Ja. Functie van een straalbuis is te vergelijken met een straalmotor: aan de voorzijde water erin, aan de achterzijde eruit. Maar aangezien de achterzijde een kleinere diameter heeft dan de voorzijde, wordt het water er sneller uitgeperst, wat meer power geeft. Voorwaarde is wel dat de prop met zo min mogelijk speling in de straalbuis zit. (Bij de Smit Salland 1mm) Ik ben op en onder de 1:1 Smit Rotterdam geweest; daar paste mijn pink niet eens tussen de schroef en de straalbuis. En dat zijn echt wel 'mannelijke' schroeven.
Vraag dan maar aan je schoonvader wat het scheelt qua verbruik en/of snelheid.
Dat is inderdaad behoorlijk aan de prijs. Waarschijnlijk messing? Maar als je niet bang bent voor een beetje ellebogenstoom (of, nog mooier: een draaibank) kun je ze, inclusief de vernauwing aan de binnenzijde, ook zelf maken. Heb ik ooit eens gedaan voor een slepertje. Pvc-buis van 3 verschillende diameters, in elkaar lijmen en rustig op maat schuren. Ik had ze vastgezet in de accuboormachine, die rond laten draaien en met schuurpapier het profiel erin geschuurd. Kostte me 3 acculadingen van de boor...![]()
Dag Roel,
Bij de grote vaart scheelt het een hoop geld en is het een investering waar je rendement uit haalt in mijn geval ligt dit wat anders. Ik denk dat ik eerst kijk hoe het met de snelheid van de boot zit. Voor de sonar kan ik toch al niet sneller dan 2,5mls/h als hij dit haalt zonder straalbuizen dan laat ik ze denk ik eraf. Kom ik tekort dan is het een goede optie.