720 BB torque en 6 volt lood?

Alvast een fotootje van de binnenkant. Motorsteun gemaakt, plaats voor de accu (12V) voorzien, die kon er net in.

displayimage.php

Even geduld voor de foto, mannen, 't wil weer nie lukken, duizend bommen :evil:
Voorlopig moet het maar via onderstaande link (trouwens dezelfde url als tussen de img-tags, begrijpe wie kan) ik geef het op, bekijk het morgen nog wel es opnieuw . . .

http://foto.modelbouwforum.nl/displayimage.php?pid=21748&fullsize=1

Dag Archibald ,

inderdaad een mooi model , niet veel gezien op het water , zo'n US tug met twee schoorstenen ...

waar had je de plannen gevonden ?

de groetjes ,

Laurent

Bedankt voor de tip, Patrick, je moet het maar weten . . . ik kon er niet uit hoe Roel aan een andere url kwam dan ik. 't Zullen de late uurtjes geweest zijn, zekerst? Nogmaals merci. AH

Laurent,
het model is van een kit die ik kocht op e-bay. Er was echter veel verloren, 't komt erop neer dat ik alleen een romp had, wat metalen fittings, een beetje plastic en wat hout. Plan bestond uit een bovenzicht en een zijaanzicht, geen bouwinstructies. De grote helft heb ik zelf moeten maken, een halve bouwdoos dus. Het gaat over een Dumas-kit van de Lackawanna, een sleper gebouwd in 1900, van de Lackawanna-spoorwegen in de US. Dit type slepers sleepte barges met steenkool of petroleum van New York noordwaarts, soms helemaal tot 't noorden van Canada.
Op 15 augustus 1915 zonk de Lackawanna na een aanvaring met een soortgelijke sleper in de Nantucket Sound (zeeëngte tussen twee eilanden). Vandaar dus ook de nieuwe naam. Als je geïnteresseerd bent in die tekeningen, mag je die gerust hebben, hoor. Laat maar weten.
Groetjes, AH

Dag Archibald,

Mooi schip man.
Ik ben zeer benieuwd hoe je de belettering er zo mooi strak op gekregen hebt.

Groet,
Henk.

Die letters zijn nog niet definitief, Henk. Het zijn prints vanaf een computerbestandje. Maar het oogt wel goed. Niet? Je moet echt dicht kijken om het te zien. Ik ga het in elk geval voor de definitieve letters met computerprints proberen. Zo dicht mogelijk tegen de letters uitsnijden, langs de randjes lopen met een zwarte alcoholstift, opkleven, en dan een laagje of 2 satijnvernis. Moet lukken, ik houd je op de hoogte.
Groeten, AH

Mannen, nu wordt het pas echt spannend, . . .
Ben sinds gisteren eigenaar van een zender (3 kan-40 mhz-FM), met toebehoren. Heb dus weer enkele elektro-vraagjes:
Bij dat pakket zit een schakelaartje, omdat die draadjes nogal aan de fijne kant zijn vermoed ik dat dat schakelaartje niets met stroom maar met radiogolven te maken heeft? Waar moet dat voor dienen?
Met den deze zullen jullie misschien es goed lachen. In verband met de zekering: om te weten hoe zwaar die moet zijn, moet ik -als ik het goed begrijp- de hoeveelheid ampères meten terwijl het model in het water ligt en tegengehouden wordt? De motor moet dan op volle kracht draaien? Kom ik geen handen tekort dan?
Ik heb mij ook een ontstoorder voor de motor aangeschaft, mag ik die om het even waar plaatsen of moet dat ding zo dicht mogelijk bij de motor blijven. Misschien moet die aan de motor zelf bevestigd worden?
Zijn er nog belangerijke zaken die ik zeker moet of niet mag doen?
Elektrische groetjes, A!H

Hallo,

ik denk dat die schakelaar tussen de ontvanger batterij en de ontvanger komt te staan. Dus inderdaad ... heeft met de radiogolven te maken.

Ik gebruik die echter alleen maar als ik een aparte ontvangerbatterij heb - dus in mijn vliegtuigen. In mijn boten heb ik tot nu toe altijd de BEC gebruikt van de regelaar. Maw, de electriciteits voorziening van de ontvanger gaat via de regelaar. (zo heb je weeral een batterij minder te laden - gaat echter alleen maar bij max 2-3 servo's, afhangelijk van spanning).

Opteer je hier ook voor, kan je de schakelaar gewoon opzij leggen. Ik zet wel tussen batterij en regelaar een zware schakelaar op de hele boot af te zetten - oftewel zorg ik dat ik makkelijk aan de batterij fiches kan op gewoon de boot uit te zetten.

Ontstoorders voor de motor zouden op de motor moeten komen, meestal zijn dit gewoon capaciteiten die je erop soldeert of een printje dat op de motor gaat. Ik zou zeker zo dicht mogelijk bij de motor gaan.

>In verband met de zekering: om te weten hoe zwaar die moet zijn, moet ik -als ik het goed begrijp- de hoeveelheid ampères meten terwijl het model in het water ligt en tegengehouden wordt? De motor moet dan op volle kracht draaien? Kom ik geen handen tekort dan?

Inderdaad, en ja... ik vraag mijn vrouw om te helpen als ik dit doe. Mijn Torque 720 op 12V zijn nu met 7.5A zekeringen gedaan.

Ik heb een hooftzekering van 15A tussen batterij en hooftschakelaar. Dan 7.5A zekeringen tussen elk van de 2 motoren en de regelaars. Dan ook een 1A zekering voor alle lampjes, geluid etc...

Let erop dat je de kabels netjes wegwerkt en zoveel mogelijk antenne en andere draden (zeker de stroom) uit elkaar houden. De antenne liever snel uit het model leiden in de mast ofzo. (probeer toch... ik luk er niet altijd in de zaak netjes te houden)

Probeer je stekkers van de regelaar en batterij zo te maken dat je niet per toeval je kan vergissen in + en - of kortsluiting kan maken in de boot.

Patrick

@perk
bedankt voor de tips, Patrick, die komen zeker van pas.
Heb dus wat meetwerk verricht: ik kom uit op 2,5 A (eigenlijk schommelt het tussen 2,2 A en 2,5 A, is dat normaal?). Als ik dan verder redeneer zou ik een zekering van 3,5 A - 4 A nodig hebben. Klopt dat?
Hebben die zekeringen een speciale naam bij de elektrowinkel?
Moet dus toegeven dat het verschil tussen 6 V en 12 V immens is. 't Zal dus 12 V worden. Die 12 V accu op zich is trouwens net genoeg balast voor het model.
Groeten, A!H

duizend kannonen en granaten, 2.5A ... dat is niet veel. Zo ga je lang kunnen varen zonder de motor warm te laten lopen. Dit is toch gemeten met vet in de as he?

Ik gebruik autozekeringen en koop de houder in de plaatselijke electronica winkel (Verel - Althys in Mechelen).

die glaszekeringen zijn wel beter denk ik en makkelijker te veranderen - alleen vind ik ze niet in de juiste amperages hier.
Patrick

Inderdaad gemeten met vet in de as. Ongelofelijk wat voor kracht achter zo'n motortje zit, amaai.
Dus zekering van 4A is voldoende?
Groeten, A!H

Ik zou denken dat 4A inderdaad oke is, genoeg marge voor enige opstartstroom en niet teveel opdat de motor mij blokkering zou doorsmeulen.

Patrick

@Archibald:
Kies je zekering zo laag mogelijk; inderdaad geblokkeerd model met je model op volle kracht vooruit. Even rekening houden met het moment dat je overschakelt van 'vol vooruit' naar 'vol achteruit'; (of omgekeerd)Dan kan je een piekstroom krijgen die groter is dan je blokkeerstroom.
Sommige moderne regelaars lassen een momentje rust in tussen 'vol vooruit' en 'vol achteruit', maar omgekeerd niet.
Wat ik doe is op al m'n accu's standaard een zekering plakken.
Mijn twee grote schepen (Parat en Norderney) trekken beide max 4 Amp op beide motoren.
Op de + leiding van de accu's heb ik zo'n platte autozekering van 5 Amp zitten. Gewoon de houder op de accu plakken, en de zekering erin drukken. Kost weinig, en op deze manier zijn alle circuits gezekerd.

Eindelijk helemaal klaar en varend.
Zo ziet het er nu uit binnenin:
NantIntL8.1.jpg

Heb dan toch de 12 V batterij terug vervangen door die van 6 V. Het zwaartepunt kwam met 12 V te hoog te liggen waardoor het model niet echt stabiel was. Doordat de 6 V batterij platter is komt het zwaartepunt een stuk lager te liggen en kon de rest van de balast laag in de romp blijven. Kwa snelheid valt dat allemaal heel goed mee. De antenne van de ontvanger wordt door de achterste schoorsteen getrokken, zo blijft ie uit de weg van de elektronica. Kan sneller dan schaalsnelheid, no problemo. Mooi vaarbeeld, kijk maar:
normal_NantSail1Low.jpg

normal_NantSail3Low.jpg

normal_NantSail2Low.jpg

Groetjes en iedereen bedankt voor al de goeie raad en advies. A!H

dag Archibald ,

Mooi boot , inderdaad ...

Ik zie dat je dus aan "t'bosje" vaart ...

heb je een van mijn vrienden nog niet ontmoet , een zekere Jacques
( of "Lulu" voor de dames ) , hij vaart met een witte koopvaarder , de
"Odet" ?

de groetjes ,

Laurent

@ Laurent: merci voor 't compliment. Ben in die twee keren dat ik gaan varen ben nog geen andere modelbouwer tegengekomen . . . heel de vijver voor mij alleen!
(met uitzondering van de eenden, waterhoenders, meeuwen en schildpadden, of course :wink:)
Groetjes, A!H

't Bosje is Oostends voor het Maria Hendrikapark te Oostende.
Oostendes grootste park, er zijn verschillende grote vijvers. Je mag in principe slechts RC varen in één welbepaald gedeelte.
A!H

Wat leven we in Nederland toch in weelde je kan varen waar je wilt.
In Duitsland mag het niet en bij de Belgen ook al niet overal.

Back