A-class info gezocht

  • Topicstarter Topicstarter Iwema
  • Startdatum Startdatum
Hoi,

Ik ben in de vakantie niet echt verder gekomen want ik moest onder dwang mijn kamer opruimen, anders mocht ik dat weekend niet zeilen, en als je op de achtergrond van de foto's hebt bekeken heb je misschien een indruk van hoeveel werk dat was.....
Ik zit nu in de laatse schoolperiode van dit jaar met toetsweken en achterstallig werk ff maken dus erg veel zal er niet meer gebeuren tot de vakantie :( :( :(

Florian
 
Hi Florian,

Ja, de school moet voor gaan!

Dat is hier ook het geval.

Ik hoop dat je in het weekend met veel plezier (met veel zon en redelijke wind) kunt varen.

Hugo
 
Hoi,

Het ging om het afgelopen weekend en er was veel te wijnig wind :cry: . De laatste dag hebben we niet eens kunnen zeilen want dan zou het tij winnen.
Zolang ik over ga is er niets aan de hand en kan ik verder bouwen maar nu hebben ze iets verzonnen waardoor ik verslagen in moet leveren anders ga ik dus niet over en ik heb er nog behoorlijk wat te gaan dus....

Florian
 
Ik ben even gaan varen met de A-class.

Hier zijn enkele foto's.


A-moda4.jpg


A-moda5.jpg



A-moda6.jpg




Groeten,

Hugo
 
Als ik deze week tijd heb ga ik aan de mast beginnen.
Zodra de mast klaar is moet hij optimaal kunnen zeilen.

Als de lak nog wat harder is moet ik de lak eens poetsen om nog meer glans op de boot te krijgen.

Hugo
 
Ik ben even gaan werken aan de A-class.

Ik heb vandaag zalingen en de diamantverstaging geplaatst.
Nu is het zeil perfect te trimmen.


Hier zijn enkele foto's.


diamantverstaging.jpg


diamantverstaging2.jpg






Groeten,

Hugo
 
Hi Roel,

Ja, ik ben zeer in mijn nopjes met deze boot.
Vandaag heb ik en Triple b het schip met stevige wind gevaren.

Zij houdt zich goed.
Zij is zelfs bij grotere hellingshoeken zeer goed te varen en stuurt vrijwel neutraal.

Slechts in uitzonderlijke gevallen tijdens zeer sterke windvlagen loopt zij uit het roer.

Als de folk en voorstag hoger aan de mast wordt bevestigd worden dan kan de fok lager boven het dek worden gevoerd.

Dit kan de zeil eigenschappen misschien nog wat verbeteren.

Al met al ben ik zeer tevreden met dit schip.


Hier zijn enkele foto's.


A-moda8.jpg


A-moda9.jpg



A-moda10.jpg




Groeten,

Hugo
 
Niet alleen iwema was in zijn nopjes.. IK OOK!!!! ik heb er een hele tijd mee mogen varen. wat een eer! en wat een genot.. het zeilt heel gaaf!!!
 
Vandaag hebben we het nog eens dunnetjes over gedaan.

We (Triple b en ik) voeren met de A-class en een Windstar van ROBBE.

De windstar is een boot uit de IOM klasse.

Dan kun je pas zien hoe snel de A-classe is.

De Windstar kan echter planneren zo als je op de laatste foto kunt zien.
In dat geval is hij ook snell!!


Tijdens de vergelijking viel mij op dat de A-class minder snel op de windvlagen reageert als de A-class.

Zie ook mijn web-site voor info over de A-class.

http://members.chello.nl/~t.iwema/


A-class_windstar1.jpg


windstar2.jpg


windstar1.jpg


Het was een gezellige dag.

Groeten,

Hugo
 
Hi allemaal,

Ik heb afgelopen winter nog enkele aanpassingen aan mijn boot gedaan.

Zo zijn de zalingen verzwaard, een nieuwe voorstag, een dirklijn aan de fokkeboom, een set blokken in de achterstag en nog wat andere kleine aanpassingen.

sail_topc.jpg


sail_deckc.jpg


sail_deck_rearc.jpg


Ik heb het idee dat hij nu beter vaart.


Mischien heeft iemand nog andere voor stellen voor verbeteringen.

Hugo
 
een roer eronder misschien ? :P :P hahahahahaha.
(denk dattie er nog gewoon tijdelijk niet onder zit!
 
cool hugo mooi schip 8) ik heb eeb vraagje is de A klasse hier en de J klasse uit de usa de zelfde klasse 8) mooie schepen in de usa 8)
 
zoowiee en ik maar denken dat mijn bootje mooi is.... Hehe is ie ook wel al zeg ik het zelf. Maar dit is echt prachtig hele mooie lijn TOP Hugo.

Ik heb wel een vraagje aan je.. Die schootvoering :-O Ik zat bij je foto ff te puzzelen. Maar klopt het dat er 1 draad boven dek komt en die dan na het eerste blokje opsplitst. En bij je grootzeil een vertraging net zoals bij je fok. Is dit omdat de lier anders niet sterk genoeg is?? Ik heb namelijk wel het idee dat mijn lier niet sterk genoeg is. Wil liever geen vertraging lier is al niet zo snel.

Bedankt voor deze mooie boot en hopelijk voor de antwoorden.

Gr Remco


ps:zeil foto's van mijn boot binnekort in mijn draadje.
 
Dit is voor het eerst dat ik zelfs maar iets hoor van A-klasse, maar als ik dit zo zie is het een juweeltje! Hoe groot is-ie ongeveer ten opzichte van een (mijn) M-klasser?
 
Hallo Zodan,

De A-klasse is geen J-klasse.
De J-klasse is een boot gebouwd naar de tekeningen van deze historische schepen.
De meeste van deze J-klas boten zijn nog wat groter als een A-klasse.

De A-klasse word gebouwd naar een formule.
De bedoeling is dat de bouwers steeds snellere schepen ontwikkelen.


RJJ,


De schootvoering is vrij ingewikkeld.

Ik zal proberen om het te beschrijven met behulp van de onderste foto .
De schoot komt achterwaarts uit het dek.
Het blok op het achterdek leidt de schoot naar het blok op het achterste luik.
Dit blok wordt door de schoot over het dek geschoven (naar voor of naar achteren).
Aan de voorkant zit de schoot en een elastiek bevestigd. Deze gaan samen via het blok bij het voorste luik naar het blok op het voordek.
Hierna gaat de elastiek door naar het blok op de boeg en komt dan terug naar het bevestigingsoog op het voordek.
Dit om voldoende trekkracht op de schoot te houden over het gehele regelbereik.

De fokkeschoot gaat van het blok rechts van de mast naar een blok in het midden van het voordek.
Hiervandaan loopt de schoot naar het blok aan de giek en dan terug naar het blok op het voordek.
Dan is het einde van de schoot vastgemaakt aan de bovenkant aan het blok in het midden van het voordek.

De grootschoot is vastgezet aan de klamp aan de rechterzijde achter het grote luik midscheeps.
Dan loopt de schoot naar het beweegbare blok dat schuift over het achterdek.
Van dit blok gaat de schoot naar de giek via het blok waar ook de fokkeschoot en de elastiek doorgaan naar het blok in het midscheeps achter het luik.
Vandaar via het blok in het midden van de giek naar het achterste blok aan de giek.
Hiervandaan nogmaals naar het dek en dan is het andere einde vastgemaakt aan het bevestigingsoog aan het blok achter aan de giek.

Deze construktie is nodig om het zeil van 1M2 goed te bedienen.

Dit ondanks dat er een sterke hightec winch in zit.

Ik hoop dat het duidelijk is.
Zo niet dan hoor ik het wel.


Hi Dikkie,

De boot is 2 meter lang.

Ietsje groter den een M-klasse.

Voor meer informatie zie:

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=7807&postdays=0&postorder=asc&start=0
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=17907&start=15
http://members.chello.nl/~t.iwema

Groeten,

Hugo
 
Door nog enkele aanpassingen aan het tuig te maken vaart de boot nu nog beter.
Vooral onder grotere hellingshoeken blijft hij nu redlijk nuetraal sturen.

Hierbij nog enkele foto's van mijn A-KLASSE.

A-class-topspeed.jpg

De boot op top speed.

A-class-bow.jpg

De boeggolf komt soms boven het dek uit.

A-class-frond.jpg

Ik blijf het een mooi schip vinden.


Hugo
 
Back
Top