747 met extreme zijwind <<Filmpje>>

Dit is geen zijwind!

Dit is op het oude vliegveld van hongkong. (dus meer dan 8 jaar terug) Daar had je de IGS: een nadering richting een heuvel met op het laatst een rechter bocht naar de baan. Keurig aangegeven met sequence-lights. En één belangrijke regel: Als je buiten die verlichting uit kwam moest je doorstarten! Daar had deze Korean Airlines vlieger geen zin in.

Als je goed kijkt, kun je zien dat het toestel van 'buiten' de bocht naar de baan vliegt, waarna het toestel cross-controlled boven de baan ongeveer recht wordt geschopt. Motor 1 raakt bijna de baan (Bij een 747 raakt bij ongeveer 8graden helling een buitenmotor de baan).

Je kunt je wel voorstellen dat deze vlieger behoorlijk op z'n kop heeft gekregen van de authoriteiten van Hong Kong.
 
OK bedankt voor de info.
Ik ben in 1997 en 1998 nog op het oude vliegveld in HongKong geland en dat was inderdaad heel apart. Je vliegt langs flatgebouwen en kijkt gewoon bij de mensen naar binnen. Ineens ga je hard rechtsaf en sta je op de grond.
 
Noah zei:
Als dat met opzet was dan kan hij best een aardig stukje vliegen :)

Absloluut niet :!: Met kunst en vliegwerk heeft hij het toestel met moeite zonder schade op de baan gekregen. Met goed vliegen had dat niets te maken. Als hij zo'n goede vlieger was geweest, was hij mooi recht voor de baan gekomen. Dit was zo'n duidelijk voorbeeld van slecht 'airmanship' dat foto's van deze nadering indertijd zelfs in de Flight International hebben gestaan. (De authoriteiten maakten indertijd van elke nadering opnames)

A superior pilot uses his superior judgement de prevent situations where he has to use his superior skills
 
@ Arie

Haha ja idd. Maarja daarvoor zijn we Nederlanders he... of zeg ik nu iets verkeerds :P
 
Nico Peursum zei:
Dit is geen zijwind!

Dit is op het oude vliegveld van hongkong. (dus meer dan 8 jaar terug) Daar had je de IGS: een nadering richting een heuvel met op het laatst een rechter bocht naar de baan. Keurig aangegeven met sequence-lights. En één belangrijke regel: Als je buiten die verlichting uit kwam moest je doorstarten! Daar had deze Korean Airlines vlieger geen zin in.

Als je goed kijkt, kun je zien dat het toestel van 'buiten' de bocht naar de baan vliegt, waarna het toestel cross-controlled boven de baan ongeveer recht wordt geschopt. Motor 1 raakt bijna de baan (Bij een 747 raakt bij ongeveer 8graden helling een buitenmotor de baan).

Je kunt je wel voorstellen dat deze vlieger behoorlijk op z'n kop heeft gekregen van de authoriteiten van Hong Kong.

motor 1 is niet zo spannend, die is vanaf grond nivau zoan 1,7 meter, maar motor 2 dat is n heel ander vehaal, bekijk het filmpje, en aanschauw dat motor 2 veel lager bij de landingsbaan staat als motor 1.
maja, denk je in, als de ILS niet helemaal staat opgelijnd met de baan...dan ben je echt het haasje:p
maar dit soort vliegers vind ik meer cowboys...nix met vliegen te maken!
 
Back
Top