A S W 28 van BMI

IMG_3002.JPG

IMG_3005.JPG

IMG_3007.JPG

IMG_3009.JPG

de piloot zit nog te recht, deze kan nog wat platter.

op de bovenste foto zit de ^pull pul er nog niet in en de 180grammekes lood ook nog niet.

zal lastig te landen worden, morgen doen we de final touches de piloot en cockpitrand wat mooier maken en kabeltjes wegwerken

Ja dat zag ik maar als je ooit weer een bowdenkabel wilt gebruiken weet je in ieder geval waarom het wel of niet werkt :D

Gewicht is stevig, zeker met die redelijk slanke vleugels. Zal niet heel fijn thermieken maar als het een beetje waait of aan de helling ben je helemaal de man lijkt me. Vliegen doet het zeker maar ik zou als ik jou was bij de eerste vluchten even goed op hoogte proberen hoe langzaam je ongeveer kunt. En in het landingscircuit goed vaart houden totdat je op final zit anders valt ze in de bochten als een rotte peer naar beneden.

Zie ineens dat je Lipo pal achter de motor zit. Zet er even een schotje tussen zodat je lipo niet naar voren kan schieten en door je motor beschadigt. Vraag maar aan Jakkie takkie, dan kun je gelijk een andere gaan halen....

Mooie kist trouwens hoor!

Laatst bewerkt:
ohhhhh als je ASW echt maar een vleugeloppervlak van 28,5 dm2 heeft heb je wel een probleem. Dat geeft een vleugelbelasting van 84 gram/dm2. Dat is wel héél erg veel.
De zwever wordt door BMI opgegeven voor 1400 gram en dat is 49 gram/dm2 wat al stevig is bij dit formaat.
Ben benieuwd wat voor gewichten anderen hebben?

haha, alle toch meer hoopgevend.

ja die kabels zaten idd niet vast op de foto, maar stuurkabels inbouwen heb ik al veel gedaan hoor:) maar wel goed opgemerkt, nu is die aansturing veel beter.

invliegen gebeurd zaterdag mss op het plein, gelukkig zijn de velden errond open (geen mais) en dan gaat ie als ie zaterdag overleeft, volgende week mee naar oostenrijk, dus helling genoeg hoop ik, en hier bij ons is er ook altijd wel wind.

lipo zit idd zoveel mogelijk naar voor,zit velcro onder en moet nog velcro strip rond.

piloot is een oude polietieman van een motorke:p:p deze heb ik erin gezet om zoveel mogelijk gewicht naar voor te brengen, het massieve stabilo van 155gram heb ik kunnen terugbrengen naar 100gram.

hij heeft 2 weken terug in zijn doos gezeten omdat ik dacht dat hij veels te zwaar ging worden, nu is hij toch dikke 400gram zwaarder dan gedacht.

we zien wel wat het word

beerke heeft dezelfde gebouwd en komt denk ik rond de 2200gram uit.

op rc groups is er ene die hem 1600gram heeft vliegklaar(snap ik totaal niet ivm zwaartepunt) op de doos staat 1800 gram....

enkele citaten:

A preliminary check of the balance point indicates that 400 grams of lead will be required, giving the model an RTF weight of 1800 grams.

67oz plane

Ready to fly?
Overall weight 2175 Grams , 77 oz... I added 171 Grams of ballast, CG is at 53mm from leading edge..
I'll move the CG back to 60mm or so, when I get a couple flights in...

Weight after reinforcement and some cables in place is 1450gr, so AUW will be about 1950gr with this steel rod, probably about 1800gr if I buy a carbon one

1665g AUW was correct. I am using a very light motor and esc combo and my battery is a 2200 Lipo.
en ga zo maar door....
AeroFever ASW-28 - RC Groups

Wat ik las zit er in de staart erg veel gewicht. Haal dat eruit en je hebt ook veel minder lood in de neus nodig. Meer dan dubbele winst dus. Dat zal de truuk wel zijn.
Rond de 2 kilo lijkt mij ook redelijk. Je zult met 2400 gram in ieder geval snelheid genoeg kunnen maken :D

dat is het hem juist, rudder heb ik al gaten in geboord en lichter gemaakt, en stabilo heb ik ook gaten in gemaakt heb ik een 70gram uit de staart gehaald, anders kan ik niets uithalen
enkel die 15grams servo zit daar nog

setup

4x17grams servo's, een 135grams motor en dan een 195 gram accu.
de vleugelbuis is 60cm op 8mm diameter volle inox en weegt 250gram op rcgroups zijn er sommige die er een carbon bij hebben van 45gram. dit scheelt direct een 205gram.

maar dan nog is deze asw enorm staartlastig, op rc groups lijmen ze zelfs nog carbonweefsel in de staartromp en overal in de romp, bouwen magneten in enz enz...

idd ik snap er "niets" van en ben wel wat teleurgesteld, toeme toch:p

terug de doos in, geen tijd en goesting meer om hem vliegwaardig te maken tegen zaterdag, enn met zo een gewicht durf ik het niet aan buis waar de stang door moet is ook wat aan de gevoelige kant denk ik

Zonde zeg, ben nu bezig met een Discus van Jamara. (2.65mtr)
Leeg rond de 1100 gram en zit nu met rc en motor accu regelaar alles kompleet op de 1820 gram incl 60 gram lood!

-Accu is 2500 mAh 220 gram
-Vleugel verbinder is staal 6 mm 140 gram
-Vleugels klaar 480 gram
-Romp incl. motor, regelaar, accu en servo's (hoogte in staart 9 grams) standaard servo voor rudder ongeveer 880 gram.(incl 60 gram lood)
- cockpit kap 70 gram.

Heb de romp achterin zelfs verstevigd met 2 comp. bouwschuim.
Zwaartepunt ligt nu op 49mm i.p.v 46 mm.
Heb dit model aangeschaft bij Staufenbiel in Duitsland het orgineel (zwever) was van CM. Dit model (electro) is van Jamara en moet zeggen ziet er goed uit voor 129,- euro!!
Misschien is dit wel iets voor je?
Succes,

rechter vleugel 400gram
linker vleugel 370gram
cockpit 90 gram
vleugelbuis 230 gram
stabilo was 155 nu 95gram
romp inc nodige lood en accu enz enzo 1220 gram

totaal plaatje is dus 2405 gram.

190gram lood en 190gram buis te veel dus 380gram te veel:p

rechter vleugel 400gram
linker vleugel 370gram
cockpit 90 gram
vleugelbuis 230 gram
stabilo was 155 nu 95gram
romp inc nodige lood en accu enz enzo 1220 gram

totaal plaatje is dus 2405 gram.

190gram lood en 190gram buis te veel dus 380gram te veel:p

Onvoorstelbaar wat een zware kist.
En zo iets moet kunnen vliegen:confused:

Gewicht ASW

Hoi,

Ook ik heb deze ASW.
Ook mijn model komt totaal op 2200 gram. De vleugelbelasting is 77 gram per vierkante dm.
Ik heb hem al enige keren gevlogen. Niet fijn!

Het model gaat als een V1. Wanneer de motor uit wordt gezet gaat hij duiken. Moest hem erg veel up trimmen om hem recht te laten vliegen. Ik heb nu het stabilo aan de achterkant opgehoogd. Instelhoekverschil is dus iets vergroot.

Verder vind ik, dat het model snel omvalt. Kijk dus uit bij landen!
Landen doe ik met de rolroeren ongeveer 30 graden omhoog gezet. Hierdoor remt hij wel af, maar zakt tegelijkertijd erg snel rechtstandig naar beneden. Dit, ondanks meemixen van hoogte.
Kortom, hij valt me tot nu toe tegen!
Ik ga de 8mm staaf vervangen door massief koolstof. Hij wordt dan ongeveer 200 gram lichter.
Over drie weken gaat dit model mee naar de Wasserkuppe. Kijken of hij daar vliegen wil.
Vooralsnog een onvoldoende en als het niet beter wordt gaat hij de kliko in!

mvg,

Kees

Ik heb ook deze ASW gebouwd maar nog niet ingevlogen
Motor en battery + contoller vooraan + 33gram lood rond de motor maken het verschil in gewicht. Heb enkel een handstartgedaan zonder motorpower en hij gleed netjes nuetraal zonder bijsturen. Was net iets te donker om nog op te stijgen. Ik wacht nu nog op beter weer en dan ga ik hem testen.
Ik verving de metalen vleugelbinder met een glasvezel versie die ik uit een oude iglotent recycleerde. Deze weegt bijna niets en is verschikkelijk sterk en stijf. Vleugel buigt zelf niet door wanneer je een vleugel optilt.

BMI ASW 28 Electroglider vliegkaar
BMI ASW28 leeggewicht 1,400Kg
Battery BIONIC 2500 LIPO 3S1P 11,1V 0,211Kg cockpit achter motor
Ontvanger Spectrum AR6200 0,011Kg cockpit
Micro servo Hitec HS-65HB 0,009Kg Hoogteroer staarteinde
Micro servo Hitec HS-65HB 0,009Kg in vleugel rolroer
Graubner servo C577 0,041Kg cockpitrichting
BMI Brushless Controller 45-55A + schakelaar 0,044Kg cockpit
BMI Spits 30 + spinner en schroef 0,183Kg neus
Extra bekabeling 0,043Kg rol en hoogteroer
Lood 0,033kg cockpit rond motor
Maximum totaal gewicht 1,993Kg
Vervangen van metalen vleugelverbinder door glasvezel 0,250Kg
Te behalen gewicht 1,733Kg
Vliegt het best op 1,600Kg maar dan zonder electromotoer maar als pure zweefvlieger,
Wanneer je dan nog de metalen vleugelverbinder vervangt door glasvezel dan weegt 1,511Kg dus zonder motor en controller.
Dat hij snel vliegt dat is niet opmerkelijk met zo een smaller vleugels. Maar fast is fun.
Mijn toestel weegt op dit ogenblik 1.738Kg. Dit is echt het maximum dat ik er kan uithalen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Internationaal tribunaal voor de rechten van de beginnende RC modelzweefvlieger.

Mag ik jullie een gouden raad geven.
Hou op met jullie energie te steken in dit soort toestelletjes, want daar komt nooit iets goed van.
Met deze kisten zijn jullie enkel een afkeer van het RC zweefvliegen aan het ontwikkelen.
Kijk liever uit naar een ander modelzweefproject.
Er zijn genoeg andere toestellen waar je 100 maal meer pret aan kunt beleven.
Bijvoorbeeld:de ASW 15 van Hegi of een Cirrus van graupner waarvan hier in andere discussies sprake is, om maar iets te noemen.

Maar die ASW 28 van BMI en Ventus van Jamara (allemaal toestellen met dezelfde geometry) ogen wel mooi maar betekenen 0.000000 als het op vliegen aankomt en zijn enkel goed om als statisch model aan het plafond te hangen.
Een zwever (spannw.2600mm en gew.1800gr) met een koorden van 140mm aan wortel en 55mm tip kan nooit goede vliegeigenschappen hebben.
Om over de rest maar te zwijgen.
In andere discussies hebben we het er al uitvoerig over gehad.
Het is een schande dat firma's als Jamara en BMI dergelijke toestellen op de markt brengen.
Deze organisaties zouden moeten worden veroordeeld op een internationaal tribunaal voor de rechten van de beginnende RC zweefpiloot.
Zo zijn BMI en Jamara verantwoordelijk dat honderden RC liefhebbers een afkeer hebben gekregen van het modelzweefvliegen.

De groeten,
Aurectar

Ik heb ook deze ASW gebouwd maar nog niet ingevlogen
Motor en battery + contoller vooraan + 33gram lood rond de motor maken het verschil in gewicht. Heb enkel een handstartgedaan zonder motorpower en hij gleed netjes nuetraal zonder bijsturen. Was net iets te donker om nog op te stijgen. Ik wacht nu nog op beter weer en dan ga ik hem testen.
Ik verving de metalen vleugelbinder met een glasvezel versie die ik uit een oude iglotent recycleerde. Deze weegt bijna niets en is verschikkelijk sterk en stijf. Vleugel buigt zelf niet door wanneer je een vleugel optilt.

BMI ASW 28 Electroglider vliegkaar
BMI ASW28 leeggewicht 1,400Kg
Battery BIONIC 2500 LIPO 3S1P 11,1V 0,211Kg cockpit achter motor
Ontvanger Spectrum AR6200 0,011Kg cockpit
Micro servo Hitec HS-65HB 0,009Kg Hoogteroer staarteinde
Graubner servo C577 0,041Kg cockpitrichting
BMI Brushless Controller 45-55A + schakelaar 0,044Kg cockpit
BMI Spits 30 + spinner en schroef 0,183Kg neus
Extra bekabeling 0,043Kg rol en hoogteroer
Lood 0,033kg cockpit rond motor
Maximum totaal gewicht 1,993Kg
Vervangen van metalen vleugelverbinder door glasvezel 0,250Kg
Te behalen gewicht 1,733Kg
Vliegt het best op 1,600Kg maar dan zonder electromotoer maar als pure zweefvlieger,
Wanneer je dan nog de metalen vleugelverbinder vervangt door glasvezel dan weegt 1,511Kg dus zonder motor en controller.
Dat hij snel vliegt dat is niet opmerkelijk met zo een smaller vleugels. Maar fast is fun.
Mijn toestel weegt op dit ogenblik 1.738Kg. Dit is echt het maximum dat ik er kan uithalen.

Mag ik jullie een gouden raad geven.
Hou op met jullie energie te steken in dit soort toestelletjes, want daar komt nooit iets goed van.
Met deze kisten zijn jullie enkel een afkeer van het RC zweefvliegen aan het ontwikkelen.
Kijk liever uit naar een ander modelzweefproject.
Er zijn genoeg andere toestellen waar je 100 maal meer pret aan kunt beleven.
Bijvoorbeeld:de ASW 15 van Hegi of een Cirrus van graupner waarvan hier in andere discussies sprake is, om maar iets te noemen.

Maar die ASW 28 van BMI en Ventus van Jamara (allemaal toestellen met dezelfde geometry) ogen wel mooi maar betekenen 0.000000 als het op vliegen aankomt en zijn enkel goed om als statisch model aan het plafond te hangen.
Een zwever (spannw.2600mm en gew.1800gr) met een koorden van 140mm aan wortel en 55mm tip kan nooit goede vliegeigenschappen hebben.
Om over de rest maar te zwijgen.
In andere discussies hebben we het er al uitvoerig over gehad.
Het is een schande dat firma's als Jamara en BMI dergelijke toestellen op de markt brengen.
Deze organisaties zouden moeten worden veroordeeld op een internationaal tribunaal voor de rechten van de beginnende RC zweefpiloot.
Zo zijn BMI en Jamara verantwoordelijk dat honderden RC liefhebbers een afkeer hebben gekregen van het modelzweefvliegen.

De groeten,
Aurectar

Amen! :)

Gelijk heb je misschien wel. Deze toestellen zijn niet bedoeld voor beginner.
Ik heb 20 jaar vliegervaring met alles wat in de lucht hing of uit viel.
Brokken heb ik ook gemaakt. En geexperimenteerd met goede en slechte resultaten.
Ooit vloog ik met een ASW19 met span van 4 meter. Zonder hulpmoter was er hier niets mee aan te vangen, enkel op sleep of gedragen en dan hoog genoeg kon je er een mooie vlucht uithalen. Maar toen vloog ik daarmee het liefst op helliingen in Frankrijk. Dat was pas fun. De BMI ASW28 heeft niet echt de goede eigenschappen voor een gezapige vluchtje mee te maken en is echt bedoeld om snel te vliegen. Dus enkel voor ervare piloten. Mijn ASW28 electro weegt geen 2kg. Met alles er op en eraan. Heb hem enkel een handstart op een avond laten uitvoeren en gelukkig goed uitgeballanseert. Hij zweefde een paar honderd meter ver zonder motor gebruik. Dit doe ik bij elke electrozwever. Als die echt valt als een baksteen dan is het mis. Dat deed deze ASW echter niet. Maar snel moet hij wel vliegen. Normaal is zijn echte vlucht volgende week in Frankrijk op een helling. Afwachten wat dit geeft.
[media=youtube]n0sy5r6RT34[/media]
[media=youtube]Zc9UG0I8EJ8[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Back