80% Short S23 van Bart83

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Johaver, 13 mrt 2013.

  1. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Vandaag zijn de plannen toegekomen van de Short S23 die Bart getekend heeft.
    Heb nog nooit plans gehad die zo duidelijk zijn, een handleiding is er niet voor nodig, een beetje bouw ervaring is voldoende, anders bekijk je Bart zijn bouwdraadje maar.

    bouwverslag-short-s-23-c-class-empire-vliegboot

    Het gaat wel wat tijd vergen, mits ik alle onderdelen zelf met de hand ga snijden en dat zijn er veel, maar eens terug nieuwe inktpatronen in mijn printer plaatsen, zal hem nodig hebben.
    Word net als die van Bart uit balsa gebouwd, voor de hardere spantjes en ribben wordt het alweer fruitkistjes hout ipv. triplex, dat heb je gratis bij de fruitboer, is ook sterk en lichter dan triplex.
    Afmeting: 168cm
    Motoren: 4x Turnigy 1450 Kv 160W.
    Lipo's: 2x 2200 mAh 3s of 1x ????? mAh.( hangt van het totaal gewicht af )
    Propellers: 7x4,5 drie bladig.

    Hierbij wil ik Bart nog eens uitdrukkelijk bedanken voor het verschalen naar 80% en bereidheid om mij de plans te leveren.
    Dank U Bart.

    [​IMG]

    Johan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hoi Johan ,

    Bedankt voor de mooie woorden :) en heel veel succes en plezier bij de bouw.
    Ik meld jou verslag in het Ivan draadje ;).

    Heb de deze al bekeken ?

    bol.com | Empire Flying Boat Manual, Brian Cassidy | Boeken

    Ik kan je dit boek ten ZEERSTE aanraden , is echt elke cent waart , de auteur heeft er zijn levenswerk van gemaakt om alles over deze vliegboten te documenteren , heel veel mooie tekeningen en foto's welke niet op het internet zijn te vinden.

    Mvg,

    Bart
     
  3. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Hoi Bart.

    Mooi boek, morgen eens horen bij de Standaard boekhandel of zij deze kunnen bestellen, heb nog boekenbons liggen.

    Zo, de eerste materialen zijn in huis gehaald.
    Zoals reeds vermeld vervang ik het triplex door hout van fruitkistjes.

    [​IMG]
    Bij de fruitboer maar een paar mooie meegenomen met rechte plankjes, deze zijn 3 laags gelijmd en hebben dus ook hun sterkte en ze zijn bovendien simpel met een balsa mes te snijden.
    Nu maar eerst de haakjes er uitprutsen.

    [​IMG]
    Met dit resultaat.

    Johan.
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2013
  4. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    ZOOOO, weer wat om te volgen, ik ben benieuwd Johan wat je er van gaat maken.
    Word dit je eerst watervliegtuig?
    Wat dat hout betefd van de fruitkistjes, mooi alternatief.

    Succes!

    Mvg Pascal.
     
  5. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Hoi Pascal.

    Het word de eerste, heb al boten en vliegtuigen gebouwd, waarom dan eens geen vliegboot.:)
    Veel water zal hij niet te zien krijgen, je vind in Schaffen bij de Diestse vliegclub enkel maar gras.
    We hebben hier in Aarschot wel een botenclub met een ruim watertje, maar door de omringende populieren is er vliegen niet te doen.
    Maar denk dat ik er wel gebruik ga van maken om de motoren uit te lijnen.
    Als hij bij bijna volgas een bepaalde richting uitgaat, kan ik de motoren zo uitlijnen tot hij rechtdoor gaat.
    Nu dat is mijn gedachte, mensen die watervliegen zullen het wel beter weten dan ik.
    Als het allemaal wat meezit rijd ik wel eens een keertje tot Zeumeren als ze een open dag hebben, er zal wel iemand te vinden zijn die het ding vanaf het water in de lucht wil brengen voor mij.

    Johan.
     
  6. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hoi Johan ,

    lees onderstaande eens door :




    Watervliegen moet je echt eens proberen geloof me, zeker voor wildvliegen is het idéaal.

    Zijn deze watertjes niet geschikt ?

    [​IMG]

    Mvg,

    Bart
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Ja , vooral dat in Keerbergen , dat is ooit een echt vliegveld geweest waar in de oorlog spitfires en hurricans landen.
    Nee echt , daar schieten ze je uit de lucht , er wonen veel b.v's en er is een golfterein.
    Dirk
     
  8. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    In Rotselaar zal dat ook wel het geval zijn.
    Als we hier iets van fatsoenlijk water hebben, word het wel op een of andere manier gebruikt voor recreatie, jammer dat modelvliegen daar nooit bijhoord.
    Een oplossing zou zijn de vaartkom in Ham, maar de burgemeester daar is tegen modelvliegen, hij vind dat daar uiteindelijk bende vorming van komt.
    Begrijp niet wat deze daar mee bedoeld, bij voetbal kan je pas van bende spreken, kost de staatskast miljoenen per jaar voor ordehandhaving door agenten te voorzien.
    Bon, wat verder spantjes snijden, we vinden er mogelijk wel wat op, Nederland is tenslotte niet zo ver.

    Johan.
     
  9. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Boek is inmiddels ook besteld.
    Maar zoals het Belgie betaamd, kost hij hier 32€, gelukkig heb ik boekenbons en heb ik hem eigenlijk gratis.

    Johan.
     
  10. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hier ga je erg veel leesplezier aan beleven. Op de Seawings website kan je het eerdere boek van Brian Cassidy ''Flying Empire's '' gratis downloaden.

    Seawings empire pagina

    Mvg,

    Bart
     
    Santman vindt dit leuk.
  11. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Ondanks alle goede voornemens, ben ik er pas vandaag in geslaagd om de eerste spantjes over te nemen.
    Een nadeel dat je familie hebt die weet dat je wat kennis hebt over diverse zaken.
    Eventjes een lekje in de badkamer, we zullen eventjes onze Wannes vragen, die vernieuwd ze wel gelijk eventjes mee.
    Grrr.. blijft het bij mij weer eventjes liggen.
    Enfin, dan vandaag toch het eerste werkje, niet spectaculair, maar toch een begin.

    [​IMG]
    Ja Ja mensen, mijn eerste spantjes staan op papier.
    Wel nog op de oude manier, overgenomen op transparant papier en met de losse hand, we hebben tenslotte in de kleuterklas geleerd van tussen de lijntjes te kleuren he.
    Uitknippen en met Pritt op het hout kleven, tip van Bas, ik luister dan ook graag naar ouderen onder ons.:worship:

    Johan.
     
  12. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Dat heb je netjes overgetekend Johan. Heb je je boek al binnen ?

    Mvg,

    Bart
     
  13. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Nee Bart, dit kan nog een tweetal weken duren.

    Maar ik heb al eens vlug doorgenomen wat je geplaatst hebt van Brian Cassidy, dat is echt wel de moeite waard, zo kan je praktisch alles achterhalen van de diverse toestellen, tot zelfs de prijs wat ze moesten betalen voor een ontbijt, moet een boel aan speurwerk gekost hebben.
    En dit nadat nog enkel de ramp 'talud' voor de tewaterlatig bestaat en de fabriek in zijn geheel is verdwenen.

    Johan.
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2013
  14. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hoi Johan ,

    Deze mr Cassidy heeft er echt zijn levenswerk van gemaakt om alles over deze vliegboten te verzamelen en documenteren, in de nieuwe haynes heeft hij ongveer alles verzameld.

    Ook de Seawings website is een mooie bron van informatie.


    Mvg,

    Bart
     
  15. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Vandaag eventjes niets gedaan.

    [​IMG]
    Naar jaarlijkse gewoonte is het vandaag feest.
    Nr 6 zoekt even troost na woorden met nr 7, nr 1 zal nadien ook beroemd worden.
    Nr 8 voorspelt dat hij een haan 3 keer kan laten kraaien, de rest praat nog wat na over de woordenwisseling die zopas heeft plaatsgevonden.

    Johan.
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2013
  16. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Het eerste echte werkje.

    [​IMG]
    Bouwplank iets te kort, maar het valt nog mee, is maar aan een zijde, eerst maar alles erop wat nog niet gelijmd dient te worden getimmerd.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Mits het een verkleining is moet er wat geschipperd worden met het te gebruiken balsa, zo heb ik de ganse zijde gemaakt uit liggers van 4x4 balsa.
    Nog zo eentje maken, dan kan het skelet samengesteld worden.
    En dan nog veel spantjes uitsnijden.:)

    Johan.
     
  17. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Je bent al lekker bezig johan !! ik ben zeer benieuwd naar je verdere vorderingen en gebruikte houtdiktes e.d .


    Bij mijn Caledonia draaien de motoren al :)

    [​IMG]

    Mvg,

    Bart
     
  18. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Hoi Bart.

    Die foto met draaiende motoren was mooi om zien in je draadje en de bekleding van motorgondels en vleugel vallen zeer goed mee.
    Heb vandaag mijn boek ontvangen, straks eens rustig doorbladeren, kan het balsa rustig zijn vorm aannemen en kunnen we morgen het andere deel maken.
    Houd je wel op de hoogte van de gebruikte diktes, het is de bedoeling om zo licht mogelijk maar toch sterk genoeg te bouwen.
    Veel ervaring heb ik niet op gebied van echte schaal bouw, maar met de aanleg van een druivelaar in een landschap op mijn modelbaan heb ik wel wat geleerd.
    Even of topic.

    [​IMG]
    Foto van zulks een veldje.

    [​IMG]
    Aanvang.

    [​IMG]
    En het plaatsen in een beetje realistisch uitziend landschap.
    Maar dit zijn nog geen op schaal gebouwde vliegtuigjes he.

    Johan.
     
  19. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    1 en 1= 1.

    Rekensom is juist hoor, je kan er maar 1 toestel met bouwen.

    [​IMG]
    Tweede zijde is ook gemaakt.

    [​IMG]
    Een lichte afwijking is op een stukje gevonden, maar dat is wel op te lossen.
    Morgen stellinkje bouwen om het skelet te bouwen, toch gemakkelijk dat je bij een ander kan afkijken, heb nog nooit zo weinig op een plan gekeken, gebruik gewoon de Cad tekeningen van Bart, nog nooit zulke duidelijke handleiding gehad.

    Johan.
     
  20. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Afwijken van het plan is niet abnormaal.

    [​IMG]
    Zo gebruik ik een vol blokje ipv. een liggertje in de staart.

    [​IMG]
    Maakt het wat makkelijker om de romp uit te richten door verschuiven, uit het piepschuim kan ik een steuntje snijden om halverwege te ondersteunen.
    De romp is niet vlak, het werken op het plan voor de bodem samen te stellen is daardoor wat moeilijker, maar wat zit ik hier nu te vertellen, een zelfbouwer kent deze problemen wel, nu lijkt het net of ik het ei van Columbus heb uitgevonden.

    Johan.
     

Deel Deze Pagina