80% vuistregel ontladen lipo's

Ik vroeg me het volgende af: hier en daar lees ik dat het aanbevolen wordt om lipo's maar voor 80% te ontladen.

Waar slaat die 80% op? 80% van de capaciteit (hoe meet je dat dan) ? Totdat de spanning van een cel tot 80% is teruggevallen van z'n max. spanning (0,8 * 4,25 V = 3,4V ) ... nog wat anders ?

80% van de capaciteit word dan bedoeld.
Dus een 1000mAh accu mag je 800mAh uit verbruiken.
Dit kan je zien als je de accu weer oplaad hoeveel hij er terug in stopt.

Het beste is een timer instellen dan bv 5minuten vliegen en dan kijken wat de lader
er weer in stopt en dan delen door 5 dan weet je het verbruik per minuut en zo kan je
doorrekenen naar je 80%.
Gr Giel

Hoi

Het blijkt dat LiPoly packs liever niet tot 3volt gaan (per cel).
Op zich is dat ook best vervelend als je ESC afslaat als je bv 9volt raakt met een 3s pack.
Op dat moment is er eigenlijk 'niks' meer om je motor te laten draaien. De servos zullen het zeker nog een poos doen, maar de motor zal stoppen. Als je dan geen zwever hebt, dan is landen een probleem. Dus ook wat dat betreft, is 80% wel raadzaam.

Als de ESC de functie heeft om een hogere voltage in te stellen, is dat raadzaam.
Bij Castle Creations is dat helemaal in te stellen middels de USB kabel en software.
Bij andere merken zoals Turnigy, kun je vaak kiezen naar 3.1volt of 3.2volt per cell.
Dit alles...is beter dan 3volt per cell!

Op tijd vliegen is inderdaad het meest raadzame. Maar ook dan ligt het er vaak aan of het hard waait of zacht waait. Dat heeft ook invloed op het verbruik......

De eerste paar vluchten in de gaten houden hoeveel je weer in het pack laad. Zo kun je een goede gemiddelde tijd instellen. En natuurlijk de eerste vlucht...niet te lang vliegen..............

Met de Funjet heb ik vaak gevlogen tot de ESC ingreep. Maar het stond wel ingesteld op 3.3volt per cell. Ik kon dan net zo goed met een beetje gas veilig landen.
Trouwens, dit hogere 3.3volt gaan alleen met goede packs die hun voltage goed vast houden.

my2cent
Rob

80% van de capaciteit word dan bedoeld.
Dus een 1000mAh accu mag je 800mAh uit verbruiken.
Dit kan je zien als je de accu weer oplaad hoeveel hij er terug in stopt.
Ok dus stel ik heb een 1000mAh batterij, en ik gebruik die altijd tot 3.75V zodat ik er nadien terug 800mAh moet instoppen met mijn lader vooraleer die vol is.

Na een jaar vermindert de capaciteit van de lipo uiteraard door de ouderdom, mag ik dan nog altijd er 800mah uithalen (wat op dat moment dus wrs meer is dan 80% van de capaciteit)? Mag ik dan dus dieper gaan dan de vroegere 3.75V grens? Of moet ik bij die 3.75 grens blijven, waardoor ik dan minder dan 800mah kan gebruiken?

Want er is toch geen methode om te weten wat de effectieve maximum capaciteit is van een lipo, buiten wat erop geschreven staat van de fabriek?

Laatst bewerkt:
Wie mijn vorig bericht te lang en onduidelijk uitgelegd vindt, de korte vraag is: hoe weet je dat je aan 80% van de capaciteit zit bij een oudere lipo?

De meest betrouwbare methode is een stopwatch starten en dan de accu gaan gebruiken. Wanneer de regelaar de motor stopt of het vermogen terug regelt omdat de spanning het minimum nadert stop je de stopwatch. Stel voor het gemak dat je 10 minuten op de stopwatch hebt staan. Dan zet je een timer op 8 minuten (80% van 10 minuten) en stop je in het vervolg als die 8 minuten om zijn.
Ja, dat is een beetje gokken maar veel minder dan de spanning meten om daarmee te bepalen hoe vol de accu nog is. Als je dat wilt doen gok je nog veel meer.
Het is al zeer veel keren verteld maar de celspanning is GEEN bruikbare aanduiding voor de ladingstoestand van die cel. Waarom wordt dat dan toch steeds weer gevraagd????

Dus het is niet veilig om te rijden tot je op 3.3v per cel zit? Ik dacht hier altijd mooi mee te zitten omdat mijn lipo's niet verder gaan dan 3,3V. Maar de lader zegt wel dat hij er terug 4000Mah instopt, 100% van de capaciteit dus.

Dus het is niet veilig om te rijden tot je op 3.3v per cel zit? Ik dacht hier altijd mooi mee te zitten omdat mijn lipo's niet verder gaan dan 3,3V. Maar de lader zegt wel dat hij er terug 4000Mah instopt, 100% van de capaciteit dus.

3.3volt per cel meten na het rijden is erg laag. Onder belasting ben je dan zeker tot 3volt per cel gegaan.

De LiPo packs vinden leeg rijden niet prettig. Schijnt invloed te hebben op de levensduur en performance. Met auto is het voor de rest veilig. Met een vliegtuig en helemaal leeg vliegen kun je een probleem hebben. Want motor gaat dan niet meer aan en je kunt enkel en alleen nog maar wat zweven..... En als betreffende kist slecht zweeft, dan is het niet echt veilig voor je vliegtuig en beurs :o

auto lipo's doen ze wel eens een trucje mee...

omdat vele autocoureurs de nimh gewend zijn, zijn ze gewend gewoon 100% capaciteit terug te laden.
en er staat immer bv 4000 op de lipo, je krijgt het niet uitgelegd dat je dus niet de volle 4000 kunt gebruiken.

dus in die hoek zetten ze nog wel eens een lagere waarde op de verpakking, waardoor men dus wel de "100%" terug kan laden.
In werkelijkheid is de accu zelf misschien gewoon 20% groter ;-)

Als je een accu echt werkelijk 100% leegtrekt, is hij letterlijk na 2 a 3 keer volledig dood.
En dan zit je dik onder de minimale 2,4 volt per cel. Daaronder zit het werkelijke omslagpunt. Onder de 2,4 wil de lader hem ook niet meer opladen.

En houd in de gaten: als je 3,3 volt per cel ziet op de lader, is dat dus in rust.
onder belasting zakt dat met gemak een halve volt, afhankelijk van de staat van je accu

Als je met een lipo doorgaat tot het moment dat de accu "inzakt" ben je te laat.
Ga je door tot de regelaar ingrijpt, is eigenlijk hetzelfde maar zal de schade beperkt zijn. Dus beter stoppen voordat het zover is. Een Nimh. pakket zwakt langzaam af zodra het leegraakt, maar een Lipo stopt abrupt ermee. En als je dan de pech hebt dat je met een helikopter staat te vliegen, heb je dus een groot probleem. Het is dus tamelijk onvoorspelbaar wanneer jou lipo leegraakt, en dat heeft ook met vliegstijl, wind ed. te maken. Vandaar de timer. Begin =gewoon met 5 minuten en zie wat je lader terug laad.

Uitstekend stukje. :thumbsup: Ik ben het niet 100% met alles eens maar als je zo met je LiPo's omgaat kan er heel weinig mis gaan. Als er dan toch iets mis gaat ligt het niet aan jou maar eerder aan een fabrieksfout in die LiPo, maar hoe bewijs je dat???

Ja, dat klopt als een bus. Met LiPoly kun je gewoon ook pech hebben.
Ik heb packs uit 2009 die nog steeds super zijn.

Gerd zegt in het article dat je ze zelfs niet eens een dag vol kunt laten. Dat als het langer als een dag duurt, de kwaliteit al achteruit gaat.
Op zich...als ze al twee dagen vol zijn, gaan ze hier op de lader om te ontladen. Maar ik ken mensen op de club die ze vol laten liggen (en het dan raar vinden dat ze minder zijn, of gepuft).

Half vol wegleggen is een kleine moeite. Verder zijn ze zo vol.
Ik laat meestal met 2C en dan 'fastcharge'. Dat is wat van 15minuten en ik kan vliegen.
Fastcharge op de icharger vind ik een top feature. Want die laaste paar druppels (mAh) met gewoon laden duren altijd het langst....

Back