A baitboat is born

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door MVO1980, 6 mrt 2021.

  1. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Dag Roel,
    Bij de grote vaart scheelt het een hoop geld en is het een investering waar je rendement uit haalt in mijn geval ligt dit wat anders. Ik denk dat ik eerst kijk hoe het met de snelheid van de boot zit. Voor de sonar kan ik toch al niet sneller dan 2,5mls/h als hij dit haalt zonder straalbuizen dan laat ik ze denk ik eraf. Kom ik tekort dan is het een goede optie.
     
  2. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Deeper chirp is zo'n smijt en gooi bal.
    Deze moet inderdaad niet al te snel verplaatst worden anders krijg je leesfouten.
    Ook al heeft deze een "boot" instelling.
    Hoe langzamer die bal verplaatst wordt hoe beter de registratie, ofwel gewoon stapvoets.

    Ik gebruik zelf de deeper start, zijn mooie dingen.
    Maar je moet hem wel leren af te lezen
     
  3. summit

    summit

    Lid geworden:
    13 dec 2009
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Klopt Mark

    https://accutotaalcenter.nl/accu/bl...7s6cr1lkYQDjyhA0QG5Iv44DL9bdiv-RoCRhUQAvD_BwE

    Dit kan ook , dan is 1 voldoende.

    MVG Peter
     
  4. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    dag Edge,

    ja klopt, aflezen is kompleet anders dan mijn huidige rf15. Ik heb inmiddels vier mails van deeper in mijn inbox met lessen ever de deeper. Begint bijna op werken te lijken dat voerbootje bouwen. Gisteren even aan het testen geweest met de deeper. Kwam tot ca. 260 meter. Was wat tegenvallen als ik eerlijk ben. Volgend weekend alles maar eens op mijn huidige boot plakken en echt testvaren.
     
  5. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
  6. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Interessant draadje.
    ik heb over de aandrijving van een voerboot al eerder iets gepost nav testen die wij hadden gedaan om tot een optimale aandrijving te komen van verschillende schroeven en motoren op een Twin hull baitboat van een bepaalde fabrikant. Een van de conclusies was dat zo’n rompvorm in de afmetingen grote moeite heeft om boven de 4 km /uur uit te komen zonder overdreven veel power. Heeft gewoon te maken met de rompsnelheid.
    Daarboven créer je namelijk voornamelijk grote golven.
    Door het gewicht van de boot steken de rompen al redelijk diep en het leek erop dat de boeggolf van de ene romp de andere romp tegenwerkte. Gezien de korte lengte van de rompen is daar ook niet veel winst te halen.... Wel helpt het als de rompen aan de binnenkant vlak zijn naar achter zodat het water niet nog eens “samengedrukt” wordt. Als de romp nog gevormd moet worden is dit zeker een aanbeveling. ( overigens zie je dit ook bij Twin hull raceboten).
    Het vermogen van de aandrijving zal met twee zonv03 motoren wel voldoende zijn., maar voor een Twin hull vierboot met bijv. een enkele schroef is deze gewoon toch net te licht..
    En met 5 blads schroeven haal je al wel de meeste stuwkracht en dat is gewoon prettig bij het manoeuvreren. Daar zal zal je ook geen verbetering vinden bij eenzelfde diameter.
    En als je op 12 volt gaat varen en de schroef direct op de as heb, zal je ,verwacht ik, maximaal rond 2000 rpm van de schroef uit gaan komen....Kan de motor wel aan, maar ofdat een tunnel in dit geval ook nog verbetering geeft bij het varen is twijfelachtig. Voor de snelheid zal het naar mijn verwachting geen invloed hebben. Misschien wel iets voor de trekkracht en daarmee ook de acceleratie.
    Als ik het allemaal goed heb gezien wordt te gestuurd met de twee schroeven. Dus zonder roer. Mijn advies is om de schroeven dan toch niet te ver naar achter te zetten. Die verleiding is groot want die ruimte is er immers. Veel schroefwater wordt dan namelijk omhoog gedrukt en dat geeft dan een mooi fontijn, maar daar heb je niets aan.
    Bij onze testen waarbij achter de schroef ook nog een roer zat, gaf een simpele horizontale plaat achter de boot al grote verbeteringen in de efficiëntie van de aandrijving.. Eenvoudiger (en goedkoper) dan een tunnel, en voor zo’n boot zeker zo efficiënt.
    Voordeel is ook dat zoiets altijd later, en in verschillende vormen die de stroming van het schroefwater nog verder zouden kunnen verbeteren, kan worden aangebouwd. (Alleen vindt niet iedereen dat “mooi”.).
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2021
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bij een waterlijnlengte van 80 cm hoort een theoretische rompsnelheid van 4 km/uur. En dan klopt het wel dat er niet veel snelheid meer uit te halen valt. Ook de aanstroming van het water naar de schroeven speelt een rol. Als je enkel op de schroeven wilt sturen is een V-mixer wel handig en werkt sturen en gas geven met 1 stick. Als de schroeven voldoende onder water zitten heeft een tunnel weinig effect op de stuwkracht. Een straalbuis verbetert die wel, maar heeft als nadeel dat er gauw iets klem loopt en de boel blokkeert. Om te voorkomen dat er waterplanten in de schroeven komen zou je aan een soort korfconstructie voor of om de schroeven kunnen denken. Maar elk voordeel heb se nadeel om met Cruijff te spreken. Als ik een takje of rietstengel in één van de straalbuizen heb dan helpt een klapje vooruit en achteruit niet. Zonder straalbuis wil dat wel eens helpen. Waterplanten wikkelen zich helemaal om de schroef en lopen klem in het schroefraam. Voordeel bij een voerboot is dat het schroefraam meestal ontbreekt. Gr. Klaas.
     
  8. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    dag Jan,
    Bedankt voor je input!
    Ja veel van die boten liggen zo diep dat heel de romp van de boot in het water ligt ipv alleen de twee drijvers. Bij mijn huidige boot is dat ook zo. Voor de boot wordt dan een golf van water vooruit gedrukt.
    Uit je verhaal lees ik dat je het water naar buiten wilt afvoeren... dus geen punt in het midden van de twee drijvers maar aan de binnenkant van de drijver (van vooraf gezien) dit had ik nog niet bedacht. Is wel een plausibel verhaal. Ik ga er over nadenken.
    Is er een simpele manier om te bepalen waar de schroef het beste tot zijn recht komt? Zal wel met heel veel variabelen te maken hebben.
     
  9. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    dag Klaas,
    Ja het is wel de bedoeling dat het besturen met 1 knuppeltje gaat. Dat heb ik met de huidige boot ook en werkt erg fijn. Draaien om zijn eigen as komt soms erg goed van pas. de huidige boot heeft een overmaatse pvc buis rond de schroeven zitten. Dit is meer voor de bescherming dan dat het met de efficiency te maken heeft. Wier is altijd wel een dingetje maar de boot heeft nooit stil gelegen in het water door het wier.
     
  10. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Mark, het is wel het principe van een zo'n dubbele romp dat alleen de twee drijvers in het water liggen, en niet een deel de bovenbouw. Dat komt de stroomlijn natuurlijk niet ten goede. De golf die je nu vooruit drukt is alleen maar weerstand dat je met veel motorvermogen moet overwinnen.
    Dan is mijn eerste gedachte toch dat de twee drijvers dan eigenlijk te weinig volume hebben om genoeg drijfvermogen te genereren. voor het gewicht van de boot. (denk aan de wet van Archimedes).
    Of anders >> het totale gewicht is te hoog voor deze drijvers waardoor de boot te diep ligt.

    De positie van de schroef kan ik zo uit de losse pols niet aangeven. Ik ken jouw ontwerp niet en vaak is de schroef dicht tegen het vlak van de asdoorvoer uit de romp geplaatst.
    Maar omdat er geen roeren op zitten, is er misschien wel gekozen om de schroeven ver naar achter te positioneren met langere rompen onder water. Alleen al omdat dat meer volume in de rompen geeft en als bijeffect ook weer meer drijfvermogen geeft.
    Ik wilde alleen aangeven dat als de schroeven ver naar achter zitten er misschien wel veel water achter de romp omhoog zal worden gedrukt. En ook dat is verloren energie...
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2021
  11. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Hoi Jan,
    Ja dat is wel iets wat ik probeer te voorkomen. de "commerciële" boten moeten er ook vooral mooi uit zien. Natuurlijk het oog wil ook wat maar het moet vooral zijn werk goed doen.
    Even grote stappen snel thuis kan je toch stellen dat de inhoud van de drijvers in liters ongeveer het drijfvermogen is en dus te belasten in kilo's. dus als een drijver 4dm3 aan inhoud heeft is deze drijver ongeveer met 4 kilo te belasten (eigengewicht buiten beschouwing gelaten).

    de schroef komt niet dicht tegen de boot omdat hij dan zijn werk niet goed kan doen. water moet vanaf de romp stromen richting de schroef. als deze te dicht op de romp zit lukt dat niet. dit stuk heb ik in het spreekwoordelijke snotje. Hoever hij dan naar achteren moet zal ik proberen in de badkuip te achterhalen. Een beetje badverf van de kinderen lenen en de douchekop in het water moet al een redelijk beeld geven hoe het water langs de romp stroomt.

    Nu we het toch over schroeven en assen hebben, daar ben ik wel benieuwd naar. Zoals gezegd heeft mijn huidige boot twee schroeven met 5 bladen. Maar wat voor een as en koppeling moet je gebruiken. ik zag bij onze oosterse vriend ali assen met een vetnippel. Is op zich handig maar geen idee of je dit vaak moet doen (kan niet zeggen dat ik dit wel eens gedaan heb met mijn huidige boot..). En in deze periode ben ik ook wel een beetje van support your locals. Dus alles naar China brengen hoeft ook niet. lengte bepalen van de as gaat nu nog niet omdat ik niet weet hoe de gewichtverdeling is in de boot en waar ik uit moet komen met de motoren.
    Heb jij nog suggesties voor een goede sterke as die passen op Bühler motoren? dan kan ik die alvast op mijn lijstje afvinken en tegen de tijd dat ik ze moet bestellen weet ik ook de lengte die nodig is.

    Een heel verhaal weer....
     
  12. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Voor de motoren heb ik dan besloten te gaan voor de Bühler Zon03 motoren. ik zit dan alleen een beetje met de ESC's. ik lees hier dingen over BEC e.d. geen idee wat het is en wat je ermee kan en kunnen de ESC's die Klaas (k-k) voorstelde (Thor 15HC-S) kan je die zondermeer aansluiten op een Pixhawk of het je hier weer speciale vaarregelaars voor nodig. Klaas stelde in bericht #13 ook een hele stille vaarregelaar voor (as12/15RW). Hiervoor geldt hetzelfde kan je die ook op een pixhawk aansluiten?
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Mark, Heb geen ervaring met Pixhawk en kan daar niks over zeggen. De voorgestelde ESC'svan CTI en Volksregler zijn voorzien van BEC (Battery Eliminating Circuit) wat wil zeggen dat ze ontvanger en servo's voorzien van 5 Volt en de ontvangerbatterij kan vervallen. Als de Pixhawk 5 Volt kan leveren (ook voor de ontvanger en servos) kan leveren dan kun je beter ESC's zonder BEC nemen. ESC's sluit je aan op de ontvanger, net als de servos.Gr. Klaas
     
  14. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Mark, over schroefassen is best al veel geschreven in dit forum. Met goed gereedschap zijn best wel zelf te maken, maar als je kant en klaar wil aanschaffen zijn die in veel soorten en maten in de handel te vinden. Kijk bijv eens bij RC Point . Daar vindt alles wat je nodig hebt.....
    De asdiameter is een ding, maar denk ook even aan de schroefdraad. Want als je nu goede schroeven hebt, en je wilt die weer gebruiken, moet ook de as wel dezelfde schroefdraad hebben.....
    De gekozen motoren hebben een uitgaande as van 4 mm. Bij een normale inbouw hoeft de schroefas erachter ook niet zwaarder te zijn dan 4 mm... De inbouwmaat is natuurlijk wel groter.
    Veel assen kun je zelf op lengte maken...dus die keuze is makkelijk..Veel assen zijn ook “onderhoudsvrij”, maar een beetje uiervet in de assen kan nooit kwaad..... Misschien bij heel intens gebruik wat vaker vernieuwen...
    De keuze voor de koppeling is eigenlijk afhankelijk van jouw nauwkeurigheid bij het inbouwen van de motor. Ik ga er nu even van uit dat je de motor achter de schroefas wilt zetten, en om helemaal zeker te zijn zou je dan voor een dubbele kruiskoppeling kunnen gaan. Deze vraagt wel iets meer lengte tussen de schroefas en de motor maar is technisch wel de beste om de uitlijn-afwijkingen helemaal opvangen. Maar er zijn kortere en goedkopere oplossingen.
    Die keuze is dus ook afhankelijk van inbouwmogelijkheden (en je portemonnee.)..
    Goed oriënteren , zoals je hier ook al doet, en e.e.a. opzoeken in bijv dit forum, dan kun je zelf je voorkeur bepalen.

    Gr. Jan.
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2021
  15. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    06D88110-C611-4993-871B-0BBBAEEC1AFF.jpeg A9000718-F8FE-44E2-B4A0-2A71AFEB75E8.jpeg 06D88110-C611-4993-871B-0BBBAEEC1AFF.jpeg A9000718-F8FE-44E2-B4A0-2A71AFEB75E8.jpeg De dagen worden weer korter dus weer tijd om me weer verder te verdiepen in de bouw van de voerboot.
    Helemaal stil gezeten heb ik niet. De boot wordt uitgerust met een deeper chirp sonar. Dit is een wifi dieptemeter met gos functionaliteit en de mogelijkheid om dieptekaarten te maken. Het standaard bereik is ca 80-90 meter. Dit is niet voldoende, en dus moet het bereik vergroot worden. Hiervoor heb ik twee wifi extenders gebruikt. 1 hiervan komt op de boot en de ander aan de kant. Hiermee wordt het bereik vergroot naar ca 250m. In de post hieronder zal ik proberen een filmpje te uploaden hoe dat eruit ziet.
    De eerste testvaart met de huidige voerboot is goed gegaan. De afstand is net geen 200m waarbij het signaal goed door bleef komen.
    De komende periode nog wat verdiepen in de pixhawk en wat hier allemaal bij komt kijken. Mochten hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben en bij het inbouwen van boten dan hoor ik dat uiteraard graag.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MikeMohawk en Fokko 66 vinden dit leuk.
  16. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    de dagen zijn inmiddels weer aan het lengen maar ik ben weer een stukje verder. ik heb de eerste spullen binnen en heb hier wat vragen over.
    Ik heb uiteindelijk Krick max turbo 700 motoren gekocht. deze worden geleverd met een 3-tal condensators en een tekeningetje. als ik het schema goed lees moet ik het installeren als bijgesloten foto maar ik het hier mijn twijfels bij. wellicht hebben jullie hier ervaring mee.
    upload_2022-1-9_16-56-27.png
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Hier boven dus mijn eerste vraag, om jullie even verder mee te nemen in het project waar ik nu precies sta en wat er nog moet komen.

    Het volgende is binnen:
    1. 2x Krick max turbo 700 motoren. de Bühler motoren die mij geadviseerd waren, waren helaas niet meer te koop.
    2. 2x CTI vaarregelaars Thor24HF
    3. 2x schroef 5 bladen 55mm
    4. 2x schroefas inkortbaar
    5. Holybro Pixhawk 5x
    6. Holybro M9N GPS units (2 stuks)

    Onderweg:
    Eachine TX16S
    FRSky X8R

    Hiermee moet ik een heel eind komen en zal me ook wel even bezig houden met het instellen programmeren van alle onderdelen. ik ga eerst een opzet maken in een plastic doos om te kijken of ook alles vaart en doet wat het moet doen.
    De Pixhawk is redelijk nieuw en moet nog geschikt gemaakt worden (is het al een beetje met een omweg) voor Ardupilot (rover) zodra dit kan ga ik met de pixhawk aan de gang. tot die tijd ga ik me even richten op de elektronica Motoren en servo's.

    tot zover de korte update (voor diegene die dit draadje na al die maanden nog volgen...)

    Gr.
    Mark
     
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    de 2 bovenste condensatoren moeten aan de buitenmantel van de motor gesoldeerd worden, verder ziet het er goed uit.
    wat je lijstje betrefd van 1 tem 4 lijkt me ok
    5 en 6 heb ik geen verstand van
    de zender zal wel voldoen als je zeker bent dat de ontvanger er bij hoort. ( weet het niet van buiten, ik gebruik zelf een ander merk)
     
    MVO1980 vindt dit leuk.
  19. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Vergeet niet de draden van de condensatoren te isoleren. Zoals het nu is gemonteerd is een kortsluiting snel gemaakt.

    Je schrijft dat je twee Gps'en nodig hebt. Wat is het doel daar van?
     
  20. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Bedankt voor je feedback!

    Dat isoleren zal ik doen. Over die kortsluiting heb ik nog wel een vraag omdat de onderste condensator van de plus naar de min loopt. Mij lijkt dan toch ook niet goed te gaan of snap ik te weinig van elektra (is ook heel goed mogelijk hoor..;-))

    Twee gps ontvangers geeft een betrouwbaardere positie. Heel simpel gezegd, de tweede ontvanger verifieert de positie van de eerste ontvanger. Zitten hier verschillen in dan gaat hij dit verschil middelen (heel kort door de bocht) op termijn wil ik naar een hrtk ontvanger maar die vond ik wat prijzig gezien alle andere spullen die ik moest aanschaffen.
     

Deel Deze Pagina