Als je een motor wilt vervangen moet je eigenlijk de oude motor vergeten. Je moet gewoon een motor zoeken voor je vliegtuig.
Als je toch wilt vervangen kan namelijk op verschillende manieren "vervangen". bijvoorbeeld:
1. Zelfde prop met zelfde toeren.
Meestal kom je dan op een lichte brushless uit met minder stroom dan orgineel vanwege beter rendment.
Dan is een axi 2814/12 bruikbaar
http://www.modelmotors.cz/index.php?id=en&nc=produkty_vypis&url_ps=axi_2814_12&id_odkazy=m_ac
2. Zelfde cellen en zelfde stroom.
Bijvoorbeeld voor de speed 700 8.V volt zoek je dan naar een motor die lekker draait op 8 cellen en 30A.
mega 20/4is dan leuk.
http://www.megamotorusa.com/Brushless/ACn22-20-4.htm?id=25
3. Geoptimaliseerde combinatie.
Je krijgt dan meer topvermogen, betere (grotere) prop en bij gas terug ook nog zuiniger dan orginele combinatie.
Door lagere gewicht van motor kan je weer meer cellen meenemen.
Dit heeft mijn voorkeur. Meer vermogen en ook langer vliegen.
mega 30/3 (Dirk noemde deze niet voor niets), met 10 cellen en tot 40A.
Dit heeft dan dubbel vermogen van de speed700. Als je rustig vliegt (zoals met de 700 vroeger), dan vlieg je ook weer tot 40% langer (meer rendement, meer batterijen)
Afhankelijk van de toepassing kan je nog verder optimaliseren door de prop zo goed mogelijk te kiezen.
Hiervoor moet je rekenen, of op de websites van fabrikanten kijken, want die hebben meestal wel tabellen met mogelijkheden en voorbeeld vliegtuigen.
"de vervanger voor" kan je dus niet simpel zeggen. Teveel mogelijkheden.
"De beste motor voor... (Vliegtuig, vliegstijl, budget, toekomstplannen)" is per merk wel aardig te bepalen.
Kies dus een merk op basis van verkrijgbaarheid, prijs, techniek (binnen of buitenloper) etc... en kies van dat merk de meest bruikbare motor.