A123 combinatie, welke?

en welke stekkers moet ik gebruiken waarop ik mijn lader op kan aansluiten? Gewoon aan de kabel 4mm goudstekkers/banaanstekker (vrouwtjes) plaatsen?

Ik heb nu 2.5mm2 draad in huis liggen, kan ik dat ook gebruik om de minnen aan elkaar aan te sluiten. Voor de laderaansluiting wil ik ook deze draad gaan gebruiken.

Om de minnen aan elkaar te verbinden kan je dat gebruiken.
Als snoeren voor de lader zou ik veel dikker nemen, je hebt te veel verlies bij zo'n dunne draad, die branden gewoon weg.
Dus dikke draden en zo kort mogelijk.

GJ

bij de electronicazaak werd ook al gezegd dat ik met 14 AWG (2.5mm2) al genoeg zou hebben, ook voor de draden naar de lader. Waarom is dit volgens jou dan niet genoeg?

Leuke bijkomst is dat de lader aan zijn "input" kant ook gewoon 14AWG heeft zitten, dan zou dat in de voeding ook genoeg moeten zijn.

Ik ga morgen anders nog wel even langs de winkel en haal 4mm2 voor op de voeding...

(we zijn wel goed offtopic bezig, je zou bijna de naam van dit topic moeten veranderen:P)

Heb je gezegd hoeveel stroom er naar de lader gaat?
Tot een ampere of 8 kan je wel met 2,5 mm2 af maar je hebt dan nog steeds spanningverlies.
Volgens mij is je lader 150 Watt.
Stel hij zou geen verlies hebben dan zou bij 12 volt input 12,5A nodig zijn om dat vermogen te krijgen.
Dus dan is 2,5mm2 te dun.

Probeer het voor de lol maar eens uit.
belast de lader vol, meet de spanning aan de voeding en dan aan de lader.
Je zal zien dat er een paar millivolt verdwenen is.

Mijn 4mm2 draden (40cm) vanaf de voeding werden heet.

Dat er 2,5 mm2 aan de lader zitten is gewoon bezuiniging.

GJ

IK zal dan morgen wel even lekker dikke kabels halen (4 of 6 mm2)

Mijn kabels zal ik wel héél kort houden, het is de bedoeling dat de kabel naar de bananenstekkers zo kort mogelijk zijn (5 a 10 cm). want mijn kabel voor mijn lader is ook al zo'n 40 cm.

Ik kon ook van die "inbouwbanaanpluggen" kopen, maar die waren 2 keer zo duur en of ze op de voeding kunnen(beperkte ruimte binnenin) kan ik nu nog niet zien. De voeding heb ik vandaag besteld namelijk. Ik vind bananenpluggen ook makkelijker met solderen:mrgreen:

heb nu de voeding binnen, en heb hem even aangesloten. Ik heb nog niks gesoldeerd oid. Ik hoor nu een klein sissend geluidje, wat is dat?

Ik snap de tekening ook niet precies, moet ik echt het 4e pennetje op de meest linker stekker verbinden met de -12V?

Hopelijk kan iemand me helpen:)

zo, net even geknutseld.

Ik heb 2*2.5mm2 draad gebruikt voor naar de lader. Mijn soldeerbout kreeg het niet voor elkaar om de 6mm kabels op de printplaat vast te solderen.

ALs mijn laders zelf 2.5mm2 gebruik en ik heb er een dubbele op de voeding staan, zal dit denk ik wel goed gaan:)

Hallo Fabian,

ja, je moet echt dat pennetje gebruiken.
Het sissen is het hoogfrequent van de omvormer, dat is normaal, klinkt heel eng als je het niet gewend bent.

GJ

@GJ

Had de winkel maar even gebeld over die die verbinding van de minnen, vriendelijke service daar bij BACO. Meneer nam echt even de tijd

Ben nu mijn loodaccu aan het opladen, en toe nu toe werkt alles prima.

Hmm:rolleyes:

Heb zojuist een computervoeding gevonden, die kan 8A leveren op 12 V.

Ga het gewoon eerst daarmee proberen, als het werkt scheelt dat weer zo'n 25 euries ;)

Iemand hier toch geen negatieve ervaringen me hea?!

Groet,
Robert

Uit een PC voeding komt 10.5 volt.
Je moet de 5V uitgang flink belasten, dan komt er 12V uit de 12V uitgang.

GJ

Ik heb ook zon server voeding van barco.

Alleen heb ik de 32A versie.

Om de koeling te verbeteren en de 5v uitgang ook te belasten heb ik er 2 fans opgezet.

Moet zeggen werkt erg goed.

@r.marijnissen: ook ik heb die 32A versie. Wil je misschien even een foto maken van hoe je het gekoeld hebt? Ik zit een beetje te denken over een fan aan de zijkant ofzo, maar weet nog niet precies hoe ik het ga doen.

Is er trouwens iets van een 'thermostaat' in te maken? Zodat de fan pas aan gaat als het apparaat ook echt warm wordt? Anders staat het ook maar de hele tijd te zoemen...

Ik denk niet dat het verkeerd is om continu te koelen.

Het is een server psu, die worden normaal ook gekoeld.
Om de max uit de 12+ lijn te halen moet je bij een pc voeding ook
de 5+ lijn belasten, dat gebeurt normaal door de pc.
Doe je dit niet dan zakt de 12v lijn als pudding in elkaar.

Door altijd 1 of 2 fans op de 5v lijn te zetten, wordt deze belast wat dus belangrijk is plus het is stil want fans lopen maar op 5v en je weet zeker dat het altijd goed gekoeld is.

Ik heb er 2x 80mm pc fan opgezet + 2 roosters zodat er niks in kan vallen.

[URL=http://img175.imageshack.us/i/32avoeding.jpg/]

[/URL]

2S A123 kan je laden met de 6V loodaccu stand van je lader. De eindspanning van 7.2V komt overeen met 3.6V per cel. Goed voor 97%
Balanceren van A123 is dan niet nodig. Want de eind spanning is eigenlijk 3.8V (en zelfs hoger als het maar even is).
Als je zorgt dat de cellen af en toe leeg gebalanceerd zijn (op de 2S lipo stand), dan laad je de cellen zonder balancer even vol. Zelfs als 1 cel 3.8v heeft en de ander 3.2V (3.2 + 3.8 = 7.2). Dan is alles nog OK.

Echt diep ontladen kan ook in de stand voor loodaccu (1.8V per cel) of als nicad met 0.8V per cel en 5 cellen (4V).

Een lader is alleen een ding dat spanning en stroom regelt vlgens bepaalde voorwaarden. Daar kan je wat creatief mee zijn..

Ik laad A123 eigenlijk alleen nog direct op de voeding zonder balanceren.

Laatst bewerkt:
Back