A baitboat is born

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door MVO1980, 6 mrt 2021.

  1. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    De toepassing van twee GPS'n is me du duidelijk. Over kortsluiting via de condensator hoef je je geen zorgen te maken. De aansluitingen zijn in de condensator niet met elkaar verbonden. Zie voor meer uitleg dit: https://nl.wikipedia.org/wiki/Condensator
     
  2. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    IMG_1415.JPG

    Dit zou het dan moeten zijn.
    Geisoleerd en aan de motorbehuizing gesoldeerd.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  3. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Op zo’n sombere en koude dag als vandaag was het prima toeven in de garage boven de warme soldeerbout. Vandaag begonnen met een ruwe opzet van een drijvend ‘ding’… voordat ik echt de boot ga maken wil ik eerst de elektonica op orde hebben dus vandaar dat ik een oude plastic bak gebruik om de mock up te maken. Als dan alles werkt en functioneert dan gaan we verder met de boot (lees het casco).
    Vandaag dus de eerste stappen gezet om de motorretjes aan te sluiten. Stekkertjes aan alle draadjes gesoldeerd en dan zo dat je niet per abuis het verkeerde stekkertje aan het verkeerde kabeltje klikt.
    Een leuke middag met een mooi resultaat als ik het zelf mag zeggen.
    Verder is vrijdag mijn zender en ontvanger binnen gekomen. Deze gaan we nu inregelen…. Ik ben bang dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan.

    IMG_1434.JPG
    IMG_1435.JPG
    IMG_1436.JPG
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Let op dat de afdichtingen in de askokers niet droog draaien. Dan verbranden de G-ringen en dichten ze niet meer af. Gr. Klaas.
     
    MVO1980 vindt dit leuk.
  5. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Dat droog draaien, daar heb ik nog wel een vraag over…. Als je de boot zo in het water legt dan loopt het huis waar de as doorheen loopt vol met water. Dan komt er een verdikking waar een lagerzit en die afsluitrimgen of G-ringen. Die verdikking moet je weer vastlijmen op het huisje van de as? Is het zo dat wanneer het huis van de as volzit met water hij niet droog loopt, of moet je het vol zetten met vet? Ik heb me deze assen laten adviseren door een modelbouw winkel maar persoonlijk heb ik toch meer gevoel bij asjes met een vetnippel die je helemaal vol kan spuiten met vet…..
    Hoor graag of ik het goed heb mbt de werking van de assen?
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het achterlager is van kunststof (delrin?) en zelfsmerend. De askoker loopt vol water en de G-ring moet voorkomen dat het water verder naar binnen loopt. De rubber G-ring wordt dus gesmeerd en gekoeld door water. In mijn zeilboot (1:1) zat op de 25 mm as een rubber afdichting van Volvo. In de gebruiksaanwijzing werd geadviseerd om de droge lipseals in te vetten met waterbestendige vaseline en na het tewater laten de askoker te ontluchten door in de afdichting te knijpen.de afdichting zie tekst hieronder.
    11. Ontlucht buisleiding en afdichting als volgt: De schroefasafdichting die met water wordt gekoeld, moet na de tewaterlating worden ontlucht door deze bij de lipafdichting samen te drukken, terwijl hij tegelijkertijd tegen de schroefas (F) wordt gedrukt. Bij het samendrukken ontstaat er een opening tussen as en afdichting (E). Wanneer er water uit de opening komt, is de afdichting ontlucht.
    Op mijn zeilboot heeft dat 17 jaar zonder mankeren gewerkt.
    Bij onze scheepjes is op deze manier ontluchten geen optie. Wel kun je de ringen invetten met een beetje uierzalf.
    Bij al mijn schepen zonder G-ringen en kogellagers vul ik de askoker met uierzalf en druk dan de schroefas erin. Het andere eind houd ik dicht totdat de as niet verder wil. Dan de overtollige uierzalf opvangen en de as door het eindlager duwen. De koker is nu gevuld met uierzalf. Tegen de schroef zit een borgmoer en tussen borgmoer en einde koker een O-ring. Aan de binnenkant een stelring. Op die manier geen lekkage. Aan jou de keuze om de hele koker wel of niet te vullen. Als de G-ring nog heel is hoeft het niet en heb je wat minder weerstand. In wezen lijm je het afdichting- en lagerhuis vast op de koker.
    Hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Laat je de as in de droge G-ring draaien dan wordt de ring heet en verbrandt. Door het verbranden verhardt het rubber en dicht de ring niet meer af. Gr. Klaas.
     
    Gerrit-Jan en Herby63 vinden dit leuk.
  7. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Hoi Klaas,
    Nog niet helemaal. Er zit nog wel een beschrijving bij de assen maar die vond ik niet heel duidelijk. Ik ga me er nog eens in verdiepen en neem jouw verhaal hier ook in mee. Bedankt voor je toelichting in ieder geval.

    Gr
    Mark
     
  8. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Naast alle elektronica moet er ook nog een mal gemaakt worden voor de boot. Twee weken geleden ben ik dan begonnen met het maken van de mal. Als eerste de twee drijvers van de catamaran. Al het rest hout uit de garage is nu soort van opgebruikt (ruimt lekker op).
    Afgelopen week heb ik niet veel kunnen doen maar vandaag weer verder gegaan. Morgen even de frees langs de scherpe randjes en wat schroefgaten vullen.

    Mochten er al mensen zijn die ervaring hebben met de pixhawk 5X dan hoor ik het graag.
    IMG_1507.JPG IMG_1506.JPG IMG_1505.JPG
     
  9. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    De houten mal is zo goed als af en ook heb ik inmiddels een vacuumtafel gebouwd. Via marktplaats heb ik vier terrasverwarmers op de kop getikt voor het verwarmen van het ABS.
    Ik hoop nu in de komende weken te kunnen starten met het vacuüm vormen. Ik ben bang dat het een dure leerschool gaat worden maar aan de voorbereiding kan het niet liggen…
    A046C15D-1478-4178-83F6-0BED397D8288.jpeg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Jan Blonk, MikeMohawk en Marc w vinden dit leuk.
  10. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Dit weekend weer verder gegaan aan de vacuum tafel en de bak met terraswarmers om de abs plaat op vorm temperatuur te krijgen. De abs moet ongeveer 180 graden zijn wil het goed vormbaar zijn. Ik moet dus nog een beetje zoeken hoe ik dit goed kan regelen.
    IMG_2942.JPG IMG_2941.JPG
     
  11. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Mij lijkt dat je veel werk en kosten aan het maken bent om een bootje te bouwen.
    Of is het de betrachting om er hele reeksen van te gaan fabriceren ?

    Maar dit ter zijde, hetgeen je laat zien is netjes gebouwd. Voor de temperatuur, gebruik gewoon een oventhermostaat om te zien wanneer je voldoende warmte hebt om te starten met vacuum te zuigen. Daarna mag de verwarming toch uit. Investeren in een schakel thermostaat lijkt mij althans overbodig.
     
  12. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Ja het is niet goedkoop maar hij is nu helemaal naar mijn zin, met de specs die ik wil en het is ook een leuk tijdverdrijf.
    De temperatuur aan de bovenkant van de plaat meet ik met de bbq vleespin.
    Mocht ik meer casco’s kunnen trekken dan zal ik dat niet laten. Hiermee kan ik misschien uit de kosten komen maar dat is niet het premaire doel.
     
    Marc w vindt dit leuk.
  13. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Inmiddels afgelopen week de eerste poging gedaan om de ABS plaat om de mal te trekken. Hij is niet foutloos maar heel ontevreden over het resultaat ben ik ook niet. Voor nu is het werkzaam en denk ik te weten waar er ruimte voor verbetering is. Ik denk dat het verstandig is een soort contramal over de mal en het abs te zetten voordat je gaat vacuüm trekken. Dit geeft denk ik minder kans op plooien e.d.. Dit neem in mee in het vacuüm trekken van de onderkant van de boot. IMG_2997.JPG
    Mochten jullie nog ideeën hebben dan hoor ik die graag!
     
    MikeMohawk en Danny Mulders vinden dit leuk.
  14. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ziet er zeker goed uit,
    maar komen de plooien niet doordat de temperatuur niet helemaal correct zit?
    Kan me moeilijk voorstellen dat je dit met een contra mal kan voorkomen.
    Staat genoeg over op het internet, even een avondje zoeken en lezen zou ik zeggen.
     
    MVO1980 vindt dit leuk.
  15. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Vandaag mezelf eens boos gemaakt om mijn mal te recupereren uit de abs vorm. Ik heb het geheel even een tijdje boven twee terrasverwarmers gehangen en na wat trekken kwam de mal los.
    Het Abs is op sommige delen erg dun. Ik sluit niet uit dat hier nog wat abs achter geplakt moet worden om het voldoende sterk geheel te krijgen.
    Nu nog even de randen trimmen en glad afwerken.
    Komende week maar eens de onderkant proberen te vormen.
    @Marc w de temperatuur is heel lastig te regelen. Boven op de plaat leg ik de temp meter van de bbq. Bij het trekken gaf deze 122 gr C aan terwijl op internet en temp van 185 gr rond zingt die nodig is. Ik vond het abs met de 122 gr al wel heel zacht.
    We gaan zien waar het schip strandt. Mocht je meer info hebben dan hoor ik het uiteraard graag.
    Hieronder wat impressies van het resultaat.
    IMG_3045.JPG 20DFA3F4-2A3F-4CC9-9878-796B0E10C6D7.jpg 43F83C4C-0D2B-4754-8BFB-FC632A0FE1BE.jpg 24002076-6DD9-41E5-9933-B7E47887FE9B.jpg
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  16. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ik heb me ooit ook aan vacuüm trekken gewaagd , maar na 4 pogingen alles opgedoekt. Kan me nog wel goed herinneren dat ik met een verfstripper de scherpe hoeken extra verwarmde langs boven voor de stofzuiger aan ging, de abs moet al beginnen doorzakken voor je de zuiger aanzet. Ben er mee gestopt omdat ik onvoldoende vacuüm kreeg gezogen. Volgens mij moest de mal meteen verwijderd worden na het vakuum trekken, de abs stijft meteen terug op en krimt een beetje door het afkoelen.
    Succes met verder ontdekken van deze techniek
     
  17. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    De randen zijn getrimd en geschuurd. Hier en daar moet ik nog wat modelleren maar dat is best lastig met een heteluchtföhn. Het abs reageert hier best op en vervormt dan te veel op jet gaat bobbelen.
    Tot nu toe ben ik erg tevreden met het resultaat.
    In de bovenkant van de de boot moet verlichting komen. Hiervoor heb ik een proefopzet gemaakt. Ik heb het nu gedaan met een stukje kabel en hier de draadjes van de ledjes op gesoldeerd, hierover komt dan een krimpkousje ter bescherming. Voor iemand die voor de 4de keer in zijn leven een soldeerbout in zijn handen had ben ik niet geheel ontevreden.
    Verder heb ik een usb aansluiting gemaakt om de Deeper chirp plus fish finder op aan te sluiten. Ook deze werkt naar behoren.
    Verder heb ik nog een aan en uit knop waar ik niet uit kom. In de bijlage de foto.
    Deze knop moet niet branden wanneer de boot uit staat en moet wel branden wanner hij aan staat. Iemand suggesties. Hijblijft nu dus branden…
    IMG_3128.JPG IMG_3124.JPG IMG_3125.JPG IMG_3123.JPG IMG_3126.JPG
    IMG_3127.JPG
     
  18. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    11 maanden verder hebben we toch wat andere keuzes gemaakt. Na het trekken van het abs bleek het op punten erg dun te zijn.
    Na veel zoeken heb ik een casco van abs kunnen kopen. Afgelopen woensdag is deze binnen gekomen. Nu kunnen we zonder al te veel moeite beginnen met de opbouw van de boot.
    Hieronder wat foto’s van het casco.
    Vandaag de assen ingekort. Komende periode me druk maken op de losklep van de boot.
    IMG_4754.JPG IMG_4753.JPG IMG_4752.JPG IMG_4765.JPG IMG_4766.JPG
     
    MikeMohawk, Rene Witteman en Jaap Smith vinden dit leuk.
  19. MVO1980

    MVO1980

    Lid geworden:
    4 feb 2021
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Nu de schroefassen hun plekje hebben gekregen ben ik begonnen met de mock-up van de laad en los klep.
    Deze boot wordt normaal gelost door een pinnetje die uit een drijver steekt die door een servo teruggetrokken wordt waardoor het luik naar beneden valt. Het lijkt dus als het ware op een gelgenluik…
    Ik wil dit liever niet want dan blijft het luik tijdens het varen door het water slepen. Ik wil dit graag kunnen besturen door een servo die het klepje ook weer omhoog kan bewegen.
    Ik heb voor deze mock-up een 0,8mm dik plaatje aluminium gekocht bij Hornbach en ben deze voorzichtig op maat gaan slijpen. Na de grove maatvoering geslepen te hebben is het figuurvijlen begonnen. Na wat uurtjes vijlen passen en meten ben ik een heel eind opweg. Rondom zal er ongeveer nog een streep af moeten om straks alles goed te laten draaien.
    Hieronder het resultaat van het figuurvijlen :)
    IMG_4801.JPG
     

Deel Deze Pagina