A123 cellen en kortsluiting

Tijdens wat prutsen zijn twee A123 cellen een fractie van een seconde in kortsluiting geraakt

nu is mijn vraag zijn die nu kapot?

is er een manier om dit te weten te komen?

Werken ze nog ?? Ja, en zijn ze niet van vorm veranderd kun je ze nog gewoon gebruiken. Lijkt mij simpel, kan alleen zijn dat de levensduur en/of maximale prestaties iets zijn afgenomen.

Ook een keer per ongeluk een geladen accupakket van 3 A123-cellen kortgesloten. Merkwaardig genoeg gebeurde er niet zo veel. Geen gesmolten kabels, beschadigde cellen e.d., wat je wel zou verwachten bij een accu die hele hoge stromen kan leveren. Toch was het pakket overleden. Het liet zich niet meer laden.

Wel meteen maatregelen genomen dat het kortsluiten van cellen door het in elkaar steken van de connectors niet meer mogelijk is (als het schaap verdronken is, dempt men de put...).

Test de accu en als hij nog alles doet zoals voorheen dan zal er niets of maar heel weinig aan de hand zijn. Het kan wat effect hebben op de levensduur. Hoeveel? Dat is sterk afhankelijk van hoelang de kortsluiting heeft geduurd.
In de meeste gevallen zal een hele kortstondige kortsluiting geen problemen geven voor een accu. In enkele zeldzame gevallen kan er wel iets mis gaan. Binnen in een cel kunnen er contacten doorsmelten. Er kan dan geen stroom meer lopen dus is de accu "dood".
Dat is misschien wat er bij N.P.S. is gebeurt.

ik heb het ook al voorgehad met een beetje onvoorzichtig te zijn , er was een hap uit 1 van de goud contacten , maar de accu doet het nog uitstekend :)

Test de accu en als hij nog alles doet zoals voorheen dan zal er niets of maar heel weinig aan de hand zijn. Het kan wat effect hebben op de levensduur. Hoeveel? Dat is sterk afhankelijk van hoelang de kortsluiting heeft geduurd.
In de meeste gevallen zal een hele kortstondige kortsluiting geen problemen geven voor een accu. In enkele zeldzame gevallen kan er wel iets mis gaan. Binnen in een cel kunnen er contacten doorsmelten. Er kan dan geen stroom meer lopen dus is de accu "dood".
Dat is misschien wat er bij N.P.S. is gebeurt.

Dat was niet het geval. De klemspanning van de cellen lag vrijwel op de juiste waarde, alleen stroom leveren of laden was er niet meer bij. De inwendige weerstand van de cellen was enorm hoog geworden. Zelf heb ik het vermoeden dat er iets mis is gegaan met de "chemie" in de cellen.

Let wel, we praten hier over A123 cellen. Niet over Ni-** of Li-Po cellen.

Toch kan het wel gebeurt zijn N.P.S. Het grootste deel van de cel kan los zijn gekomen van de contacten. Hierdoor zal in onbelaste toestand dat kleine deel van de cel wat nog wel werkt (of kan werken) de klemspanning netjes op peil houden. Wanneer je de cel gaat belasten stort de spanning hopeloos in en doet de cel eigenlijk niets meer.

Back