Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
rechter vleugel 400gram
linker vleugel 370gram
cockpit 90 gram
vleugelbuis 230 gram
stabilo was 155 nu 95gram
romp inc nodige lood en accu enz enzo 1220 gram
totaal plaatje is dus 2405 gram.
190gram lood en 190gram buis te veel dus 380gram te veel![]()
Ik heb ook deze ASW gebouwd maar nog niet ingevlogen
Motor en battery + contoller vooraan + 33gram lood rond de motor maken het verschil in gewicht. Heb enkel een handstartgedaan zonder motorpower en hij gleed netjes nuetraal zonder bijsturen. Was net iets te donker om nog op te stijgen. Ik wacht nu nog op beter weer en dan ga ik hem testen.
Ik verving de metalen vleugelbinder met een glasvezel versie die ik uit een oude iglotent recycleerde. Deze weegt bijna niets en is verschikkelijk sterk en stijf. Vleugel buigt zelf niet door wanneer je een vleugel optilt.
BMI ASW 28 Electroglider vliegkaar
BMI ASW28 leeggewicht 1,400Kg
Battery BIONIC 2500 LIPO 3S1P 11,1V 0,211Kg cockpit achter motor
Ontvanger Spectrum AR6200 0,011Kg cockpit
Micro servo Hitec HS-65HB 0,009Kg Hoogteroer staarteinde
Micro servo Hitec HS-65HB 0,009Kg in vleugel rolroer
Micro servo Hitec HS-65HB 0,009Kg in vleugel rolroer
Graubner servo C577 0,041Kg cockpitrichting
BMI Brushless Controller 45-55A + schakelaar 0,044Kg cockpit
BMI Spits 30 + spinner en schroef 0,183Kg neus
Extra bekabeling 0,043Kg rol en hoogteroer
Lood 0,033kg cockpit rond motor
Maximum totaal gewicht 1,993Kg
Vervangen van metalen vleugelverbinder door glasvezel 0,250Kg
Te behalen gewicht 1,733Kg
Vliegt het best op 1,600Kg maar dan zonder electromotoer maar als pure zweefvlieger,
Wanneer je dan nog de metalen vleugelverbinder vervangt door glasvezel dan weegt 1,511Kg dus zonder motor en controller.
Dat hij snel vliegt dat is niet opmerkelijk met zo een smaller vleugels. Maar fast is fun.
Mijn toestel weegt op dit ogenblik 1.738Kg. Dit is echt het maximum dat ik er kan uithalen.
Mag ik jullie een gouden raad geven.
Hou op met jullie energie te steken in dit soort toestelletjes, want daar komt nooit iets goed van.
Met deze kisten zijn jullie enkel een afkeer van het RC zweefvliegen aan het ontwikkelen.
Kijk liever uit naar een ander modelzweefproject.
Er zijn genoeg andere toestellen waar je 100 maal meer pret aan kunt beleven.
Bijvoorbeeld:de ASW 15 van Hegi of een Cirrus van graupner waarvan hier in andere discussies sprake is, om maar iets te noemen.
Maar die ASW 28 van BMI en Ventus van Jamara (allemaal toestellen met dezelfde geometry) ogen wel mooi maar betekenen 0.000000 als het op vliegen aankomt en zijn enkel goed om als statisch model aan het plafond te hangen.
Een zwever (spannw.2600mm en gew.1800gr) met een koorden van 140mm aan wortel en 55mm tip kan nooit goede vliegeigenschappen hebben.
Om over de rest maar te zwijgen.
In andere discussies hebben we het er al uitvoerig over gehad.
Het is een schande dat firma's als Jamara en BMI dergelijke toestellen op de markt brengen.
Deze organisaties zouden moeten worden veroordeeld op een internationaal tribunaal voor de rechten van de beginnende RC zweefpiloot.
Zo zijn BMI en Jamara verantwoordelijk dat honderden RC liefhebbers een afkeer hebben gekregen van het modelzweefvliegen.
De groeten,
Aurectar