8s F3A aandrijfconcept bij Lorenz

Ik denk niet dat je kunt zeggen dat een kleinere prop met meer toeren per definitie minder gyroscopisch is.

Een grote prop is efficienter en remt beter, maar is juist minder responsief op je gas. Dat is simpele natuurkunde.
Nou... ik denk het niet. Op dezelfde motor en als je puur over toeren praat (natuurlijk) wel. (massatraagheid ofzo)
Maar als je een motor neemt die bedoelt is voor een grotere prop heeft die meer torq dan de motor met een kleinere prop en spint die grotere prop makkelijker op. De tijd die hij erover doet om 10% meer toeren op de prop te krijgen zal nauwelijks schelen.
De tijd die het toestel er over doet om 10% sneller te gaan is (denk ik) altijd sneller met de grotere efficiëntere prop met meer grip.
Een duidelijk voordeel is de indoor 8" vs 7", 7"met meer ingaand vermogen (behoorlijk wat meer) zal het altijd afleggen tegen de 8".

Ik denk niet dat je kunt zeggen dat een kleinere prop met meer toeren per definitie minder gyroscopisch is.

Dat hangt idd van de getallen af, maar voor precessie is het bij de props die wij gebruiken wel zo dat groter = meer.

Maar als je een motor neemt die bedoelt is voor een grotere prop heeft die meer torq dan de motor met een kleinere prop en spint die grotere prop makkelijker op. De tijd die hij erover doet om 10% meer toeren op de prop te krijgen zal nauwelijks schelen.

Tsja, zo lust ik er ook een paar. Als ik op die motor voor grotere props weer een kleinere prop zet, zal ie toch alsnog sneller reageren.

De tijd die het toestel er over doet om 10% sneller te gaan is (denk ik) altijd sneller met de grotere efficiëntere prop met meer grip.

Groter maakt voor de snelheid niet uit, dan moet je meer spoed hebben. Er vanuit gaande dat je prop wel voldoende trekkracht heeft, uiteraard.

Een duidelijk voordeel is de indoor 8" vs 7", 7"met meer ingaand vermogen (behoorlijk wat meer) zal het altijd afleggen tegen de 8".

Dat heeft meer te maken met het toerental. Bij een gelijk toerental en een gelijke motor, zal een kleinere prop meer responsief zijn.

Hoe dan ook, als je zegt dat het van het geheel aan factoren afhangt, heb je natuurlijk gelijk.

Nu is het wachten tot er iemand wat over zegt die het WEL echt weet ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is een kwestie van wennen in een hoop gevallen. Opzich moet een lagere spanning ook goed werken, kijk maar naar de trex 600. 6s lipo en dan op een heli die veel vermogen nodig heeft. Het werkt wel... en niet eens zo heel veel slechter dan een 10s setup.
Ik denk dat je de T600 met een 1,70M 3d kist kan vergelijken.
6s kan, 8s is toch een stuk beter. Eigenlijk is dat de standaard T600 upgrade.

Voordeel van een lage spanning setup is de laag omige motor :) Veel KV waardoor hij weinig weerstand heeft.
Nou idd, bij de zelfde maat, hoe hoger het kv hoe lager de weerstand, hoe meer stroom je er door kan jagen.
Ideaal zou dus een hoog toerige vertraagde buitenloper zijn op bv 12s.
jup, en dat dan met een enorme prop ;)
Alleen ben ik ook voor een DD setup, net als hezik.
Maar ik ben wel van mening dat als je het absolute ultieme power/weight verhouding wilt bereiken een vertraging nodig zal blijven.
Toch kan een hoog toerige vertraagde buitenloper op 6s efficienter zijn dan een buitenloper zonder vertraging op 12s (regelaar en accu's / stekkers niet mee genomen).
Hmm, dat weet ik niet zo zeker. Het is zo dat je als je een afweging moet maken tussen lage stroom(hoge spanning) dun draad(door de motor, motor dus minder wikkelingen, hoger Kv), en hoge stroom(lage spanning) dik draad(door de motor, motor dus meer wikkelingen, lager Kv).
Wat jij daar stelt is dat hogere stroom met dik draad wint, ik deel die mening niet, ik denk dat dun draad lage stroom wint.

Zolang ze de motoren nog blijven verbeteren en de rendementen bij hogere stromen en lagere spanningen hoger worden is alles mogelijk :)
:mrgreen:
Ben zeer benieuwd waar de hobby/sport heen gaat.
Tsja, zo lust ik er ook een paar. Als ik op die motor voor grotere props weer een kleinere prop zet, zal ie toch alsnog sneller reageren.
Ja maar dan heb je minder (uitgaand en ingaand) vermogen.
Groter maakt voor de snelheid niet uit, dan moet je meer spoed hebben. Er vanuit gaande dat je prop wel voldoende trekkracht heeft, uiteraard.
Ik heb het niet over de snelheid, ik heb het over de tijd die het toestel erover doet om dezelfde hoeveelheid sneller te gaan. Acceleratie dus, een 0 tot honderd is 5sec voor een 20" vs 6sec voor een 18" exemplaar, er van uitgaande dat beide die 100 kunnen bereiken. Daar heeft diameter zeker wel invloed op.
Heel erg kort door de bocht, als je een analogie met auto's maakt, is groter meer koppel, en meer spoed meer PK's.
Mooie vergelijking
Voor acceleratie wil men altijd meer PK's hebben.
Nope, torq is zeer belangrijk bij acceleratie van een (1:1) auto. En omdat je daar een vertraging gebruikt vertaalt hij vermogen in toeren naar torq.
Dat heeft meer te maken met het toerental. Bij een gelijk toerental en een gelijke motor, zal een kleinere prop meer responsief zijn.
Zoals ik zei kleinere prop met meer vermogen, dus meer toeren.
De prop zal meer responsief zijn maar het vliegtuig niet, dat is het punt wat ik wou maken.

Ah ok, dat laatste punt kan ik volgen inderdaad.. daar heb je gelijk in.

Het punt is alleen dat je helemaal geen responsief toestel wil buiten, je wil vloeiende lijnen en de suggestie van constante snelheid..

HV maakt niets uit qua motorverliezen, ervan uitgaande dat toerental en accu-gewicht niet (mogen) veranderen. Het enige voordeel van HV is minder verliezen in bedrading (accu->regelaar en regelaar-_motor) en in de regelaar. Accu- en motor-verliezen zullen niet veranderen.

Uitgaande van gelijk accugewicht (=hoeveelheid energie) is in beide gevallen is de accu-belasting gelijk. Stel je verdubbelt de spanning. Dan moet de capaciteit halveren want gewicht moet gelijk blijven. Bij een gehalveerde stroom geeft dit een gelijke belasting in C.

Ik denk dat Nando's punt meer was dat lipo toch een beperking blijft houden.. je mag een 20C 5000mAh pakket wel met 20C belasten, maar dan slijt ie toch sneller dan als je bv. een 20c 200mAh pakket met 20c belast. Daar zit ook wel wat in, als je het heel lokaal bekijkt. bv. het materiaal wat vlak om een pool zit, dat weet niet of het in een groot of klein pakket zit.. en dat wordt bij dat grote pakket toch fors zwaarder belast dan bij het kleine pakket.. als je volgt wat ik bedoel.

Het punt is alleen dat je helemaal geen responsief toestel wil buiten, je wil vloeiende lijnen en de suggestie van constante snelheid..
Ah, dan is dat een nadeel idd, dat wist ik niet, voor 3d wil je zo direct als maar mogelijk is response uit je toestel zien (tenminste, ik wel).

Ron, Het enige wat je in jou motor vergelijk niet meeneemt is dat een motor ook bedraad is, net als tussen je accu en regelaar. En dat zijn best een hoop meters in een F3A size motor.
Alle overige verliezen mogen danwel gelijk zijn (bij zelfde uitgaande toeren en belasting, maar met een andere spanning en stroom), dat wil ik best van je aannemen

Ron ik geef je wat accu belasting helemaal gelijk, MAAR de praktijk leert dat (bij mij iig) kleinere cellen bij relatief het zelfde gebruik gewoon simpelweg langer goed blijven. Kleine cellen zijn robuuster oid,.

Motorverliezen bestaan uit twee componenten, verliezen t.g.v. weerstand van de wikkeldraad en verliezen in het ijzer van de motor. De ijzerverlozen op hun beurt bestaan uit hysteresis-verliezen (het materiaal moet telkens omgepoold worden) en wervelstroomverliezen (verliezen t.g.v. wisselend magnetisch veld, ref. inductie kookplaat)

We verhogen de accuspanning met factor N. Het benodigde vermogen verandert niet, dus, de stroom zal dalen met factor N, t.g.v. de te nemen maatregelen in de motor (wat die ook mogen zijn).

Weerstandsverlies
Om dan weer eenzelfde toerental te krijgen, moet het aantal wikkelingen met die factor stijgen. Daardoor stijgt weerstand met factor N. Aangezien er meer wikkelingen in dezelfde ruimte moeten, moet het oppervlak van de wikkeldraad met factor N omlaag. In totaal stijgt weerstand met factor N². De stroom is gedaald met factor N. En aangezien P_verlies = I²R zal er netto niets veranderen.

IJzerverliezen
Hysterisverliezen lopen rechtevenredig op met flux en toerental, wervelstroomverliezen lopen ook rechtevenredig op met flux en kwadratisch met toerental.
Stroom is gedaald met factor N, wikkelingen gestegen met faktor N, netto geen flux(dichtheid)verandering. Toerental is ook gelijk gebleven. Daardoor blijven zowel hysteresis- als wervelstroom-verliezen gelijk.

Laatst bewerkt:
Back