700motor <-> brushless

hoe kan je bijvoorbeeld weten welke brushless je moet monteren om een 700 motor op 8.4 volt te vervangen ?

bestaan er zo geen lijstjes?

en is brushless altijd met speciale ESC ?

cooper zei:
en is brushless altijd met speciale ESC ?

Yup
yes.gif

Als je een motor wilt vervangen moet je eigenlijk de oude motor vergeten. Je moet gewoon een motor zoeken voor je vliegtuig.

Als je toch wilt vervangen kan namelijk op verschillende manieren "vervangen". bijvoorbeeld:

1. Zelfde prop met zelfde toeren.
Meestal kom je dan op een lichte brushless uit met minder stroom dan orgineel vanwege beter rendment.
Dan is een axi 2814/12 bruikbaar
http://www.modelmotors.cz/index.php?id=en&nc=produkty_vypis&url_ps=axi_2814_12&id_odkazy=m_ac

2. Zelfde cellen en zelfde stroom.
Bijvoorbeeld voor de speed 700 8.V volt zoek je dan naar een motor die lekker draait op 8 cellen en 30A.
mega 20/4is dan leuk.
http://www.megamotorusa.com/Brushless/ACn22-20-4.htm?id=25

3. Geoptimaliseerde combinatie.
Je krijgt dan meer topvermogen, betere (grotere) prop en bij gas terug ook nog zuiniger dan orginele combinatie.
Door lagere gewicht van motor kan je weer meer cellen meenemen.
Dit heeft mijn voorkeur. Meer vermogen en ook langer vliegen.

mega 30/3 (Dirk noemde deze niet voor niets), met 10 cellen en tot 40A.
Dit heeft dan dubbel vermogen van de speed700. Als je rustig vliegt (zoals met de 700 vroeger), dan vlieg je ook weer tot 40% langer (meer rendement, meer batterijen)

Afhankelijk van de toepassing kan je nog verder optimaliseren door de prop zo goed mogelijk te kiezen.
Hiervoor moet je rekenen, of op de websites van fabrikanten kijken, want die hebben meestal wel tabellen met mogelijkheden en voorbeeld vliegtuigen.

"de vervanger voor" kan je dus niet simpel zeggen. Teveel mogelijkheden.
"De beste motor voor... (Vliegtuig, vliegstijl, budget, toekomstplannen)" is per merk wel aardig te bepalen.

Kies dus een merk op basis van verkrijgbaarheid, prijs, techniek (binnen of buitenloper) etc... en kies van dat merk de meest bruikbare motor.

:offtopic: (even tussendoor)
Harold waarom reken jij altijd met 40 amp?
Ik vind dan mijn accu's nog al warm worden.(1700 mah)

:ontopic:
Cooper het hangt ook van je zwever af.
Als je een langzame zwever heb kan je er wel een grote motor in doen maar hij gaat toch niet snel omhoog.
Verder ben ik het met Harold eens dat je die 700 moet vergeten.
Je weet niet wat je meemaakt als je hem inwisselt voor een borstelloos.

Bertus zei:
Harold waarom reken jij altijd met 40 amp?

Een reden om van 40A (voor SC cellen als RC1700 of RC2400) uit te gaan is dat als je van een lagere stroom uitgaat je eigenlijk nog geen borsteloos nodig hebt.

Ik heb ook een beetje "organische" vliegstijl.
Heel veel de gasknuppel gebruiken en dan 6-8 minuten met oude RC1700.
Volgas wel 40A, maar 15A gemiddeld.

Zwevers moet je lanceren. Als je echt van zweven houdt moet de motorloop zo kort mogelijk zijn, want dan besteed je relatief meer tijd aan zweven :wink:

Mensen die zeggen "het hoeft niet zo hard omhoog voor een thermiekzwever" zijn eigenlijk verkapte motorvliegers.

Harold zei:
Mensen die zeggen "het hoeft niet zo hard omhoog voor een thermiekzwever" zijn eigenlijk verkapte motorvliegers.

Hier heb je gelijk in maar mijn zwever van 13 kilo krijg je niet zo snel omhoog.
Als je dan je accu's in 1 keer leeg trekt met 40 amp smelt hij bijna uit mijn romp.
Nu maar weer verder met de speed 700

Back