A123 combinatie, welke?

de cellen zijn echt super voor een 1/12
maar je hebt wel de andere variant nodig als je twee cellen wil gana rijden ;
die je hier opnoemt is de nieuwere 1.1Ah versie .
voor je 1/12 zal je de 2.3Ah versie nodig hebben , iets met nummer 2655x en nog wat :p

de lader is ook goed voor zen prijs al kan je ermss eentje halen die 10A kan geven , de cellen kunne dit zonder problemen aan , ze geven zelf meer punch als ze op temp zijn.
afgelopen winter gereden met 1 setje cellen , constant laden aan 10A . ze zijn zo goed dat je zelfs met 20A laden kan . 15min laden 8 min rijden :p de hele avond , cellen geven geen krimp .

Ow, ik zie nu ook dat bij de lader "no power supply included'.....:(

Welke gebruiken jullie in deze combinatie, of welke goedkope zou het goed doen?

Alvast bedankt!

Groet,
Robert

yep dat zijn ze juiste cellen .

het gene hij wil zeggen is dat je op een 1/12 auto met een T bar eventueel 4 cellen kan plaatsen . voordeel is dat je dubbel zo lang kan rijden , maar je ook wel dubbel zolang moet laden . En omdat de cellen meer naar buiten gaan zitten in combinatie met een hoger gewicht ( 140 gram extra is best veel voor een 1/12 ) , zal de auto anders sturen , een stukje logger allemaal , met twee cellen blijft ie echt vlijmscherp :p .

heb je geen 12v voeding die sterk geneog is voor de lader , of een accu van een 1 op 1 auto ?

Is deze combinatie goed?

Hobbycity Online R/C Hobby Store : 12V 5A Power Supply $9.99

PS-6(1).jpg

met deze lader

Hobbycity Online R/C Hobby Store : Turnigy Accucel-6 50W 5A Balancer/Charger $34.99

ACC6(1).jpg

En heb ik nog wat extra nodig?
'This power supply will deliver a good 5A and 12V constant. It can be connected to your 110/240v home or workshop power socket. All you need is a common kettle plug, found at PC stores or your local electronics store. (you probably have a spare cord laying around the house already, as its a very common type).
'
Wat word daarmee bedoeld?

Groet,
Robert

Laatst bewerkt:
Ik heb nog wel 2 gloednieuwe A123 cellen over, met soldeerlip.
De laatste 2 mag je hebben voor 18 euro per 2.

Als lader kan je ook iets zelf bouwen, laadspanning moet tussen de 7,3 en 8.2 volt liggen, is niet zo heel kritisch.
Wij laden de cellen met 24A en deze hebben al ruim 250 vluchten gemaakt, zijn nog steeds prima.

Als je toch geld uit gaat geven zou ik deze lader kopen, dan maak je optimaal gebruik van de capaciteiten van de cellen en je kan verder ook alles laden.
Hobbycity Online R/C Hobby Store : iCharger 106B-plus 250W 6s Balance/Charger $119.95

Als voeding kan je een accu nemen en je kan ook een 12 Volt voedingmodule kopen van 25A bij BACO in IJmuiden.

Baco Army Goods - Voeding 12 volt 20Amp (€ 19,95)

Dat is de beste en ook wel betaalbare setup.

Gert-Jan

hmm :rolleyes:

m'n eigenlijke vraag was: is die voeding goed?

want het wordt sowieso die lader, moet daar alleen een voeding voor hebben maar dat snap ik niet helemaal... :p

Groet,
Robert

Nee, de voeding is te klein.
Je lader kan laden met 5A en het rendement is geen 100%.
Je moet dus een voeding hebben die 8A continu kan leveren.
Dus zoiets als ik hierboven gepost heb, dan heb je ruim voldoende.

GJ

@GJVO

Heeft de voeding die jij aangeeft ook nog koeling nodig, of kan je die zo stand-alone gebruiken?

Ik zoek namelijk een voeding voor mijn turnigy Accucel 8 (150W) lader)

Kan gewoon zo gebruikt worden.
En levert continu 20A, piek 25A.
Maar als jouw lader 150 watt levert heb je een input van 225 watt, dus zit je rond de 18A.
Binnen de specs dus

GJ

Ik heb even de voeding opengeschroefd.
Er zitten op de gelijkspanningkant stekers maar die moet je niet gebruiken.
Gewoon dikke 4 mm2 of 6 mm2 kabels erop solderen.

Op de foto zie je de achterkant van de voeding, kap eraf gehaald.
de linker steker is een min, die daarnaast is 12V +, daarnaast weer een min, daarnaast zit een 5V plus en daarnaast weer een min.

DSC00321.JPG

DSC00322.JPG

GJ

Waar heb je dan aan gesoldeerd of heb je stekkers??
:confused:
evt een rondje op de foto zetten, voor de verduidelijking

Groet,

Robert

Je moet bij die voeding sowiezo solderen, je moet namelijk de minnen aan elkaar solderen (geven ze bij BACO ook aan) dus dan kan je meteen 2 draden onderop de print solderen waar je 12,4 volt uit komt.

Wel uitkijken, als je hem net aan hebt gehad kan er 360 volt in de elco's zitten, prikt een beetje.

GJ

@GVJO

Je moet dus de 3 minnen aan elkaar solderen? Zijn die stekkers er met een 30W bout gewoon af te krijgen, of is het eraf halen ervan niet nodig? Of aan de bovenkant de minnen aan elkaar solderen met de stekkers er nog op, en aan de onderkant de aansluiting maken voor de lader(zoals je zelf aangeeft)

Als ik 12V wil hebben moet ik toch een stekker op de 12V (plus) en een eentje op de min maken?

Bij mij zitten de stekkers er nog op.
Ik heb hem via de onderkant aan elkaar verbonden, ook de laadsnoeren zitten nu aan de onderkant.
Als je de voeding koopt bij BACO staat er ook een tekeningetje achterop de voeding.
Ik heb er inmiddels 25A continu uitgetrokken, spanning zakt dan in tot ongeveer 12,1 volt.
Neem wel 6 mm2 kabels of 2x 4mm2 want ze worden flink warm.

en inderdaad moet je een kabel op de min en op de 12V zetten, gewoon even meten met een multimeter waar het zit.

GJ

Back