A123 LiFePO4, Li Ion, de kluts helemaal kwijt

PH_AJH

In Memoriam
Forum veteraan
Ha,
Ik heb twee van DEZE pakketjes gekocht om met een DPSI te gebruiken.
Nu wil ik ze gaan laden en ik kom er niet meer uit.

Ik heb een Ultramat 14 lader die Li Ion kan laden.
De cellen zijn echter LiFePO4, ik dacht dat dat anders was dan Li Ion.

Ga ik echter zoeken op het type wat op de cellen gedrukt staat dan is dat DIT: "APR18650 Lithium Ion Cylindrical Cell"

Ga ik verder zoeken om te zien hoe ik die moet laden, dan vind ik:
"Nominal capacity and voltage: 1.1Ah, 3.3 V
Recommended Standard Charge Method: 1.5A to 3.6V CCCV, 45 min
Recommended Fast Charge Current: 4A to 3.6V CCCV, 15 min"

Dat lijkt wel op wat mijn Ultramat van plan is maar helemaal zeker weet ik het ook niet. In de handleiding staat namelijk: "Dieses Ladeprogramm ist nur zum Laden von Lithium-Ionen-Akkus mit einer Zellennennspannung von 3,6 V/Zelle". Maar de Nenn-Spannung van mijn pakketjes is 3,3V.....

En nu snap ik er dus echt niks meer van.

Wie helpt me op weg?

A123 is een fabrikant van LiFePO4 cellen. Deze cellen moeten met een daarvoor geschikt programma worden geladen.

De maximale laadspanning per cel is 3.6 volt, de nominale spanning 3.3 volt. Dat is vergelijkbaar met de gegevens op een Li-Po cel. Die hebben een maximale laadspanning van 4,2 volt en een nominale spanning van 3,7 volt.

Voor meer informatie over LiFePO4 cellen zie Spezifikationen

Hou er rekening mee dat de genoemde laadstroom e.d. geldt voor de grote 2300 mAh cellen.

Voor zover ik weet heeft een Ultramat 14 plus een programma voor het laden van LiFePO4 cellen, meestal afgekort als LiFe. De handleiding zal daar iets meer over kunnen zeggen.

okay helder. Ik heb een Ultramat 14 (geen plus) dus moet ik een andere lader. Dank!

Back