A123 (LiFePO4) in 1/10?

hallo allemaal,

ik ben sinds kort de eigenaar van een electro buggy en ben nu aan het "onderzoeken" wat voor soort accu's ik moet gaan gebruiken.

de 3 opties zoals ik ze nu zie zijn

Nimh: lekker conventioneel, volgens mij is het daar ook wel mee gezegd

Lipo: komt steeds meer op en kunnen ook steeds sneller geladen worden, verder zijn ze lichter dan nimh en een hogere spanning (altijd eigenlijk)

A123: wordt vooral in vliegtuigen gebruikt en het voornaamste voordeel is het laden in een kwartier (of minder) verder zijn ze aan de zware kant en zeker als je een beetje capaciteit wilt behouden...

dus ik vroeg me af of er al mensen zijn die A123 in een 1/10 hebben geprobeerd of er over na hebben gedacht of het juist totaal an me kunnen afraden...

k hoop dat jullie mij een beetje kunnen bij staan.

Jacar

GM heeft al speciaal ontworpen LIFE packs 2 cellen en 6,4 volt.
Maar ik denk dat de hoogste capaciteit nog maar 3600mah is.

Het grootste nadeel: het past niet zomaar in je buggy (of andere 1:10)

conclusie:

Ga voor Lipo: Koop hoogste capaciteit binnen je budget (tss 4000mah en 5300mah ofzo)
of je kiest een met lagere mah en moet meer lood bijplakken.

Lifepo is cool in sommige touring cars of 1:12 waar het met wat geprul wel moet inpassen.

waarom past het niet zomaar? mijn buggy heeft 2 steunen voor een stickpack maar het chassis is gemaakt voor 2x3 saddlepacks dus der is ruimte zat voor 2x2 lifepo4 lijkt me?

en vanwaar lood bij plakken? ik ben volgens mij vergeten te vermelden dat het gewoon voor de fun is (wel circuit achtig tegen vrienden) maar zeker geen wedstrijden (daar is hij te oud voor ben ik bang en dan wordt het met kapotte onderdelen lastig)

Mijn budget is het probleem niet dus ik ben alle mogelijkheden aan het afgaan.
zijn er hier nog mensen met een voorkeur die deze kunnen onderbouwen?

Jacar

oja wat betreft dat LiFe, kwam ik net op de hyperion site een 3800mAh pack tegen 6,6V maar er staat bij dat hij voor een ontvanger is... maar ze zijn maar zo'n 20C

Jacar

Voorkeur: LiPo. Reden: Hoge Capaciteit, hogere spanning dan bij LiFePO4, veel keuze dus je kan zo duur of zo goedkoop gaan als je wilt.

Ja, dat mogen ze wel... Maar of ze dan nog een beetje redelijk meegaan is maar de vraag :?

Oh, dus dan moet ik mijn Plettenberg Bigmaxximum ook maar beter op 3,7V gaan rijden, ook al staat er dat ie voor 22,2V geschikt is? En mn andere 1/10 motoren moet ik ook maar op 3,7V gaan rijden, ook al staat er dat ze tot 11,1V aankunnen?

Kom op zeg... dat de fabrikanten altijd een beetje te positief zijn zie je vaak, maar ze zullen er heus geen 5C opzetten zodat mensen 3 dagen later de LiPo terugsturen (en ze een nieuwe moeten geven vanwege garantie) omdat ie kapot was gegaan door het laden.

Wij wilden bij onze terugkeer in de hobby niet investeren in LiPo omdat we het te duur vonden.
Toen kochten we NiMh voor in onze Traxxas Slash's. Deze begonnen na drie laadbeurten al minder kracht te geven, alleen in de parkeerplaats-TT01's doen deze het wel goed en lang.
Als we van tevoren hadden geweten dat LiPo's zo veel meer kracht leveren en bij Hobby City maar 20 dollar kosten, hadden we de NiMh's zeker laten liggen.

Laatst bewerkt:
Oh, dus dan moet ik mijn Plettenberg Bigmaxximum ook maar beter op 3,7V gaan rijden, ook al staat er dat ie voor 22,2V geschikt is? En mn andere 1/10 motoren moet ik ook maar op 3,7V gaan rijden, ook al staat er dat ze tot 11,1V aankunnen?

Kom op zeg... dat de fabrikanten altijd een beetje te positief zijn zie je vaak, maar ze zullen er heus geen 5C opzetten zodat mensen 3 dagen later de LiPo terugsturen (en ze een nieuwe moeten geven vanwege garantie) omdat ie kapot was gegaan door het laden.

Wat heeft het rijden op verschillende spanningen te maken met hoe snel je je accu's oplaadt? Daar volg ik ff niet :confused:

Ik bedoel alleen maar te zeggen, hoe sneller je je accu's oplaadt, hoe minder lang ze zullen leven. En daar bedoel ik natuurlijk geen 3 dagen mee. Fabrikanten zetten al langer laadbaar met 2C op hun LiPo's, maar ergens in de handleiding staat er wel dat dit de levensduur van de accu wat doet inkorten.

Qua merk: Team Orion heeft nu naast hun gewone lijn ook een goedkopere lijn LiPo's, de Rocketpacks. Voor een 4000mAh 25C betaal je iets van een 50€. Lijkt me een leuke prijs, en van een bekend merk, dus zou geen miskoop mogen zijn.

Laatst bewerkt:
Daar ben ik weer hoor;)

ik heb het net even af gezocht naar hardcase lipo's en heb een lijst gemaakt met onder andere merken als LRP, Trakpower, Speedpassion, Hyperion Swift, Intellect en Corally gevonden.

de capaciteit ligt tussen de 4000 en 5400mAh en de C is 25 of hoger, maarja de prijzen zitten allemaal boven de 70...

Dus ik ging even kijken naar die orion rocketpacks op ebay en toen kwam ik dit setje tegen Kyosho Team Orion Cobo Ladegerät +Lipo Akku + Balancer - eBay Graupner, Ladegeräte, Fernsteuerung Elektronik, RC-Modellbau, Modellbau. (Eindtijd 24-sep-09 17:34:21 CEST) (hoop dat zo'n lange link niet erg is en als het dat wel is hoe moet ik die dan inkorten?)

voor 80 euro (ex verzend kosten) heb ik dan een leuk ladertje die 2 cellen lipo's met 5A kan laden en een 2400mAh 2s 25C lipo, dan kan ik er nog best een 3500 of 4000 van de zelfde winkel bij doen dan heb ik ook maar 1 keer verzend kosten.

is dat misschien iets?

Jacar

{user modus aan}
Als je dan toch bij HC de lipo's haalt, haal dan ook de lader!
Dat scheelt nogal!!!! (vanaf 34 dollar)
{user modes off}

[mod mode aan]
Koop een lader hier in nl, heb je garantie, en steun je de lokale dealers.

Als ik mijn lipo's bij HC haal dan haal ik de lader daar ook vandaan, maar ik ben nu even aan het rond neuzen.

en ik zou het liefst de lader en lipo''s in nederland halen, als ze niet zo duur waren...
Als je het mij vraagt zijn de prijzen hier verre van "beginner vriendelijk"...

Jacar

Ladertje in Hon Kong kost ongeveer 32 dollar.
Lipo's die goed zijn ongeveer 45 dollar.

Die LiFe dingen gaan best goed. Je kunt ze vergelijken met 5 cel.
Toch zou ik voor Lipo's gaan.

Het grootste nadeel: het past niet zomaar in je buggy (of andere 1:10)

conclusie:

Ga voor Lipo: Koop hoogste capaciteit binnen je budget (tss 4000mah en 5300mah ofzo)
of je kiest een met lagere mah en moet meer lood bijplakken.

Lifepo is cool in sommige touring cars of 1:12 waar het met wat geprul wel moet inpassen.

Waarom zouden die niet passen coop???
Het zijn gewoon hardcased sticklipo's gelijk ne gewone lipo even groot even dik even lang alleen zitten er life's in he.

Graupner Online-Shop

Ik bedoelde in eerste instantie niet deze life accu's;)
Ik bedoelde de losse A123 cellen de 2200mAh van enerland, die zijn volgens mij een slagje groter dan de meeste nimh's en wegen 70gr per cel max 60C.

die passen niet helemaal perfect zonder aanpassingen.

Jacar

Back