochtig wegzetten als oorzaken van de heftige corrosie.

    De regel met een stalen ketel is:

    Bij regelmatig gebruik de ketel vol met gebruikt water wegzetten (dus geen vers onthard leidingwater erin dat zuurstofrijk is).
    Dus bij werkdruk de ketel zo vol mogelijk trekken en dan laten afkoelen, water dat gekookt is bevat vrijwel geen zuurstof meer.

    Bij langere stilstand ketel leegmaken maar wel ventileren (dus veiligheden en waspluggen verwijderen)
    Bij deze lok is alleen een 3 mm doorlaat van de spuikraan als ventilatie gebruikt.
    Dan is de kans groot dat de ketel nat blijft van binnen!

    Als ik de lok thuis zou wegzetten zou ik de lege ketel zeker vullen met argon, dan heeft roest zeker geen kans.
    En dat kost nog geen 50 cent om de hele ketel met argon te vullen!
    Ik ga morgen op de club eens vragen waarom ze dat niet doen.

    Maar zelfs met slechte behandeling is deze ketel nog 29 jaar meegegaan.
    En de nieuwe wordt beter, dat weet ik zeker.
    Gezien mijn leeftijd zal de nieuwe ketel mij zeker overleven!

    Groeten Willem
     
  2. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.927
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Laatst bewerkt: 1 jul 2021
  3. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    noord-limburg
    Begassen
    Willem,

    Als ik de lok thuis zou wegzetten zou ik de lege ketel zeker vullen met argon, dan heeft roest zeker geen kans.
    En dat kost nog geen 50 cent om de hele ketel met argon te vullen!

    Argon, stikstof, koolzuur, mengas 85/15
    Even doorspoelen hiermee
    en tijdens einde spoelen kraan sluiten.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  4. willemvdm

    willemvdm The First Aviators

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.424
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Goede tip.
    Dezelfde ontwerper Allen heeft op basis van de Mogul ook een Tenwheeler gemaakt, hier een foto van de website.
    [​IMG]
    Nu staat er op de club in Barendrecht ook 1 van deze loks, identiek dus aan de Mogul, maar iets langere ketel en 1 extra pony as.
    Ook de tender is langer maar verder identiek.
    Vanavond deze eens goed bekeken, wat kan ik voor slimmigheden gebruiken voor de Mogul?
    Nu deze heeft (afwijkend van de tekening) een grote inspectie/vulplug onder de zanddom ( dus tussen de schoorsteen en de stoomdom)
    Ideaal als je de ketel wil vullen, wassen of drogen na het legen.
    Ook heeft mijn ketel aan de achterkant 3 draadringen bovenop, manometer, bovenkant peilglas, verdeelblok voor stoomkranen
    Dat is ongewoon (staat niet op de tekening), in feite kan alles aangesloten worden op een (groter) verdeelblok.
    De gedachte nu is dus om 2 draadringen weg te laten en dus 2 andere extra grote waspluggen bovenop te maken.
    1 onder de stoomdom
    1 voor het verdeelblok (in het machinistenhuis)
    En dus 4 grote waspluggen onder in de vuurkist.
    Dan kun je dus zeker 1 keer per jaar gewoon de tuinslang op de ketel zetten en alle roest en drab wegspoelen.
    [​IMG]
    Dan zal dit niet snel meer gebeuren (gehele tussenruimte waar water hoort te zitten is gevuld met roest)

    Een belangrijke les voor iedereen.
    Als je een gebruikte stoomlok koopt houd er dan rekening mee dat er grote onderhoudskosten kunnen komen.
    Ik heb helaas geen aankoopkeuring laten doen maar ook dan kun je nog verrassingen tegenkomen.
    Regelmatig zie ik aanbiedingen op internet van oudere loks, waarbij de verkoper zich baseert op prijzen die hij op het internet ziet bij een handelaar van loks met volledige keuring en garantie.
    Maar dan vragen ze dus iets minder voor een lok zonder gekeurde ketel die al 20 jaar stilstaat!
    Echt dat is vragen om problemen, een ketelkeuring is verplicht en vrijwel onmogelijk als de historie van de ketel onbekend is!

    Groeten Willem
     

Deel Deze Pagina