A4 skyhawk

Hallo;
Ik heb een A4 skyhawk van1.15m span en 1.75m lengte.
Met retracts en servos weegt hij 3.8 kg.
Nu heb ik een set kokams 4800 10s op overschot liggen en vroeg ik mij af of hiermee geen edf aan te drijven zou zijn die krachtig genoeg zou zijn om dit toestel van de grond te laten opstijgen.
Ik had dit in gedachten:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : EDF Ducted Fan Unit 7Blade 5inch 127mm $29.95
HobbyKing Online R/C Hobby Store : KB45-10XL 1200kv Brushless Inrunner $55.00
dit is hem:
full
full
full

Wat denken de kenners?

Laatst bewerkt door een moderator:
ik denk dat je beter af bent met een schubeler edf uinit .
deze zijn prijzig maar maar ze leveren in mijn ogen genoeg stuwdruk .
mijn stelling is altijd goedkoop is duurkoop .
just my two sents

ik zou het gewoon proberen
de reviews zijn goed maar dat zijn ze altijd wel
maar voor dat geld kun je altijd het proberen
en goedkoop hoeft niet altijd duurkoop te zijn ??

gr Albert

Tja, enig vergelijkingsmateriaal zou het mooiste zijn om je setup op af te stemmen.
Maar er zijn altijd nog de vuistregels van het electrovliegen:
Totaal gewicht zal ongeveer op een kleine 6kg uitkomen (kist 3800+accu 1300+motor 560+regelaar 150 + nog 190 gram voor wat onvoorziene dingen)

Wat heb je dan aan vermogen nodig?
EDF=400 watt/kg; dus 400x6= 2400 watt

Wat is dan je stuwdruk?
EDF= 2 gram/watt; dus 2x2400= 4800 gram stuwdruk

dit klopt ook volgens de Winchester Models grafiek, je gekozen fan heeft een doorlaat 127mm,
de stuwdruk is echter afhankelijk van de exhaust nozzle en het asvermogen aan de EDF.
De exhaust nozzle is tussen de 70-90% van je fandoorlaat en het afgegeven vermogen is ongeveer
(afhankelijk van het werkgebied van je motor) 80-90% van het toegevoerde elektrische vermogen.
Dus 80% van 127mm=102mm met het asvermogen van 85% van 2400Watt = 2040 watt afgegeven vermogen aan de as.
Uit de grafiek kom je uit op 45N (4,5kg)stuwdruk,een kleine 300 gram minder is dan de vuistregel.

Het motortoerental is ook te benaderen door:
rpm=KV x volts x 3/4
de KV van je geselecteerde motor is 1200
de spanning van je accupakket inflight = 10x3,3=33V (vol=4,1x10 leeg=3,7x10)
dus toerental motor belast= 1200x33x3/4=29.700 rpm

Nu is het de vraag of de geselecteerde motor en fan op 10S voldoende vermogen afgeeft.
Qua stroom zou je rond de 2400/33=73 A uit moeten komen.
Dus als je data kan vinden van die fan/motor combo zou je er zijn!

Tot zo ver de vuistregels in allerlei lectuur door Ron v Sommeren gepost (dank hiervoor)

succes met je setup!

groeten Michiel

Laatst bewerkt:
Niet gekeken naar je toestel of wat dan ook. Maar deze motor kan je vergeten.
Deze motor ontwikkelt te veel hitte op 10S. Daardoor veliest hij zijn magnetisme, en doet hij het dus niet meer.

Als je leest in de reviews, dan zie je antwoorden. Dat hij op 6S gebruikt wordt.
Of deze reviews kloppen is een 2e, want ze zijn altijd positief.
En als je het verhaal van Michel oppakt. Dan zou je dus een aangeleverd vermogen van 2400W nodig hebben. En dat op 6S, krijg je een leuke stroom, namelijk 108A. En ik denk dat je kokams dat niet prettig gaan vinden.

Ik heb zelf een dynamax fan. Deze is 128mm doorsnee. Tot op heden een paar proefjes gedraait, en dit gaat lekker. (op 12S 5000mAh zippy cellen). Ik gebruik een scorpion HK4035-630KV motor. Op 12S trekt deze ook rond de 100A. Heb het nog niet gemeten.
Maar dan kom je op een geheel ander vermogen uit (toegeleverd, niet wat er door de as wordt afgegeven), namelijk iets meer dan 4000W.
Mijn gedachte momenteel zijn, om de dynamax fan kleiner te maken. Namelijk 120mm doorsnee. Er zijn namelijk meer modellen op de markt te koop voor 120mm fans, dan voor 128mm fans. De scorpion motoren zijn natuurlijk duurder. Maar worden door meerdere mensen op deze aardbol gebruikt in fans van deze diameter. Ze zijn ook buitenlopers, en hebben dus meer koppel. (zie hieronder waarom koppel belangrijk is)

Ook moet je bij een ander punt nadenken. De fan die je hebt uitgekozen, daar hoort een motor bij met veel koppel. Dit komt door het blad-design van deze fan. Als je deze fan vergelijkt met een schuebeler. De schuebeler heeft meer toerental nodig dan jouw uitgekozen fan. Motoren die dus goed draaien in een schuebeler, hoeven dus niet goed te draaien in de door jouw uitgezochte fan.

Welk merk/fabrikant is deze A4? En zit er al een ducting in?
Want op de eerste foto lijkt het of er geen ducting in zit. Deze is wel aan te raden bij EDF aandrijving. In de ducting (mits gesloten ducting vanaf inlaat tot uitlaat), bouwt er zich een druk op. Deze druk bevordert de prestatie. Of te wel, hoe beter de ducting, hoe meer van die toegeleverde watts zich omzetten in functionele stuwdruk.
Als je geen ducting gaat plaatsen, dan red je het denk ik niet met de 2400Watt wat Michiel aangaf. De lucht die gaat te veel wervelen in de romp. En de fan moet daar dan energie insteken, om deze lucht aan te zuigen. Ja helaas, een fan is lui. Hij wilt liever alles netjes aangeleverd hebben, dan geeft hij je veel terug. Moet hij het zelf maar uitzoeken, dan zakt je prestatie.

Er is geen ducting aanwezig, en er één maken vanaf de inlaat zie ik niet zitten hoor. Ik denk dat ik dit edf plan beter opzij schuif, als ik zo een beetje jullie bedenkingen bekijk moet ik toch nooit top prestaties verwachten met deze setup. Hem van de grond krijgen alleen met edf zou blijkbaar al een hele prestatie zijn. Ik denk dat ik er een turbine ga insteken.
Bedankt allemaal voor de reacties.

Back